کد خبر: ۹۰۶۵
۰۹:۱۱ -۱۳ شهريور ۱۳۹۶
پنجمین دوره بدنسازی پیشرفته مربی بدنساز ویژه مربیان حرفه‌ای و نیمه حرفه ای در تمام رشته‌های ورزشی در سطوح ملی و باشگاهی در حالی در مجموعه ورزشی شهید چمران برگزار شد که انتقادات زیادی از سوی مربیان شرکت‌کننده را به دنبال داشت.
ورزش و جوان- پنجمین دوره بدنسازی پیشرفته مربی بدنساز ویژه مربیان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در تمام رشته‌های ورزشی در سطح ملی و باشگاهی در حالی در مجموعه ورزشی شهید چمران برگزار شد که به نظر می‌رسد پژوهشگاه با بسنده کردن تنها به حضور مدرسان داخلی در این دوره به دنبال درآمدزایی بیشتر برای پژوهشگاه علوم ورزشی بوده و با عدم دعوت از اساتید خارجی، سبب شده تا انتقادات زیادی از سوی مربیان نسبت به پایین بودن امکانات محل برگزاری، تکراری بودن مطالب ارائه شده توسط برخی از اساتید و مسافت طولانی محل برگزاری به دنبال داشته باشد. البته این انتقادات موید این مساله است که پژوهشگاه پیش از آن که به فکر ارتقاء دانش مربیان و کیفی کردن سطح دوره باشد، به دنبال درآمدزایی بیشتر از برگزاری این دوره بوده است.

حسین پور یکی از مربیان بدنساز از دانشگاه تربیت مدرس می گوید: دوست داشتم در این دوره نیز همانند دوره‌های قبلی از وجود اساتید خارجی استفاده می‌کردند تا از تجارب آنها نیز بهره می‌گرفتیم. از سوی دیگر بهتر بود پژوهشگاه نسبت به حضور مربیان در این دوره غربالگری انجام می‌داد تا فقط مربیانی که از تحصیلات تربیت بدنی برخوردار بودند در دوره شرکت می‌کردند تا اثربخشی آن افزایش پیدا می‌کرد، متاسفانه به دلیل حضور مربیانی از رشته‌های مختلف، اساتید مجبور می‌شدند بار دیگر مباحث تئوری پیش پاافتاده علم تمرین را در کلاس یادآور شوند و این امر وقت زیادی از کلاس را می‌گرفت بدون این که در ارتقاء دانش مربیان بدنساز علوم ورزشی تاثیر مثبتی داشته باشد. 

احمد جعفری مربی بدنساز پایگاه تندرستی و سلامت از بابل نیز با اشاره به بی‌اطلاعی مسوولان برگزار کننده مجموعه ورزشی شهید چمران نسبت به برگزاری پنجمین دوره بدنسازی پیشرفته در این مجموعه گفت: چیزی که برای من در این دوره جالب بود این بود که هیچ گونه هماهنگی از سوی مسوولان برگزار کننده با کادر حراست مجموعه ورزشی شهید چمران در خصوص برگزاری این دوره انجام نداده بودند، به طوری که وقتی وارد مجموعه شدیم، نگهبان اجازه ورود به مربیان را نمی‌داد  و در جریان برگزاری چنین دوره‌ای نبودند. همچنین هیچ گونه هماهنگی برای خوابگاه صورت نگرفته بود و برای من مربی که از شهرستان برای شرکت در این دوره به تهران آمده بودم، مسوولان مجموعه ورزشی شهید چمران امکان اقامت نمی‌دادند و می‌گفتند برای حضور در خوابگاه باید شبی ۲۰هزار تومان پرداخت کنیم. واقعا جای تاسف است که مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان بابت شرکت در این دوره از ما هزینه دریافت کردند، در حالی که امکانات در حد صفر بود و شرایط خوبی را پژوهشگاه برای مربیان شرکت کننده در این دوره فراهم نکرده بود. حتی اتاق کنفرانس که محل برگزاری دوره بود، محلی برای صرف غذا نیز محسوب می‌شد. 

وی همچنین مدعی شد: مطالب ارائه شده از سوی برخی مدرسین یا تکراری بود یا مطابق با علم روز دنیا نبود. با وجود این که اسم دوره بدنسازی پیشرفته است و ما انتظار داشتیم مطالب به روزتر و با اسم دوره هم‌خوانی داشته باشد، متاسفانه مطالب ارائه شده در زمینه علم تمرین مطالبی بود که در کتابها قبلا خوانده بودیم و هیچ چیزی به دانش مربیان اضافه نمی‌شد. ضمن این که برخی از اساتید برای تدریس دوره به حدی خسته بودند که حوصله‌ای برای پاسخ دادن به سوالات مربیان را نداشتند. اگر پژوهشگاه نمی‌خواهد از وجود اساتید خارجی بهره بگیرد، بهتر است از وجود اساتیدی استفاده کند که در جاهای دیگر فعالیت نمی‌کنند و با نشاط و انگیزه زیاد در دوره برای تدریس حضور پیدا کنند.

مهدی واعظ مربی بدنساز از اصفهان نیز با اشاره به پایین بودن سطح علمی برخی مطالب ارائه شده از سوی برخی اساتید داخلی، افزود: ما انتظار بیشتری از پژوهشگاه علوم ورزشی داشتیم که حداقل از وجود اساتیدی بهره می‌گرفتند که مطالب جدیدتری را به مربیان ارائه می‌دادند نه این که همان مطالبی که قبلا  ارائه شده در این دوره نیز همان مطالب گفته شود. در حقیقت با وجود این که اسم دوره مربیگری پیشرفته بود، اما سطح آن با برگزاری کارگاه هیچ فرقی نداشت. همچنین هیچ گونه هماهنگی بین پژوهشگاه با مسوولان برگزار کننده مجموعه ورزشی چمران برای برگزاری دوره نبود و این مساله شرایطی را ایجاد کرده بود که باید مربیان شرکت‌کننده خود به دنبال کارهای اداری می‌رفتند و این امر جای تاسف داشت که نسبت به هزینه‌ای که کرده بودیم امکانات خوبی در اختیار مربیان نگذاشته بودند.

فرزین دهقانی دیگر مربی بدنساز شرکت کننده در این دوره با بیان این که سطح علمی برخی اساتید در حد ترم سوم لیسانس بود، اظهار کرد: با وجود این که پژوهشگاه از وجود اساتید خارجی در این دوره استفاده نکرده بود، انتظار داشتیم اساتیدی همچون دکتر رجبی برای پنجمین دوره انتخاب می‌کردند تا در جهت ارتقاء دانش مربیان تاثیر گذار باشند نه این که مطالب آن در حد ترم سوم لیسانس باشد. برخی از مطالب به حدی پیش پا افتاده بود که بارها در کتاب علم تمرین آنها را مرور کردیم و حتی برخی از مطالب را می‌دانستیم مربوط به کدام بخش کتاب علم تمرین است. اگر اسم دوره بدنسازی پیشرفته است پس بهتر است پژوهشگاه بابت هزینه‌ای که از مربیان جهت برگزاری چنین دوره‌هایی دریافت می‌کند، مطابقت داشته باشد. ما در چنین دوره‌هایی می‌توانیم تحت عنوان کارگاه در هر کجا شرکت کنیم، اما چون مسوول برگزاری پژوهشگاه علوم ورزشی است، سعی می‌کنیم در دوره‌ای حضور داشته باشیم که گواهی آن دارای اعتبار باشد.

قبل از ثبت‌نام در این دوره به من گفتند قرار است از وجود مربی بدنساز پرسپولیس و دستیار کی‌روش به عنوان مدرس این دوره استفاده کنیم، اما نمی‌دانم چرا این مساله عملیاتی نشد. دوست داشتم در این دوره از حضور اساتید داخلی با علم روز بالاتر بهره‌مند شویم، نه اینکه در دوره‌ای شرکت کنم که مطالب تکراری باشد و چیزی به دانشمان اضافه نشود.

مریم ساسان فر مربی بدنساز تیم ملی هاکی بانوان در پایان با ابراز رضایت نسبت به برگزاری پنجمین دوره بدنسازی پیشرفته معتقد است: چون برای اولین بار در چنین دوره‌ای شرکت کرده بودم، مطالب ارائه شده در زمینه علم تمرین برای ارتقاء سطح دانش مربیان بدنساز، مفید و تازه‌گی داشت و بهره لازم را بردم. البته انتظار داشتم از مربیان تیم ملی و باشگاهی نسبت به سایر افراد هزینه کمتری دریافت می‌کردند. یک میلیون و دویست‌هزار تومان آن هم برای ارتقاء سطح علمی مربیان بدنساز تا حدودی بالا بود. ضمن این که دوست داشتم مطالب عملی بیشتر ارائه می‌شد تا تئوری و حتی امتحان جامعی در پایان یک هفته برگزاری دوره از مربیان شرکت‌کننده برای دادن گواهی گرفته شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون