کد خبر: ۵۲۲۷۱
۱۵:۱۳ -۱۸ فروردين ۱۴۰۳
محمدرضا احمدی، نماینده رشت در مجلس یازدهم که منتخب این شهر در مجلس دوازدهم هم شده است، گفته: برنامه‌های دولت سیزدهم و مجلس یازدهم که با همکاری هم صورت گرفت، منجر به اتفاقات قشنگی در کشور شد. یعنی به واسطه همین کارها، برخی از افرادی که از کشور رفته بودند، با ما تماس گرفتند و در ادامه به مملکت خودشان برگشتند و در همین جا، سرمایه‌گذاری کردند.

محمدرضا احمدی

نشان تجارت - محمد آیتی: هرچند مهاجرت نخبگان ایرانی از دهه ۶۰ به طور جدی آغاز و تا امروز هم ادامه داشته است، اما موضوع حائزاهمیت، مهاجرت وسیع مردم عادی مخصوصاً به کشور کانادا در سال‌های اخیر است. به نظر می‌رسد شرایط سخت اقتصادی و کاهش روز به روز ارزش پول ملی از یک سو و بروز بعضی تنگ‌نظری‌ها از طرف دیگر، انگیزه مهاجرت در خیلی از خانواده‌های ایرانی را با امید تشکیل زندگی بهتر در خارج از مرز‌ها بالا برده است. در همین رابطه، محمدرضا احمدی، نماینده رشت و عضو کمیسیون آموزش مجلس با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف با مشکلاتی روبرو شده است و البته بی‌کفایتی برخی مدیران در به وجود آمدن این شرایط، دخیل است و از این‌رو، ما در مجلس یازدهم پیگیر این موضوع بودیم و قطعاً این پیگیری‌ها در مجلس دوازدهم هم ادامه خواهد داشت.

* ما در مجلس دوازدهم حتماً تلاش خواهیم کرد که در کشور نخبه‌پروری شود. یعنی ما می‌خواهیم کاری کنیم که اندیشمندان، فرهیختگان و نخبگان ایرانی حاضر در مملکت و خارج از کشور به کار گرفته شوند تا به کمک آن‌ها بتوانیم، اقتصاد کشور را جراحی کنیم.

* ما در مجلس یازدهم هم، بکارگیری نخبگان را در دستور کار قرار دادیم و اگر تحرکات ما نبود، قطعاً شاهد فرار بیشتر نخبگان از کشور می‌بودیم. در عین حال قبول دارم که کار‌های ما برای حفظ نخبگان کافی نبوده است، چون فشار اقتصادی حاکم بر مملکت خیلی زیاد است و تحریم‌ها هم تاثیر منفی خود را بر اقتصاد و زندگی مردم گذاشته است.

* در مجلس دوازدهم این امید است که رونق اقتصادی رخ دهد و با ایجاد و آماده کردن زیرساخت‌های اساسی کشور، مردم به معنای واقعی رشد و توسعه اقتصادی را ببینند. شک نکنید اگر شرایط اقتصادی در ایران بهتر بود، هیچ‌گاه شاهد این حجم بالای خروج نخبگان و مردم به قصد مهاجرت به دیگر کشور‌ها نبودیم.

* خیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه دارند در کشور خود، سرمایه‌گذاری کنند و وظیفه ما است که ضمن تشویق این افراد، انگیزه لازم را برای آن‌ها به وجود بیاوریم.

* آمار خروج نخبگان و مردم از کشور، نگران‌کننده است و باید تلاش کنیم تا جلوی این روند گرفته شود. در مجلس یازدهم تحرکات خوبی دراین راستا صورت گرفت؛ مثلاً ترمیم حقوق اساتید دانشگاه و پزشکان، از این‌دست تلاش‌ها بود. یعنی مجلس و دولت تلاش داشتند تا با افزایش حقوق این اقشار، کاری کنند تا این نخبگان برای خدمت، در کشور خود بمانند.

* برنامه‌های دولت سیزدهم و مجلس یازدهم که با همکاری هم صورت گرفت، منجر به اتفاقات قشنگی در کشور شد. یعنی به واسطه همین کارها، برخی از افرادی که از کشور رفته بودند، با ما تماس گرفتند و در ادامه به مملکت خودشان برگشتند و در همین جا، سرمایه‌گذاری کردند.

* بنده به شخصه با چند نفر از ایرانی‌هایی که به کشور‌های سوییس و نروژ رفته بودند، صحبت کردم تا به ایران برگردند و در مملکت خودشان سرمایه‌گذاری کنند. تعدادی از افراد مهاجرت کرده به ایران برگشتند و عده‌ای هم در راه بازگشت به کشور هستند، چون آن‌ها به ایران علاقه‌مندند.

* ما باید امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری برای ایرانی‌های خارج از کشور که می‌خواهند در میهن خودشان سرمایه‌گذاری کنند، ایجاد کنیم تا اگر آمدند، ماندنی شوند. من قبول دارم که در این مسیر، نواقصی در کار دولت و تیم اقتصادی‌اش وجود دارد و پیگیری می‌کنیم که اگر در مجلس یازدهم در این خصوص خیلی موفق نبودیم در مجلس دوازدهم این تلاش‌ها به بار بنشیند و ما با نظارت دقیق در این راستا، هیچ رودربایسی از خود با دولت نشان نخواهیم داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون