کد خبر: ۲۱۰۰۴
۱۲:۱۰ -۱۰ دی ۱۳۹۹
کیوان جعفری طهرانی بیان کرد
تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد معتقد است؛ روند کاهش قیمت فولاد جهانی طی سه ماه آینده آغاز می‌شود از این‌رو دولت نباید این فرصت طلایی رااز دست بدهد و باید راهی برای افزایش صادرات اندیشیده و اجرایی شود.

صادرات فولاد

نشان تجارتکاهش صادرات فولاد کشور این روز‌ها به ماجرای پیچیده‌ای تبدیل شده که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین المللی درگیر مقررات سخت‌گیرانه داخلی نیز شده که به تعبیری می‌توان چنین بیان داشت که صنعت فولاد در دو جبهه تحریم داخلی و خارجی در نبرد است.

از ابتدای سال جاری شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای صادرات فولاد وضع شد که اثرات آن در گزارش فعالیت شرکت‌های بزرگ هم قابل مشاهده است.

از سوی دیگر بحران کروناویروس محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده و تمام این شرایط سال سختی را برای صنعت فولاد کشور فراهم کرده است تا حدی که نه تنها باعث کاهش ۳۳ درصدی صادرات فولاد کشور در سال جاری شده است، بلکه هر روز شاهد افزایش قیمت و تشدید نابه‌سامانی‌ها در بازار فولاد داخلی هستیم.

آمار و ارقام منتشر شده از وضعیت صنعت فولاد کشور در ۶ ماه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که صادرات این صنعت حدود ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اصلاح قیمت فولاد جهانی در راه است

در حالی که این کاهش صادرات با هدف تنظیم بازار داخلی صورت گرفته بود، اما نه تنها بازار داخلی تنظیم نشده و نابه‌سامان است، بلکه صادرات نیز کاهش یافته و فرصت‌های صادراتی یکی پس از دیگری از دست می‌رود.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد در این باره گفت: امسال یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها در اقتصاد جهان ظرف ۲۰ سال گذشته است که به دلیل پاندومی کرونا ایجاد شده و تأثیر آن از جنگ نیز بیشتر بوده است.

جعفری طهرانی گفت: چین به عنوان اولین کشور درگیر با این ویروس (دسامبر ۲۰۱۹)  دومین اقتصاد بزرگ جهان را در اختیار دارد و بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده مواد معدنی، فولاد و فلزات دنیاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا بیشترین تأثیر را در کاهش قیمت جهانی مواد معدنی، فولاد، فلزات و کلیه کامودیتی‌ها داشته است، افزود: طبق اظهارات دولت چین قرار بر این بود که در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به طور کامل بیماری کرونا کنترل شود و در حال حاضر نشان داده می‌شود به این هدف رسیده اند. البته در خصوص هیجان رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار جهانی، در نشست کنگره چین که در نیمه دوم اسفند برگزار می‌شود تصمیمات دقیقی درباره قیمت این مواد (سنگ آهن و فولاد) گرفته خواهد شد.

تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد ادامه داد: طبق پیش بینی ها پس از نشست کنگره و سال نو چینی (۲۳ تا ۲۹ بهمن) بازار کمی متعادل خواهد شد.

دولت فرصت سه ماهه صادرات فولاد را از دست ندهد

جعفری طهرانی با تأکید بر اینکه در واقع بعد از تصمیمات کنگره چین مبنی بر جریان قیمت سنگ آهن و فولاد این افزایش قیمت‌ها به یک اصلاح قیمت (در طول ماه اپریل) خواهد رسید گفت: احتمال کاهش قیمت خیلی قوت می‌گیرد از این رو دولت در این سه ماه باقی مانده باید تمهیداتی را پیش بگیرد تا در کنار اجرای شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد به مقوله صادرات قبل از ریزش قیمت‌ها بیشتر پرداخته شود و حداکثر استفاده از صادرات را در طی این مدت داشته باشد لذا باد از هم‌اکنون فکری برای این سه -چهار ماه فرصت طلایی برای افزایش صادرات اندیشیده و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در طرح جامع فولاد کشور بیشتر کسری متوجه سنگ آهن است یعنی حدود ۲۲ میلیون تن کمبود سنگ آهن که قطعاً به کل زنجیره فولاد منتقل می‌شود.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد، با توجه به اینکه ظرفیت تولید کنسانتره مازاد رقمی معادل ۸۳ میلیون تن در کشور وجود دارد در صورتی که در افق ۸۰ میلیون تن نیاز است، اما چون سنگ آهن کم است به مراتب کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز کاهش می‌یابد حالا موجودی سنگ آهن باید بررسی شود هرچندکه واردات آن به دلیل تحریم‌ها امکانپذیر نیست.

زنجیره تأمین مواد معدنی در صنعت فولاد را تکمیل کنید

جعفری طهرانی گفت: اگر کسری سنگ آهن همچنان باقی بماند کمبود کنسانتره به حدود ۱۲ میلیون تن خواهد رسید و همین موضوع باعث کسری ۱۱ میلیون تن گندله و ۷ میلیون تن آهن اسفنجی نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: ظرفیت خوبی در تولید فولاد در کشور وجود دارد، اما به دلیل کسری مواد اولیه شرایط تولید فولاد بسیار سخت شده است. راهکار‌هایی که دولت اتخاذ کرده تا جلوی صادرات سنگ آهن، گندله و کنساتره را بگیرد شاید در کوتاه مدت جواب بدهد اما چیزی که باعث می‌شود کمبود این مواد در کشور جبران شود، اکتشافات و استخراج مواد معدنی در تولید فولاد است.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد، باید انگیزه‌های ترغیب سرمایه گذاری دولت، شرکت‌های خصولتی و بخش خصوصی در بخش‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی جهت تولید فولاد افزایش یابد در غیر این صورت تنها با ممانعت از صادرات این مواد اولیه، نمی‌توانند به بخش فولاد کشور کمک کنند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون