کد خبر: ۵۳۵۰۳
۰۴:۰۰ -۱۵ خرداد ۱۴۰۳

دولت سیزدهم پرچم‌دار تامین سوخت پایدار نیروگاهی

دولت سیزدهم در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها پرچم‌دار بود، به طوری در ۲۹ ماه شروع به کار فعالیت‌های خود تامیـن پایـدار و ذخیره‌سـازی سـوخت موردنیـاز ۱۱۰ نیـروگاه کشـور بـا ظرفیـت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیـون لیتـر نفـت‌گاز و ۲ میلیـارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نفت کوره را به سرانجام رسانده است.

دولت سیزدهم پرچم‌دار تامین سوخت پایدار نیروگاهی

نشان تجارت -  از اقدامات مهم دولت سیزدهم، تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها و عدم خاموشی آن‌ها بود. علت اهمیت این ماجرا از این جهت است که در زمان‌هایی که مصرف گاز به پیک می‌رسد، برای اینکه گاز خانه‌ها قطع نشود، گاز به واحدهای نیروگاهی و صنایع قطع می‌شود از این جهت دولت برای تامین سوخت این صنایع و نیروگاه‌ها از سوخت‌های جایگزین نظیر گازوئیل و مازوت استفاده می‌کند.

طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دولت سیزدهم در ۲۹ ماه شروع به کار فعالیت‌های خود تأمیـن پایـدار و ذخیره‌سـازی سـوخت موردنیـاز ۱۱۰ نیـروگاه کشـور بـا ظرفیـت حـدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیـون لیتـر نفـت‌گاز و ۲ میلیـارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نفت کوره را به سرانجام رسانده است.

دولت سیزدهم پرچم‌دار تامین سوخت پایدار نیروگاهی

دهقان ناصرآبادی نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: به علت ناترازی گاز، نیروگاه‌ها مجبورند گازوئیل یا مازوت مصرف کنند و طبق گزارش شرکت ملی پالایش و بخش فرآورده‌های نفتی در ۲۹ماهه اول دولت سیزدهم حدود ۶ میلیارد لیتر گازوئیل و مازوت استفاده شد که اگر ناترازی گاز نداشتیم می‌توانستیم این مقدار گازوئیل و مازوت را صادر کنیم که ۴ میلیارد دلار ارز برای کشور بود.

تخصیص سوخت نیروگاهی از ابتدای سال جاری براساس راندمان

یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت سیزدهم، طرح تخصیص سوخت نیروگاه بر اساس بازده بود به طوری که کرامت ویس کرمی از تخصیص و تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌های حرارتی کشور بر اساس راندمان از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با هماهنگی وزارت نیرو، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده است، تحویل سوخت نیروگاهی امسال بر اساس بازده انجام خواهد شد و این شاخص به‌عنوان یکی از معیارهای موردنظر برای میزان سوخت مایع تخصیصی و تحویلی به نیروگاه‌ها لحاظ خواهد شد.

معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه میزان راندمان در سال‌های قبل در محاسبات تأمین سوخت لحاظ نمی‌شد، افزود: با اجرایی‌شدن این طرح، تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها بر اساس بازده هر نیروگاه، واقعی‌سازی خواهد شد و افزون بر آن، مصرف هر نیروگاه منطقی و منطبق با عملکرد و تولید واقعی آن خواهد بود.

وی افزود: دومین مصرف‌کنندگان بزرگ سوخت مایع کشور، نیروگاه‌ها هستند که در زمان محدودیت یا قطعی گاز طبیعی (به‌عنوان سوخت اول یا سوخت اصلی) به‌ویژه در فصل سرد سال، از سوخت مایع به‌عنوان سوخت دوم یا پشتیبان جهت تولید برق استفاده می‌کنند. با توجه به مصرف بالای سوخت مایع در این بخش، تشدید نظارت و کنترل‌های لازم بر فرایند تخصیص، تأمین، تحویل و مصرف سوخت مایع آن‌ها در سال جاری از برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: رتبه سوم مصرف سوخت مایع در کشور به مصرف‌کنندگان غیر حمل‌ونقلی تحت پوشش وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، وزارت نیرو (مصارف غیر نیروگاهی) و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت (که فعالیت اکتشافی در خشکی و دریا دارند) و وزارت کشور اختصاص دارد.

بنابراین با وجود اینکه این موضوع به معنای کاهش تولید گاز یا ناکافی بودن تولید نیست؛ بلکه به گفته سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران؛ مصرف گاز در کشور در سال گذشته (۱۴۰۲) برابر با ۲۴۹ میلیارد مترمکعب بوده و این مقدار نسبت به سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته که ۷۹ میلیارد مترمکعب آن به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است؛ از طرفی شاهد افزایش تزریق ۱۱ درصدی گاز طبیعی به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون