کد خبر: ۵۵۶۶۶
۱۶:۵۵ -۳۰ شهريور ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد

ناترازی برق آسیب جدی به صنایع و کشاورزی وارد کرده است

فتح الله توسلی گفت: مردم از دولت‌ها سه خدمت اساسی نیاز دارند که شامل تامین آب، برق و گاز است که در هر سه دچار مشکل هستیم و این برای کشور ما بد است. در زمستان گفته می‌شود گاز نیست و در تابستان برق.

ناترازی برق در ایران

نشان تجارت - زهرا ظهروند: قطعی‌های مکرر برق در تابستان امسال، هم صدای صاحبان بخش‌های اقتصادی کشور و هم صدای مردم را درآورد و از قرار معلوم مشکل ایران در حوزه برق خیلی جدی‌تر از آن است که مردم معطلع باشند.

فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص به نشان تجارت گفت: امسال نیز متاسفانه بحث ناترازی برق، آسیب جدی به کشاورزی و صنایع کشور در حوزه‌های مختلف وارد کرد.

نماینده بهار و کبودراهنگ افزود: همچنین ناترازی‌های برق به مصرف‌کنندگان خانگی نیز آسیب وارد کرده است. به عنوان مثال چند نفر از هموطنان با بنده تماس گرفته و با گلایه از قطع و وصل مکرر برق و خراب شدن یخچال منزلشان، از ما درخواست یخچال کرده‌اند که این فقط یک نمونه از هزاران نمونه آسیب‌دیدگان وسایل برقی است.

ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی تصریح کرد: ناترازی‌ها و قطع و وصل مکرر برق، باعث خسارت به صنایع سنگین مثل فولاد و تعطیلی آن‌ها به مدت طولانی شده است. وقتی صنعت فولاد تعطیل شود، صنایع و کار‌های وابسته به تولیدات آن‌ها نیز دچار آسیب می‌شوند. به عنوان مثال وقتی میلگرد تولید نشود یا کمتر تولید شود، ساخت و ساز کمتر می‌شود، بنابراین در حوزه مسکن نیز دچار مشکل می‌شویم.

توسلی با بیان اینکه حتی دیگر صنایع که از صنعت فولاد تغذیه می‌کنند، نیز دچار مشکل می‌شوند، گفت: وزارت نیرو در دولت قبل بار‌ها اعلام کرد که اقدامات زیادی برای تولید انرژی انجام داده و یکی از برنامه‌های وزیر سابق نیرو، کاهش ناترازی بود، اما متاسفانه شاهدیم که این‌گونه نشد از طرفی نباید افزایش بی‌رویه دما را هم نادیده گرفت یا طوفانی که در دبی رخ داد و به تبع آن مشکلاتی که در صنایع و نیروگاه‌ها به وجود آمد.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم. به عنوان نمونه آبی که باید از چاه‌ها برای آبیاری مزارع استفاده شود نیاز به برق دارد که در نبود یا نوسانات برقی، کشاورز در آبرسانی دچار مشکل می‌شود. مثلاً درخت پسته‌ای که باید در زمان رشد، آب مناسب و به موقع به آن برسد، اگر این اتفاق نیفتاده باشد، پسته‌اش درشت و خندان نمی‌شود، بنابراین کشاورز ضرر می‌کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با اشاره به اینکه محصولات دیگر نیز متضرر از نبودن برق می‌شوند، اظهار کرد: امیدوار هستیم دولت جدید بتواند این وضعیت را جبران کند و در واقع ما نباید هم ناترازی برق و هم گاز را داشته باشیم.

توسلی گفت: مردم از دولت‌ها سه خدمت اساسی نیاز دارند که شامل تامین آب، برق و گاز است که در هر سه دچار مشکل هستیم و این برای کشور ما بد است. در زمستان گفته می‌شود گاز نیست و در تابستان برق؛ در همین ایام در منطقه کبودرآهنگ نیروگاه شهید مفتح مازوت می‌سوزاند که مازوت ۲۳۸ از بدترین مازوت‌ها برای محیط زیست محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اینکه وسط تابستان، مازوت آسمان منطقه را پر کرده است، قابل تحمل نیست و باعث مشکلات عدیده‌ای برای مردمی می‌شود که در این منطقه زندگی می‌کنند و سوخت حاصل از مازوت‌سوزی در زندگی و جان مردم می‌نشیند که علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، عواقب خطرناکی برای سلامتی مردم دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که در فصل تابستان قرار داریم، وزارت نفت پاسخ دهد چرا وسط تابستان برای تامین سوخت نیروگاه، گاز نداریم. در حال حاضر در منطقه، ۶۰ الی ۷۰ روستا روزی نیم ساعت آب دارند، مردم به چه صورت با تانکر زندگی کنند آن هم روستایی که چندصد خانوار جمعیت داشته باشد که ما واقعاً شرمنده مردم هستیم و امیدواریم. خداوند متعال کمک کند و رحمت واسعه خود را بر مردم ما نازل کند.

توسلی گفت: باید پیگیری‌های لازم در مباحث کلان و تولید انرژی انجام شود، همچنین سرمایه‌گذاری‌های لازم چه در بحث چاه‌های گاز و سوخت و چه مسائل دیگر مثل ساخت نیروگاه‌های اتمی و غیراتمی انجام شود. این نکته قابل ذکر است که دیگر نباید نیروگاه‌های آبی ساخته شود، چراکه می‌دانیم با ساخت نیروگاه آبی چه بلایی بر سر مردم می‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کشور ما در اقلیم خشک جغرافیایی قرار گرفته و بحث کمبود آب و برق همواره مورد توجه بوده است، چرا هر سال دچار بحران‌های مختلف انرژی هستیم و راهکاری اساسی برای آن انجام نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از انتقادات مطرح ما نیز همین مسئله است. متاسفانه در کشور ما بانک اطلاعات دقیقی نه از عملکرد‌ها و نه از آمار‌ها وجود ندارد. چندین دهه است که این اتفاق می‌افتد، باید آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شود که به عنوان مثال چه ایراد و مشکلی در سال قبل یا سال‌های قبل‌تر وجود داشته که دچار بحران انرژی شده بودیم تا نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

توسلی گفت: یکی از مسائل دیگر که نمی‌شود تاثیرات آن را نادیده گرفت، بحث تحریم‌ها است؛ تحریم‌ها باعث بروز مشکلاتی در حوزه‌های مختلف شده است. به عنوان مثال در حوزه صنعت برق به راحتی نمی‌توانیم برخی قطعات مثل توربین‌ها را تهیه کنیم، چراکه تولید خارج از کشور است. همچنین متخصصین ما در مواردی دسترسی به آخرین دستاورد‌های علمی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری انقلاب از آقای پزشکیان کرده است و عبارت‌هایی که در روز مراسم تنفیذ نسبت به ایشان به کار برده‌اند که منت بزرگی برای ایشان است، تاثیری داشته باشد تا آقای پزشکیان به شعار‌هایی که داده است عمل کرده و محبت‌های رهبری را جبران کنند.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
0
0
چی شد دولت سیزدهم پز می داد قطعی برق نداریم؟!
آخرین اخبار
گوناگون