ادعای نیمی از بنزین کشور از واردات
رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جریان جلسه علنی سهشنبه ۲۰ آبان در مجلس عنوان کرد که امسال شش میلیارد دلار بنزین وارد شده است. این در حالی است که اگر میانگین قیمت بنزین در خلیج فارس حدود ۰٫۵ دلار در هر لیتر باشد، یعنی ۵۴ میلیون لیتر بنزین وارد شده است. آیا کشور ایران، به عنوان یک کشور نفتی، واقعا مجبور است نیمی از نیاز مصرفی بنزین خود را از طریق واردات تامین کند؟
در طرح جدید، سوختهای یارانهای مانند CNG، LPG و برق جایگزین بنزین در حملونقل صنعتی میشوند و بنزین یارانهای تنها با ثبت کد ملی تخصیص مییابد تا مردم در بهینهسازی مصرف بنزین با بهرهمندی از مزایای اقتصادی مشارکت کنند.
معاون اجرایی رئیسجمهور تأکید کرد که قیمت برق، گاز و بنزین باید افزایش یابد.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد
ایران در سالهای اخیر با بحران کمآبی شدیدی مواجه شده که این مساله به یکی از جدیترین چالشهای اقتصادی و زیستمحیطی کشور تبدیل شده است.
طرح «گازسوز کردن رایگان خودروها» در شرایط ناترازی گاز کشور، با چالشهایی روبهرو است و نیاز به توازن در سیاستهای انرژی دارد تا فشار بیشتری بر شبکه گازرسانی وارد نشود.
زنگ خطر برای اقتصاد انرژی ایران به صدا درآمد
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران امروز اعلام کرد: "یارانه اختصاص یافته به بنزین در سال ۱۴۰۳، یک هزار و ۶۸۰ همت (معادل ۲۱ میلیارد دلار) بوده است
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: امسال سوخت مازوت کمسولفور در اختیار نیروگاههای بخاری قرار گرفته که با ادامه روند تحویل مازوت با کیفیت، نگرانیهای مربوط به آلایندگی این سوخت را نخواهیم داشت.
سرپرست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی از تکمیل ۹۱ درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاههای حرارتی برای تامین برق پایدار در زمستان امسال خبر داد.
عبداله باباخانی، کارشناس انرژی اعلام کرد
عبداله باباخانی، کارشناس ارشد انرژی، عنوان کرد: بخش عمدهای از نفت ایران یا با تخفیف زیاد فروخته میشود، یا در قالب تهاتر و اعتبار معامله شده، یا پولش هنوز بهدلیل مسیرهای غیربانکی قابل انتقال نیست. به همین دلیل است که در ظاهر، آمار صادرات رکورد میزند، اما خزانه دولت از آن سهم واقعی اندکی میبرد.