کد خبر: ۲۴۷۴۹
۱۴:۱۴ -۲۱ اسفند ۱۳۹۹
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید قانون‌گذاری در حوزه ساماندهی صنعت خودرو و همچنین نظارت و اجرای آن تا حد زیادی ثبات و آرامش را به صنعت و بازار خودرو برمی‌گرداند. این در حالی است که در مجلس یازدهم همچنان بر سر طرح ساماندهی بازار خودرو اختلاف نظر وجود دارد.

علی جدی

نشان تجارت - یکی از اصلی‌ترین شعار‌های نمایندگان مجلس یازدهم، نظم و نسق‌دادن به بازار خودرو بود، اما با گذشت بیش از ۹ ماه از عمر این مجلس، همچنان بازار خودرو آشفته است. نه تنها صنعت و بازار خودرو به ثباتی نرسیده که حتی مردم هم به‌عنوان مصرف‌کنندگان نمی‌دانند چه در انتظار بازار خودرو است و چه تصمیمی در این باره باید بگیرند.

هرچند کمیسیون صنایع مجلس یازدهم بلافاصله پس از شروع به‌کار خود کمیته‌ای را برای ساماندهی صنعت خودرو شکل داد و روح‌الله ایزدخواه را به‌عنوان رییس آن انتخاب کرد، اما این نماینده تهران چندی پیش گفت بهتر بود تابستان این طرح یعنی طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مطرح می‌شد، ولی کمیسیون کار را عقب انداخت.

چند روزی دیگر تا پایان سال جاری و شروع سال ۱۴۰۰ باقی نمانده است. طرح ساماندهی بازار خودرو همچنان در راهروهای مجلس خاک می‌خورد و بازار خودرو در نتیجه نوسانات ارزی راکد باقی مانده است. مجلس چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار خودرو دارد و اساس با توجه به در پیش بودن انتخابات۱۴۰۰ قرار است در این زمینه کاری انجام دهد یا نه؟

در همین رابطه به سراغ علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس رفتیم و درباره طرح بر زمین مانده ساماندهی بازار خودرو از او پرسیدم. جدی گفت: یکی از عمده دلایلی که باعث شده طرح ساماندهی صنعت خودرو که در کمیسیون صنایع مجلس کلید خورده بود به عقب بیفتد این است که طرح مشابهی در مجلس دهم آماده شده بود و برای شورای نگهبان ارسال شده بود و این طرح به مجلس اعاده شد. همین امر منجر به تعویق بررسی طرح موردنظر مجلس یازدهم شد.

طرح مجلس یازدهم با طرح مجلس قبلی تفاوت دارد

وی در پاسخ به اینکه گویا اختلاف‌نظر‌ها در کمیسیون در به نتیجه‌نرسیدن طرح تاثیرگذار بوده است؟ گفت: بیشتر اختلاف‌نظر اعضا بر سر این بود که عده‌ای از همکاران می‌گفتند طرح جدید خود را در طرح نمایندگان مجلس دهم که البته برخی از آن‌ها اکنون هم نماینده هستند ادغام کنیم و در قالب یک طرح مشترک کارمان را ارئه کنیم. برخی همکاران دیگر معتقد بودند ایرادات طرح قبلی را رفع کنیم و دوباره آن را به جریان بیندازم و از طرفی دیگر، طرح خودمان را در مسیر بررسی و ارسال به شورای نگهبان قرار دهیم. از این‌رو اختلاف‌نظر دوستان خیلی ریشه‌های محتوایی ندارد.


بیشتر بخوانید: ریزش عجیب قیمت در بازار خودرو


نماینده شیروان تصریح کرد: آخرین تصمیمی که در کمیسیون صنایع گرفته شد این بود که چون ماهیت دو طرح تا حد زیادی با هم تفاوت دارند، طرحی که از مجلس دهم معطل مانده را اصلاح کنیم و در ادامه طرحی که نمایندگان مجلس یازدهم در کمیسیون صنایع دنبال می‌کنند را جداگانه به نتیجه برسانیم.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: ما در کمیسیون خیلی نمی‌توانیم طرحی که شورای نگهبان به ما اعاده داده را نگه داریم و باید در اسرع وقت اصلاح و برای رای‌گیری به صحن مجلس بفرستیم. به اعتقاد من اگر این مسیر را به‌درستی طی کنیم حتماً طرح مجلس یازدهم در خصوص ساماندهی صنعت خودرو هم سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

جدی یادآور شد: هرچند اسم دو طرح خیلی به هم نزدیک است، اما طرحی که آقای ایزدخواه دنبال می‌کند بیشتر روی میزان عرضه و قیمت‌گذاری خودرو متمرکز شده است که طرح قبلی این ماهیت را ندارد. به‌طور مثال طرح جدید روی عرضه خودرو در بورس نظر دارد، اما طرح قبلی بحث‌هایی روی واردات خودرو داشت. اینکه گفته شود هر دو طرح اسم ساماندهی را یدک می‌کشند پس بهتر بود طرح جدید مطرح نمی‌شد، نادرست است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر به بودجه نمی‌خوردیم شاید طرح اولی در خصوص ساماندهی بازار خودرو به نتیجه می‌رسید که مطمئناً در آن صورت طرح دوم هم جلوتر می‌افتاد، اما با وضع موجود به احتمال فراوان طرح در فروردین ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد.

مشکلات بازار خودرو برطرف می‌شود؟

نایب رییس کمیسیون صنایع در پاسخ به اینکه آیا می‌توانید قاطعانه به مردم قول دهید که به نتیجه‌رساندن این دو طرح، ثبات را به بازار خودرو برخواهد گرداند؟ گفت: فقط و فقط هدف همین است. حالا اینکه چقدر از مشکلات کم شود را دقیق نمی‌شود گفت، ولی به اعتقاد من قانون‌گذاری در این حوزه و نظارت و اجرا تا حد زیادی ثبات و آرامش را به صنعت و بازار خودرو برمی‌گرداند، چون برای جلوگیری از خیلی از ضعف‌های موجود برنامه هدفمند و ویژه‌ای دیده شده است.

جدی در پایان خاطرنشان کرد: در طرح مجلس یازدهم در خصوص بازار خودرو، اولویت واگذاری خودرو به افرادی است که ماشین ندارند. بنا داریم عرضه خودرو را به بورس ببریم در آن صورت افرادی که چند سالی است گواهینامه دارند، اما از خرید خودرو محروم ماندند یا افرادی که خودرو ندارند و سال‌ها خرید و فروشی نداشتند را در اولویت ثبت‌نام بگذاریم تا این مشتریان زودتر به خودرو با قیمت واقعی‌تر برسند.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون