کد خبر: ۳۶۷۵۵
۱۲:۳۰ -۱۲ آذر ۱۴۰۰
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برای رفع این مشکل باید منافع همه در نظر گرفته شود، مثل گذشته؛ چه آب کم یا زیاد باشد، چه بارندگی باشد یا نباشد. اگر قرار است کسی به خاطر خشکسالی ضرر کند همه باید ضرر کنند نه منطقه، استان و قشر خاصی.

اعتراض به خشکی زاینده رود

نشان تجارت - محمد آیتی: تجمعات چندروزه اصفهان که به تبع اعتراض کشاورزان و سپس مردمی که بابت خشکی زاینده‌رود عصبانی بودند با حاشیه‌های فراوان فعلاً پایان پذیرفته است، اما پرسش اصلی این است که چرا زاینده رود به این روز افتاده و آیا راهی برای خروج از بحران با شرایطی کنونی وجود دارد؟

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم گفت: آب مسیر خودش را بهتر از هر کسی بلد است و می‌شناسد. وقتی ما مسیر آب رودخانه را دستکاری می‌کنیم مشکلات شروع می‌شود.

دخالت مسئولان ارشد استانی نتیجه نابسامانی امروز حوزه آب

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: شیخ بهایی که یک مهندس اصفهانی بوده، ۴۰۰ سال پیش طرح تقسیم آب رودخانه زاینده رود از بالا تا پایین را نوشت تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. تا ۵ سال پیش هر استان به سهم و اندازه خود استفاده می‌کرد و این طرح در حال اجرا بود و هیچ مشکلی هم نداشت، ولی ما بدون توجه به این تقسیم و پایین دستی‌ها، با مسائل اجتماعی، سیاسی برخورد می‌کنیم. مثلاً از راس یک استانی دستور داده می‌شود که سدی ساخته شود و همان باعث انحراف مسیر آب می‌شود و نتیجه آن می‌شود که اتفاق امروز می‌افتد و به تبع آن، شاهد خشکی رودخانه هستیم.

وی تصریح کرد: مشکلات فقط خشکی رودخانه نیست، بلکه اتفاقات خطرناکی است که بعد از آن رخ می‌دهد و باعث می‌شود تمام سازه‌های اطراف رودخانه یا پل‌های روی رودخانه بعد از مدتی آسیب جدی ببینند. حتی گرد و خاکی که از کف رودخانه بلند می‌شود بسیار خطرناک است.

نماینده شیراز اظهار داشت: دلیل اصلی این اتفاقات، ضعف در مدیریت است. اگر مدیران سر جای خود بودند، اگر مدیران به جای سیاسی فکر کردن، علمی فکر می‌کردند، اگر کار را به کاردان می‌سپردند امروز نارضایتی عمومی ایجاد نمی‌شد. الان بالا دست، وسط و پایین دست هیچ کسی از بابت این تصمیم‌گیری‌ها راضی نیست.

پاک فطرت یادآور شد: برای رفع این مشکل باید منافع همه در نظر گرفته شود، مثل گذشته؛ چه آب کم یا زیاد باشد، چه بارندگی باشد یا نباشد. اگر قرار است کسی به خاطر خشکسالی ضرر کند همه باید ضرر کنند نه منطقه، استان و قشر خاصی.

وی در ادامه عنوان کرد: عواملی که باعث ایجاد این مشکل شده، سد‌هایی است که در مسیر این رودخانه زده شده و آب را منحرف کرده است. از طرفی، آب را بیش از اندازه در لوله‌هایی با قطر بزرگ برده‌اند و شهری را سیراب کرده‌اند. همچنین، کشاورزان در بالا دست بیش از اندازه آب استفاده کرده‌اند و البته موارد دیگری که وجود دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: مدیریت ضعیف باعث ایجاد تبعات اجتماعی شده است. منظور از تبعات اجتماعی همین اعتراضات اجتماعی است که عده‌ای از آن سوءاستفاده کرده و آن را تبدیل به اعتراضات سیاسی می‌کنند و هزینه را برای نظام افزایش می‌دهند. در حال حاضر سران قوا در حال برنامه‌ریزی هستند که چطور مشکل آب اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد را حل کنند.

نظام سیاسی کشور مجبور است مشکلات را حل کند وگرنه اعتراضات ادامه‌دار می‌شود

پاک فطرت اظهار داشت: نظام سیاسی کشور مجبور است مشکلات را حل کند وگرنه اعتراضات ادامه‌دار می‌شود، چون کشاورزی که فقط یک زمین ۵۰۰۰ متری و چهار و پنج فرزند بیکار دارد نان خود را از همین راه کسب می‌کند و می‌خواهد زمینش را کشت دهد؛ البته که باید کشت‌های مکانیزه و آبیاری قطره‌ای و گلخانه‌ای صورت بگیرد تا مصرف آب کاهش پیدا کند، ولی با این حساب باز هم باید آب را در اختیار کشاورز قرار دهیم.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون