کد خبر: ۵۴۳۵۵
۱۴:۴۵ -۰۱ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

سعید راد که بود؟ + سوابق هنری

احمد سعید حق‌پرست راد جونقانی مشهور به سعید راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۴ آبان ۱۳۲۶ در محله هشت گنبد حسن آباد تهران متولد شد. او اصالتاً اهل جونقان استان چهارمحال بختیاری بود، پدرش افسر نیرو هوایی و مادرش خانه‌دار بوده‌اند.

سعید راد که بود

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «سعید راد» با توانایی‌های بازیگری خود و نقش‌آفرینی‌های به یادماندنی در فیلم‌های مختلف، یکی از نماد‌های سینمای ایران به شمار می‌رفت. او یکی از بازیگران معروف و قدیمی سینمای ایران بود که فعالیت خود را از دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد و در طی سال‌ها به عنوان یکی از چهره‌های برجسته و محبوب در صنعت سینما شناخته شد.

بیوگرافی سعید راد

احمد سعید حق‌پرست راد جونقانی مشهور به سعید راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۴ آبان ۱۳۲۶ در محله هشت گنبد حسن آباد تهران متولد شد. او اصالتاً اهل جونقان استان چهارمحال بختیاری بود، پدرش افسر نیرو هوایی و مادرش خانه‌دار بوده‌اند. پدرش از اعضای حزب توده و سیاسی بود که قبل از انقلاب ترور شد. سعید راد قبل از انقلاب دیپلم گرفت و دانشجوی انصرافی دانشکده کشاورز کرج بود. 

ازدواج اول سعید راد

سعید راد در دوران جوانی ازدواج کرد که اطلاعات زیادی از این ازدواج در دسترس نیست و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام سام و یک فرزند دختر به نام نگاه است. سعید راد پس از مدتی از همسرش جدا شد و همسرش و فرزندانش در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند. پسرش به شغل وکالت و دخترش دندانپزشک است.

ازدواج دوم سعید راد

همسر دوم سعید راد، نوش آفرین یکی از خوانندگان پیش از انقلاب بود که ازدواج آن‌ها در زمان خود سر و صدای فراوانی هم در محافل خبری به پا کرد. این ازدواج چندان دوامی نداشت و پس از مدتی، این زوج هنرمند از یکدیگر جدا شدند. ازدواج آن‌ها ثمره و فرزندی نداشت.

ازدواج سوم سعید راد

سعید راد در سال ۱۳۴۶ با فرشته جنابی، بازیگر سینمای ایران ازدواج کرد و این ازدواج منجر به تولد دو فرزند شد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا نیز به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. بعد از مدتی به ایران بازگشت و فعالیت‌های سینمایی خود را از سر گرفت.
فعالیت‌های هنری سعید راد

سعید راد از دهه ۱۳۴۰ وارد سینما شد و با بازی در فیلم‌هایی همچون «تنگسیر» (۱۳۵۲)، «فرار از تله» (۱۳۵۰) و «سفر سنگ» (۱۳۵۶) به شهرت رسید. پس از انقلاب اسلامی، او به کانادا مهاجرت کرد و مدتی در خارج از کشور به فعالیت‌های هنری پرداخت.

او در سال ۱۳۶۰، پس از سال‌ها دوری در فیلم سینمایی مرز به کارگردانی جمشید حیدری در کنار زنده یاد داوود رشیدی به هنرمندی پرداخت. سعید راد در سال ۱۳۶۳ در فیلم «عقاب‌ها» ایفای نقش کرد و به اوج شهرت و افتخار رسید. فیلم عقاب‌ها اولین فیلم ایرانی در حوزه جنگ ایران و عراق، ساخته ساموئل خاچیکیان است که به فروش بالایی دست یافت.

سعید راد و ممنوع الکاری

سعید راد در سال ۱۳۶۳ ممنوع الکار شد، علت ممنوع الکاری سعید راد مشخص نیست، اما مدتی بعد وی ایران را ترک کرد و مدتی در هند، کانادا و امریکا زندگی کرد. در نهایت در سال ۱۳۷۸ وقتی ۵۵ ساله بود به ایران بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد و بسیار هم درخشید. 

بازگشت سعید راد به سینما پس از انقلاب

پس از بازگشت به ایران، سعید راد در فیلم‌های متعددی نقش‌آفرینی کرد. از جمله فیلم‌های مهم پس از انقلاب او می‌توان به «دوئل» (۱۳۸۲)، «چ» (۱۳۹۲) و «دویدن در میان خنده‌ها» (۱۳۹۸) اشاره کرد.

حضور سعید راد در جبهه

سعید راد تجربه فعالیت در جبهه هم دارد. به گفته خودش زمانی که سوسنگرد به دست بعثی‌های عراقی افتاده و سپس ایرانی‌ها این منطقه را باز پس گرفته بودند، سعید راد و گروه او در جابجایی زخمی‌ها و بردن دارو فعالیت داشته است.

سعید راد در فیلم دوئل

 

آثار هنری سعید راد

فیلم‌های سینمایی

امپراتور جهنم (۱۳۹۵)
مترو (۱۳۹۴)
عشق و جنون (۱۳۹۲)
پایان خدمت (۱۳۹۲)
چ (۱۳۹۱)
گیرنده (۱۳۹۰)
پروانگی (۱۳۸۹)
دوئل (۱۳۸۲)
عقاب‌ها (۱۳۶۳)
دادشاه (۱۳۶۲)
عبور از میدان مین (۱۳۶۲)
برزخی‌ها (۱۳۶۱)
خط قرمز (۱۳۶۰)
فرمان (۱۳۶۰)
مرز (۱۳۶۰)
با عشق مردن (۱۳۵۷)
ساخت ایران (۱۳۵۷)
گدای اشراف‌زاده (۱۳۵۷)
آقای لر به شهر می‌رود (۱۳۵۶)
خاکستری (۱۳۵۶)
سفر سنگ (۱۳۵۶)
سکوت بزرگ (۱۳۵۶)
هزار بار مردن (۱۳۵۶)
همراهان (۱۳۵۶)
جدال (۱۳۵۵)
قاصدک (۱۳۵۵)
دزد سوم (۱۳۵۵)
دو آقای با شخصیت (۱۳۵۴)
شرف (۱۳۵۴)
کمین (۱۳۵۴)
هدف (۱۳۵۴)
آب (۱۳۵۳)
خشم و خون (۱۳۵۳)
کنیز (۱۳۵۳)
مرد شب (۱۳۵۳)
مسلخ (۱۳۵۳)
تنگنا (۱۳۵۳)
تیغ آفتاب (فیلم ۱۳۵۲)
خروس (۱۳۵۲)
خورشید در مرداب خروس (۱۳۵۲)
سالومه (۱۳۵۲)
صادق کرده (۱۳۵۱)
صبح روز چهارم (۱۳۵۱)
طغرل (۱۳۵۱)
کافر (۱۳۵۱)
مردی در طوفان (۱۳۵۱)
الکلی
خداحافظ رفیق (۱۳۵۰)
فاتحین صحرا (۱۳۵۰)

سریال‌های تلویزیونی

سعید راد / بیوگرافی خواندنی از ترور پدر تا ازدواج‌های جنحالی و رفتن به جبهه؟!
در چشم باد (۱۳۸۹–۱۳۸۸ مسعود جعفری جوزانی)
سرزمین کهن (۱۳۹۲ کمال تبریزی)
فیلم ویدئویی زنده به گور (فیلم ویدئویی) (علی جناب ۱۳۹۴)
سریال‌های نمایش خانگی
سریال دل ۱۳۹۸

جوایز و افتخارات سعید راد

سعید راد در طی سال‌های فعالیت خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است. از جمله افتخاراتی که این چهره موفق به کسب آن‌ها شده است:

کسب دیپلم منتقدین به عنوان بهترین بازیگر در پنجمین دوره جشنواره سپاس برای فیلم سینمایی «روز چهارم» در سال ۱۳۵۲

برنده تدیس سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد در ششمین دوره جشنواره سپاس، برای فیلم «تنگنا» در سال ۱۳۵۳

برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش نگاه نو سی امین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «گیرنده» در سال ۱۳۹۰ او برای بازی در فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

بیماری سعید راد

در تیرماه ۱۴۰۳ دختر سعید راد گفت: پدرم از شهریورماه سال گذشته دچار مصدومیت شد و پس از دو بار عمل جراحی و فیزیوتراپی، همچنان نمی‌توانست راه برود. ایشان ۱۰ ماه است که در بستر بیماری است و هم‌اکنون تحت نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران، در حال درمان است، اما روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود و حال ایشان بهبود پیدا نکرده است. دختر سعید راد با اشاره به اینکه پدرش هم اکنون ۷۹ سال سن دارد، بیان کرد: به مرور از اواخر سال گذشته مشکلات دیگری همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن پدرم اضافه شد و علیرغم مخالفت من و خانواده، با رضایت خودشان مورد عمل جراحی قرار گرفتند، اما متاسفانه عمل موفقیت‌آمیز نبود. او با اشاره به اینکه حدود ۱۰ ماه است راد در بستر بیماری است، گفت: هم اکنون پدرم تحت نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران در حال درمان است، اما ۲ ماه است که روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود و حال ایشان بهبود پیدا نکرده است.

درگذشت سعید راد

سعید راد، بازیگر مطرح سینمای کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری، در ۱ مرداد ۱۴۰۳ و در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون