
نشان تجارت - محمد آیتی: دیجیتالسازی در صنعت بیمه بهویژه در شرکتهایی مانند بیمه دی، با سرعت قابل توجهی در حال رشد است و این روند بهبود بسیاری از فرایندها را به دنبال داشته است. بیمه دی با توجه به نیازهای روزافزون مشتریان به خدمات سریعتر و بهروزتر، گامهای اساسی و برجستهای را در دیجیتالسازی و ارائه خدمات آنلاین برداشته است. از اپلیکیشنها گرفته تا پرداخت آنلاین خسارت، این شرکت توانسته است از تکنولوژیهای نوین برای تسهیل خدمات خود بهره ببرد.
براساس اظهارنظر هادی عبداللهی، مدیرعامل بیمه دی، در سال جاری بیش از دو همت فروش انواع بیمهنامه این شرکت در شعبه دیجیتال و دیدار انجام شده است.
بدین ترتیب، شرکت بیمه دی، یک هزار و ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد که اراده مجموعه بر این است که تمامی این نمایندگیها را به سمت هوشمندسازی و دیجیتال سوق دهند.
۱. اپلیکیشن موبایل بیمه دی (دیدار)
بیمه دی با راهاندازی اپلیکیشن موبایل خود در سال ۱۳۹۷، به بیمهگذاران این امکان را میدهد که بهراحتی و از هر مکان و زمانی، خدمات مختلف بیمهای خود را مدیریت و زیرنظر بگیرند. برخی ویژگیهای این اپلیکیشن به شرح زیر است:
مشاهده جزئیات بیمهنامه: کاربران میتوانند تمام اطلاعات مربوط به بیمهنامههای خود، از جمله تاریخ شروع و پایان، نوع بیمه و مبلغ پوششها را بهراحتی ببینند.
ثبت و پیگیری خسارت: از طریق اپلیکیشن، کاربران قادر به ثبت درخواستهای خسارت خود بوده و میتوانند وضعیت پیگیری خسارت را بهصورت آنلاین مشاهده کنند.
پرداخت آنلاین حق بیمه: این اپلیکیشن امکان پرداخت آنلاین حق بیمه را فراهم میآورد تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، پرداختهای خود را صورت دهند.
مشاوره آنلاین: بیمهگذاران میتوانند از طریق اپلیکیشن با مشاوران بیمه دی در ارتباط باشند و سوالات خود را بپرسند.
۲. پرداخت آنلاین خسارت
یکی از مهمترین و برجستهترین دستاوردهای دیجیتالسازی در بیمه دی، امکان پرداخت آنلاین خسارت است. این امکان در سال ۱۳۹۸ در شرکت بیمه دی به وجود آمد. در گذشته، فرآیند پرداخت خسارت ممکن بود طولانی و پیچیده باشد، اما با پیادهسازی سامانههای آنلاین و خودکار، این فرآیند بسیار آسان شده است. از اینرو بیمهگذاران میتوانند ثبت خسارت، پیگیری وضعیت پرداخت و پرداخت سریع خسارت را پیگیری کنند.
بدون شک یکی از نقاط عطف شرکت بیمه دی را باید سرافرازی این مجموعه در جنگ ۱۲ روزه دانست. جایی که این شرکت در همان روز اول جنگ به ۱۲ هزار مرجع درمانی طرف قرارداد اعلام کرد که تمامی مجروحان ناشی از این جنگ را بدون اخذ فرانشیز پذیرش و روند درمانی آنها را رایگان انجام خواهد داد.
۳. پلتفرمهای آنلاین فروش بیمه
در مسیر دیجیتالسازی و تسهیل فرآیندهای خرید بیمه، بیمه دی پلتفرمهای آنلاین خود را در سال ۱۳۹۶ برای فروش بیمههای مختلف راهاندازی کرده است که این روند با رضایت مشتریان مواجه شده است. از اینرو خریداران بیمهنامههای شرکت دی میتوانند روی به خرید آنلاین بیمههای خودرو، درمان تکمیلی، عمر و سرمایهگذاری و غیر بیاورند.
۴. خدمات مشتریان آنلاین
در راستای بهبود تجربه مشتری، بیمه دی سامانههای پشتیبانی آنلاین و چتباتهای هوشمند را در سال ۱۳۹۸ نیز راهاندازی کرده است. این سامانهها بهصورت شبانهروزی پاسخگوی نیازهای بیمهگذاران هستند و به سرعت پاسخ به سوالات و مشکلات بیمهگذاران را در دستور کار قرار میدهد.
۵. هوش مصنوعی و تحلیل دادهها
از سال ۱۳۹۹ و در سالهای آغازین همهگیری ویروس کرونا که موضوع بکارگیری هوش مصنوعی در ایران به تبع دیگر کشورها پررنگ شد، بیمه دی هم با برنامهریزی دقیق، این رویه را در دستور کار قرار داد. اکنون شش سال از این تحرکات در شرکت بیمه دی میگذرد و در حال حاضر، بیمه دی بهکارگیری هوش مصنوعی و تحلیل دادهها را به طور جدی در برنامه کار خود قرار داده است تا خدماتی هوشمندتر و شخصیسازیشده به مشتریان ارائه دهد.
۶. کاهش زمان و هزینهها
دیجیتالسازی در بیمه دی باعث کاهش زمان و هزینهها برای بیمهگذاران و این شرکت شده است. فرآیندهایی مانند ثبت خسارت، پردازش درخواستها و پرداختها که در گذشته زمانبر بودند، اکنون بهصورت آنلاین و سریع صورت میپذیرد.
۷. افزایش شفافیت
شفافیت، شعار چند سال اخیر در اقتصاد کشور است و از اینرو بیمهگذاران بیمه دی میتوانند بهراحتی از وضعیت پروندهها، پرداخت خسارتها و دیگر جزئیات مربوط به بیمهنامه خود آگاه شوند.
هرچند اهمیت دیجیتالسازی و بهرهگیری حداکثری از هوش مصنوعی بر همه افراد و خصوصاٌ بنگاههای اقتصادی ثابت شده است، اما حضور موثر شرکت بیمه دی از اواسط دهه ۹۰ در این عرصه، مُهر تاییدی بر افزایش چشمگیر بیمهگذاران و البته کسب موفقیتهایی مثل رتبه نخست در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۴ در پرداخت خسارتهای بیمه درمان تکمیلی در میان شرکتهای بیمهای بوده است.
آنچه پرواضح است، اراده شرکت بیمه دی برای موفقیت روزافزون در حوزه دیجیتالسازی و هوش مصنوعی است، به طوری که هادی عبداللهی، مدیرعامل شرکت بیمه دی گفته است: ظرفیتسازی در بیمه دی برای حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد شده است. از اینرو تعداد متخصصان به کارگیری شده در یکی از شرکتهای وابسته در زمینه هوشمندسازی بیمه از ابتدای سال که ۱۱ نفر بوده در حال حاضر به ۴۰ نفر رسیده است.