کد خبر: ۲۰۱۵۲
۱۶:۲۳ -۲۰ آذر ۱۳۹۹
هانی‌زاده:
کارشناس ارشد مسائل سوریه با اشاره به جایگاه سوریه برای ایران و عمق استراتژیک دانستن ایران برای سوریه به تحلیل سفر وزیر خارجه این کشور به تهران پرداخت.

نشان تجارت - "حسن هانی‌زاده" تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب درباره سفر وزیر خارجه سوریه به ایران و چگونگی روابط تهران_دمشق اظهار داشت: سفر آقای "فیصل مقداد" وزیر خارجه جدید سوریه به تهران پیام بسیار مهمی دارد زیرا وزیر خارجه جدید سوریه نخستین مقصد سفر خارجی خودش را تهران قرار داده است؛ این موضوع اهمیت سوریه برای ایران و نیز اهمیت تهران برای دمشق را نشان می‌دهد. به اعتبار اینکه سوریه عمق استراتژیک ایران تلقی می‌شود، کما اینکه دولت سوریه اعتقاد دارد تهران عمق استراتژیک دمشق است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار تعریف شده و با ثباتی برقرار شد؛ آقای حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه در طول سی سال حاکمیت خود بارها به فرزندانش تاکید کرد که در هیچ شرایطی از جمهوری اسلامی ایران جدا نشوند، زیرا تنها کشور حامی صادق جمهوری عربی سوریه، ایران است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه یادآور شد: فلذا علی‌رغم فشارهایی که به سوریه وارد می‌شد مناسبات تهران_دمشق همچنان پایدار بوده و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نگرفته است. در طول جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران علی‌رغم فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، سوریه در کنار ایران ایستاد و این همکاری دولت دمشق با تهران همچنان در حافظه تاریخی ملت ایران باقی مانده است.

وی افزود: از ۱۰ سال پیش که بحران سوریه آغاز شد، ایران با تمام امکانات خود در کنار ملت سوریه قرار گرفت؛ لذا به نظر می‌رسد روابط سوریه و ایران رابطه تعریف شده است. ایران نیز در طول چندین سال بحران سوریه در کنار دولت و ملت سوریه قرار گرفته و هزینه‌ها سنگین و شهدای زیادی را متحمل شده است .

به گفته ‌هانی‌زاده اکنون سوریه در حال خروج از یک بحران ۱۰ ساله و نیازمند همکاری است؛ حجم خسارت‌های وارد شده به سوریه در طول بحران این کشور بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار شده است، ‌فلذا در حال حاضر سوریه نیازمند همکاری ایران برای بازسازی کشورش است.

وی افزود: علاوه بر ایران، روسیه نیز نقش تاثیرگذاری در بحران سوریه داشت اما اهمیتی که سوریه به اعتبار اینکه ایران محوری‌ترین کشور عضو محور مقاومت تلقی می‌شود، برای ایران قائل است،‌ سوریه را نیازمند همگرایی، همدلی و هم‌افزایی با ایران می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: ایران در طول سال‌های اخیر علاوه بر جایگاه تعیین کننده‌ای که در سرکوب گروه‌های تروریستی داشته است، در زمینه حل مشکلات داخلی سوریه به لحاظ سیاسی و ایجاد وحدت بین همه طوایف مذهبی موجود در سوریه نیز نقش مثبتی ایفا کرده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که گروه‌های مخالف غیر مسلح سوری از طریق همکاری و نشست‌های مختلف چه در آستانه، چه ژنو و چه در مناطق دیگر، باید با تغییر در برخی از ساختارهای حاکمیت، راه حل اساسی برای بحران سوریه پیدا کنند.

وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش داشته تا بعد از سرکوب گروه‌های تروریستی نقش بسیار پررنگی به احزاب سیاسی مخالف غیر مسلح سوریه داده شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون