کد خبر: ۳۱۱۹۷
۱۸:۵۸ -۲۲ تير ۱۴۰۰
بیشتر افراد در فصل گرم تابستان با بوی بد بدن مواجهه می‌شوند، اما علاوه بر بوی بدن، بوی بد موی سر نیز آزاردهنده است. سندروم بوی نامطبوع موی سر دربیشتر افراد دیده می‌شود و به سن و بهداشت کم مرتبط نمی‌باشد. در ادامه این بخش با علت‌ها و درمان سندرم بدبویی مو آشنا خواهید شد.

موی سر

نشان تجارتدر این مقاله می‌کوشیم تا جوابی برای سوال چرا مو‌های سرم بوی بد می‌دهد، ارائه دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. بوی بد مو‌های سر یا به اصطلاح سندروم بد بویی مو، بویی ناخوشایند است که از پوست سر به مشام می‌رسد. بویی مشابه بوی نان کپک زده و جوراب کثیف معرفی می‌شود. این بوی بد همواره مشکلاتی برای افراد زیادی داشته است. از طرفی ایجاد بوی بد مو‌های سر، علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ و نمی‌توان دلیل مشخص و یکتایی برای بوی بد مو‌های همه‌ی افراد در نظر گرفت.

دلایل بوی بد مو و سر

برخی از عوامل سبب می‌شوند مو‌های شما بوی بدی بدهند. این عوامل عبارتند از:

رشد باکتری روی پوست سر

موی انسان دارای باکتری و میکروب است. میکروب با تغذیه کردن از خود بوی نامطبوعی منتشر می‌کنند و موجب بدبویی مو‌ها خواهند شد.

چرب شدن مو‌ها

مو‌های چرب آلودگی‌های محیط اطراف و بو‌های قوی را به خود جذب می‌کنند و افراد دارای مو‌های چرب بیشتر دچار سندرم بدبویی مو می‌شوند.

رعایت نکردن بهداشت

پوست سر و مو‌های شما روزانه کثیفی، سلول‌های مرده، عرق و سبوم را به خود جذب می‌کند و اگر موهایتان را چندین روز نشویید، این مواد به تدریج در پوست سر شما تجمع یافته و موهایتان به مکانی برای تولید باکتری‌ها و قارچ‌های بدبو تبدیل می‌شود.

شستن بیش از حد معمول مو‌های خود

همانطور که نشستن مو‌ها موجب بوی بد آن می‌شود، شستن بیش از حد مو با شامپو‌های خشن یا آب داغ باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست سر و خشکی بیش از حد آن می‌شود. سپس غدد چربی برای آبرسانی به پوست سر تولید می‌شوند واین می‌تواند مشکل بد بو یا پوست سر شما را بدتر کند.

عدم تعادل هورمون‌ها

عواملی مانند استرس و عدم تعادل هورمون‌ها نیز ممکن است منجربه بوی بد مو‌ها شوند. بلوغ و تغییرات هورمونی در بدن سبب افزایش غدد چربی شده و تجمع چربی در پوست سر را فراهم می‌کند. اضطراب و استرس نیز بر میزان هورمون‌ها تأثیر منفی گذاشته و به تولید بیش از حد سبوم در پوست سر منجر می‌شود.

کار کردن با مواد شیمیایی

کار کردن در محیط سرشار از مواد شیمیایی در بروز سندروم بد بویی مو‌ها تاثیرگذار است. اگر آلاینده‌های محیطی و شیمیایی در مو‌های چرب و پوست سر شما گیر کنند تا بوی بدی به آن‌ها می‌بخشند.

مواد غذایی نامناسب

خوردن غذا‌های معطرو تند مانند پیاز، زیره، سیر و کاری و... عرق شما را بدبو کند. این مواد غذایی حاوی روغن‌هایی هستند که بوی تند می‌دهند. این روغن‌های تند از طریق منافذ پوست از بدن دفع می‌شوند.

گرمای هوا

در هوای گرم شما بیشتر عرق می‌کنید و بنابراین خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در پوست سر افزایش می‌یابد.

استفاده منظم از محصولات شیمیای مو

اگر بیش از حد از محصولات شیمیای مو استفاده نمایید، پوست سر شما خشک شده و PH طبیعی آن مختل می‌شود. این امر منجر به تولید بیش از حد سبوم می‌شود تا از بین رفتن رطوبت را جبران کند بنابراین بوی بد مو و پوست سر ایجاد می‌شود.

پوشاندن مو‌ها

اگر شما به مدت زمان طولانی مو‌ها را بپوشانید و روسری و کلاه سر کنید، جریان هوا در پوست سر شما قطع شده و تعریق بیش از حد ایجاد می‌کند. اگر مجبور به پوشاندن موهایتان هستید، از روسری سبک و قابل تنفس استفاده کنید.

بیماری‌های زمینه‌ای پوست

بیماری‌های زمینه‌ای پوست مانند درماتیت تماسی آلرژیک، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و ... می‌توانند از عوامل بیماری سندروم بد بویی مو‌ها باشند.

روش‌های خانگی رفع بوی بد موی سر

همانطور که متوجه شدید بوی بد مو‌های سر ناشی از روغنی شدن مو‌ها است که در اثر تعریق یا عوامل دیگر به وجود می‌آید و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از روش‌های درمان بوی بد موی سر آشنا نماییم:

جوش شیرین

به طور کلی جوش شیرین از دسته موادی می‌باشد که در درمان‌های خانگی بدبویی مو تاثیر زیادی دارد، زیرا بوی مو‌ها را خنثی نموده و چربی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای استفاده از این ماده بایستی جوش شیرین را با نسبت ۱ به ۳ با آب ترکیب کنید و مو‌های خود را شسته و سپس خمیر به دست آمده را بر روی مو‌های مرطوب خود بمالید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را بشویید. توصیه می‌شود که برای نتیجه گیری بهتر این روش را در طول هفته ۱ مرتبه امجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب در واقع به عنوان طبیعی‌ترین پاک کننده مو‌ها شناخه می‌شود و می‌تواند عواملی را که موجب بد بویی مو‌ها شده اند را از بین ببرد. همچنین این ماده باعث براق کردن مو‌ها می‌شود و از وزی آن جلوگیری خواهد کرد. برای انجام این روش بایستی ۱.۵ فنجان سرکه سیب ارگانیک را با ۲ فنجان آب مقطر ترکیب کرده و ۳ قطره روغن اسطوخدوس یا هر روغنی دیگری را بدان بیافزایید. سپس محلول را لابه لای مو‌ها اسپری نمایید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بماند بعد با آب سرد شستشو دهید.

آبلیمو

آبلیمو همانطور که برای پوست صورت خوب است می‌تواند برای مو‌ها نیز مفید باشد، زیرا طراوت بخش موی شما بوده و موهایتان را به خوبی تمیز می‌کند. علاوه بر این مو‌های شما را نرم و براق نموده و با مشکلاتی از قبیل شوره و عفونت‌های پوست سر مقابله خواهد کرد. برای استفاده از این روش باید عصاره گرفته شده از ۲ عدد لیمو را در یک لیوان آب رقیق کنید و پس از استفاده از شامپو محلول را داخل موهایتان بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. بهتر است برای نتیجه گیری بهتر این روند را در طول هفته یک الی دو مرتبه انجام دهید.

آب گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که این ماده بوی بد مو‌های شما را برطرف خواهد کرد و به علاوه خاصیت اسیدی آن به حفظ تعادل سطح PH موهایتان کمک خواهد کرد. برای استفاده از این روش بایستی عصاره گوجه فرنگی را بر روی پوست سر خود بمالید و حدود ۱۰ الی ۱۵ مین صبر کنید و سپس آن را بشویید. توصیه می‌شود که برای نتیجه گیری بهتر این کار را در طول هفته حداقل یک الی دو مرتبه انجام دهید.

روغن درخت چای

به طور کلی این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی به حل مشکل بدبویی مو‌ها که در اثر عفونت پوست سر می‌باشد کمک می‌کند و همچنین آکنه و شوره سر را نیز کاهش می‌دهد. برای انجام این راهکار بهتر است کمی روغن از درخت چای تهیه کنید و آن را درون آب حل کنید و سپس به پوست سر خود بمالید. پس از گذشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه سرتان را با شامپو شستشو دهید.

روغن درخت نیم

روغن نیم یا روغن یاس هندی در واقع برای درمان عفونت‌های پوست سر و در نتیجه درمان بوی بد موی سر به کار می‌رود، زیرا خاصیت ضد عفونی و خوشبوکنندگی دارد که می‌توانید در طول هفته ۱ مرتبه از خواص آن استفاده نمایید. برای استفاده از این روش می‌توانید مقداری از این روغن را به شامپویتان اضافه کنید و پوست سر را با آن مالش دهید.

آلوئه ورا

بهتر است بدانید که آلوئه ورا در واقع تسکین بخش و درمان کننده‌ی مشکلات پوست و همچنین باعث درمان بوی بد موی سر می‌باشد و به همین خاطر می‌تواند بوی بد مو‌ها را کاهش دهد. همچنین این ماده نرم کننده مو‌ها بوده و به رفع شوره سر می‌پردازد و در نهایت از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود که برای استفاده از این روش آلوئه ورا یا ژل آن را پس از شامپو بر روی موهایتان بزنید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بشویید.

پوست پرتقال

به طور کلی آب یا خود میوه پرتقال برای خوشبویی موی سر مفید می‌باشد، زیرا می‌تواند از شوره و چربی‌های سر جلوگیری کند. برای استفاده از این راهکار می‌توانید در یک ظرف شیشه‌ای مقداری پوست پرتقال بریزید و روی آن را با سرکه سیب ارگانیک پر کنید و آن را به مدت ۲ هفته در فضای کابینت قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان محلول را کاملا صاف کرده و در یخچال بگذارید. سپس ۲ قاشق غذاخوری از محلول را در ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم آب بریزید و آن را داخل موهایتان اسپری نمایید و پس از دقایقی شستشو دهید.

منبع: ساعد نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون