کد خبر: ۵۳۵۳۹
۰۶:۰۰ -۱۷ خرداد ۱۴۰۳

مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون

بر اساس اعلام مسئولان وزارت تعاون، ساخت مسکن کارگری با جدیت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و در این راستا مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در سراسر کشور اختصاص یافته است.

مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون

نشان تجارت - بر اساس قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف شده با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

 به موازات اجرای طرح مسکن ملی طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت.دولت سیزدهم نیز با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

طبق آمارها بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه‌دار شدن آحاد جامعه را فراهم کرده‌اند.

پیش از این معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن کارگری خبر داده و گفته بود: با تدابیر صورت گرفته زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران اختصاص پیدا کرده تا گام موثری در رفع مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداشته شود.

در همین راستا حامد ویس کرمی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی از پیگیری موضوع مسکن کارگری خبر داده و گفته است: امسال برای اولین بار در طول تاریخ تعاون کشور و تعاونی‌های مسکن، موضوع مسکن کارگری را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با بانک توسعه تعاون منعقد شده که ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع و تسهیلات درکنار تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن درنظر گرفته شده، پرداخت شود.

آنطور که وی گفته وجوه مشارکت مردم در اقتصاد در حوزه تعاون گنجانده شده و نمونه بارز آن تعاونی‌های مسکن هستند که مردم با سرمایه‌گذاری و قدرت مدیریت خود در این مجموعه‌ها در کنار هم جمع شده و با مدیریت سرمایه و نظارت پروژه، کار را برعهده می‌گیرند.

مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون

پیش از این محمدرضا چکشیان - معاون وزیر کار از ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن کارگری خبر داده و گفته بود: وزیر کار از مدتها قبل دستور تشکیل قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با حضور سازمان‌های تابعه وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفت ولی ما تمرکز کردیم روی اینکه چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها،تعاونی‌ محور،‌ برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی رفع موانع پیش روی کارگران و کارفرمایان است.

وی گفته بود: تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده بسته‌های اختصاصی و رویکرد جدیدی در مسکن کارگری پیش‌بینی شود که این رویکردها در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.

سال گذشته با دستور وزیر کار، قرارگاه مسکن کارگری با هدف رفع دغدغه تامین مسکن کارگران تشکیل شد و دبیرخانه آن موظف شد سناریوهای مختلف در خصوص ساخت مسکن کارگری را بررسی کند.تا پایان سال گذشته بیش از ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان کشور با ظرفیت احداث بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی تشکیل شده است.

در هفته‌های اخیر خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی به منظور حمایت و پشتیبانی از تعاونی‌های کشور و ارتقای سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد اختصاص یافت که از این مقدار مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون