نشان تجارت - محمد آیتی: روحا... لکعلیآبادی، نماینده ازنا و دورود در خصوص شرایط نامساعد صنعت و بازار خودرو که در دو دهه اخیر بیش از همیشه به چشم آمده است، به نشان تجارت گفت: موضوع خودرو و آینده این صنعت و بازار برای مردم اهمیت ویژهای دارد، زیرا به نوعی کالای مصرفی هم خانوادهها است.
وی افزود: دو شرکت خودروسازی مهم و داخلی بهنامهای ایران خودرو و سایپا، انحصار را در دست دارند و همین موضوع باعث شده با خیال راحت، کارشان را جلو ببرند. متاسفانه در بیرقابتی، آنها هر طور علاقه دارند، قیمتگذاری میکنند و جالب است که با این اوصاف میگویند ما در ضرر بهسر میبریم و نمیدانم اگر ضررده هستند چرا تشکیلات را تعطیل نمیکنند؟
لکعلیآبادی تصریح کرد: خودروسازان میگویند اگر کارخانهشان تعطیل شود، کارگران بیکار خواهند شد. باید از آنها پرسید اگر ضررده هستید چطوری حقوق کارگران و کارمندان را پرداخت میکنید؟ باید بگویم با این همه ثروتی که این دو خودروساز در اختیار دارند، شایستهتر این بود و هست که خودروی باکیفیتتر بهدست مردم برسانند. متاسفانه جابجایی یک چراغ خودرو را آپشن درنظر میگیرند و روی به افزایش قیمت میآورند.
نماینده ازنا و دورود اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو که گاهی یکشبه و در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان رخ میدهد، ناامنی روانی در جامعه ایجاد کرده است. نمایندگان مجلس دوازدهم در خصوص ساماندادن به صنعت و بازار خودرو خیلی محکم ایستادهاند و انشاا... اثرات این اراده را بهمرور در خروجی کار ببینیم.
وی گفت: ۳.۳ میلیون یورو برای واردات خودرو در سال آتی لحاظ شده است و اگر این روند در مراحل اولیه بهصورت درست صورت بگیرد، خودروسازان داخلی احساس خطر خواهند کرد و قطعاً حساب کار دستشان میآید و ما هم بادقت روند را نظارت میکنیم و هر کجا لازم باشد از ابزارهای قانونی خود بهره خواهیم برد.
لکعلیآبادی در پایان خاطرنشان کرد: باید واقعیتها را پذیرفت. معنی ندارد خودروی وارداتی با هزینه بالای گمرکی وارد کشور شود. این اتفاق، قیمت نهایی خودرو را غیرواقعی میکند و به تبع آن، نه رقابت ایجاد میشود و نه خودروی باکیفیت بهدست مصرفکننده واقعی و نیازمند میرسد. از طرفی، خودروسازان بدانند که قرار نیست روابط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورهای دنیا در سطح صفر یا پایین بماند و شاید در آینده شاهد ورود سرمایهگذاران خارجی به ایران باشیم و آنگاه کار برای خودروسازان داخلی خیلی سخت خواهد شد.