کد خبر: ۵۱۷۱۰
۱۵:۰۰ -۲۵ اسفند ۱۴۰۲
گزارش از وضعیت اخیر متروی تهران
جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: این حادثه را این گونه تصویر می‌کند: با خراب‌شدن یک رام قطار در خط یک متروی تهران هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که این خرابی نتیجه فرسودگی است.

فهرست بلند خرابی‌های مترو در سال ۱۴۰۲؛ چرا سریال خرابی‌های متروی تهران تمام نمی‌شود؟

نشان تجارت - مسافران هر روزه مترو به سریال خرابی‌های واگن‌های مترو عادت کرده‌اند. خرابی‌هایی که می‌تواند جمعیت ایستگاه‌های مترو را مدتی به مرز انفجار برساند و گاهی هم بر ترافیک بخشی از تهران اثر گذار باشد درست مانند اتفاقی که اواخر دی ماه امسال اتفاق افتاد و مترو سواران در خط یک، نخستین روز هفته را با یک ساعت سرگردانی آغاز کردند.
جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این حادثه را این گونه تصویر می‌کند: با خراب‌شدن یک رام قطار در خط یک متروی تهران هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که این خرابی نتیجه فرسودگی است. بار‌ها فرسودگی ناوگان مترو را تذکر داده و راهکار‌های متعدد آن را اعلام کرده‌ایم، اما هنوز درخصوص مکانیسم خرید‌های خارجی به نتیجه نرسیده‌اند.

پاسخ مدیران شهری به این هشدار تشکری هاشمی این بود که ریشه خرابی‌های واگن به زمانی می‌رسد که تشکری هاشمی مسئولیت معاونت حمل ونقل عمومی را برعهده داشته است.

اما محسن هاشمی، رییس شورای پنجم شهر تهران معتقد است که تجهیزات مترو براساس استاندارد ۳۰ ساله مستهلک می‌شوند تجهیزات اولیه مترو مربوط به سال ۷۵ است وبیش از ۲۵ سال از عمر تجهیزات ثابت و واگن‌های اولیه که به مترو وارد شده گذشته است.
به گفته او مترو پدیده‌ای نیست که بتواند خرابی‌ها را تحمل کند و سیستم دقیقی است که هر خرابی در آن می‌تواند سبب بی‌نظمی و نارضایتی شدید در زمان پیک مسافر شود که بی‌عرضگی مدیران را نشان می‌دهد.

هاشمی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر تعداد خرابی‌ها در مترو روز افزون شده و تقریبا هر روز شاهد موضوعی در مترو هستیم که باعث نارضایتی می‌شود، عمر برخی از قطاهار‌های مترو گذشته حتی زمان اورهال آن‌ها هم گذشته است و، زیرا برخی از این قطار‌ها زمانی که عمرشان به ۳۰ سال می‌رسد دیگر صرف نمی‌کند که اورهال شوند.
او تاکید می‌کند که مشکل اصلی خرابی‌های پی در پی واگن‌ها مشکلاتی است که در نگهداشت آن‌ها وجود دارد.

موضوعی که جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هر وسیله نقلیه‌ای پس از مدتی دچار استهلاک می‌شود و باید به آن رسیدگی کرد حتی وقتی یک دوچرخه نیز خریداری می‌شود به آن رسیدگی می‌کنیم و نمی‌توان فرض کرد وسیله‌ای وجود دارد که به صورت مادام العمر کار می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌های سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر اینکه خرابی‌های امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در ۷ سال گذشته است، گفت: سخنگوی شهرداری تهران صحبت‌های مشعشعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این خصوص صحبت کنند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم به سخنگو که به نمایندگی از شهرداری صحبت می‌کند می‌گویم قطار در هنگام حرکت فرسوده می‌شود و هر انسان عاقلی می‌داند که قطار نو را تعمیر نمی‌کنند شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفته‌اید و نمی‌توانید از گذشتگان صحبت کنید شما سه سال را از دست داده‌اید و مردم را گرفتار کرده‌اید و عذرخواهی فایده‌ای ندارد باید آستین بالا بزنید کارخانه واگن سازی را سه شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود و کاری نکنیم که مردم هر روز صبح برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند.

به گفته او کمتر شهروندی است که از خرابی‌های این روز‌های مترو تهران اطلاع نداشته باشد، سریال خرابی‌های مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثه بیرون نیامده‌ایم شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماه‌های اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است. قفل شدن ترمز و عمل نکردنش در خط تست و آتش سوزی در پست برق مترو تهران نمونه‌هایی از اتفاق‌هایی هستند که در هفته‌های گذشته به وقوع پیوستند. این خرابی‌ها و اشکالاتی که هر روز به وقوع می‌پیوندند و گاهاً چهره زننده‌ای از سامانه پیشرو حمل و نقل انبوه به وجود می‌آورد باعث شده تا نگرانی‌های بسیاری برای ما ایجاد شود.

سمت

اظهار نظردرخصوص خرابی های مترو

علیرضا زاکانی ؛شهردار تهران

ما با یک ناوگان فرسوده از قبل مواجه هستیم و قطارهای دی. سی مربوط به دهه ۷۰ است که امروز در نقطه‌ای قرار گرفته که علاوه بر اورهال اساسی، بازبینی‌هایی انجام و در مدل جدید خدمات رسانی می‌کنند.

در کنار این فرسودگی اتفاقاتی است که رخ می‌دهد، مثلا اتفاق یکشنبه شب در بحث انتقال سوزن و جابجایی بود که باعث اختلال شد و بنابراین در ناوگان موضوع ناظر به فرسودگی است.

سید جعفرتشکری هاشمی؛رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران

از اولین روزهایی که در شورا حضور یافتم درخصوص فرسودگی ناوگان مترو صحبت کرده و اعلام کردم این ناوگان خسته است و به تعمیرات اساسی، اورهال و به‌روزرسانی احتیاج دارد. به صورت کلی دوهزارو ۱۴۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی واگن‌های مترو اختصاص یافته که از این میزان هزارو ۵۵۰ میلیارد تومان از محل منابع، ۵۰۰ میلیارد از محل اوراق مشارکت و ۹۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای آرم ترافیک است. هیچ بهانه و عذری برای تعمیرنکردن واگن‌های مترو وجود ندارد. طبق آنچه در کنترل پروژه مشاهده شده از دوهزارو ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه تاکنون ۹۱ میلیارد تومان یعنی کمتر از پنج درصد هزینه گزارش شده و نمی‌دانیم چه معجزه‌ای قرار است رخ دهد تا در دو ماه پایانی سال، ۹۵ درصد بودجه و اقدامات بهسازی محقق شود.

محمد علیخانی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پنجم

درست‌ترین آمار را اعضای شورای فعلی و به خصوص کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل دارند و بهتر می‌توانند قضاوت کنند. در تذکری که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل درخصوص سرگردانی هزاران مسافر مترو به دلیل خرابی‌های پی در پی قطارهای مترو دادند اشاره شدکه آقای مدیرعامل مترو برای خرید چیزهای دیگر در مسافرت هستند.اگر دیگران مقصر بودند حتما در این تذکر به آن اشاره می‌شد، وقتی عملکرد ندارند چاره‌ای جز فرافکنی ندارند و تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند، در دولت هم همین طور است، هر چه که از قبل انجام شده و ۱۰ تا ۲۰ درصدش مانده را کامل و افتتاح می‌کنند می‌گویند ما کردیم و هر چه اشکال داشته باشند می‌گویند مال قبل است. آن‌هایی که به نفعشان است را مصادره می‌کنند و آن‌هایی که به نفعشان نیست را به گردن دوره گذشته می‌اندازند که این جواب نمی‌دهد .

ناصرامانی، عضو شورای شهر تهران

تعداد زیادی از قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند، به علاوه به دلیل پایان یافتن عمر مفید قطارها تعداد زیادی از آنها بلا استفاده مانده اند. قطعاً قطارهای فعلی به دلیل فرسودگی و از رده خارج شدن، خطر آفرین هستند و ما این هشدارها را به دولت و شهرداری اعلام کرده‌ایم.

به دلیل فرسودگی قطارها شاهد بروز مشکلات متعدد و خرابی آن ها هستیم. در صورت عدم اقدام به اورهال یا ورود قطار های جدید نیز این اختلالات و مشکلات شهر بیشتر می‌شود.

مهدی اقراریان؛رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران

ارزیابی من درخصوص وضعیت مترو این است که وضعیت فعلی ناشی از سوءمدیریت زاکانی است. ما شهردار تهران را براساس قانون پاسخگو می‌دانیم. اگر این روند تکرار حوادث در متروی تهران ادامه پیدا کند، قاعدتا بحث سوال از شهردار تهران را دنبال خواهیم کرد و ایشان باید حاضر و پاسخگو شود. من امروز صراحتا اعلام کردم که بعد از گذشت حدود دو سال‌ونیم، دوره کارآموزی آقای زاکانی در شهرداری تمام شده و او باید پاسخگوی تصمیمات و اقدامات خودش باشد. ما کمتر از سه سال، شاهد جابه‌جایی سه معاون حمل‌ونقل و ترافیک و جابه‌جایی سه مدیرعامل مترو بودیم. همچنین وضعیت خدمت‌رسانی مترو قابل قبول نیست و ما نسبت به جان و سلامتی شهروندان در متروی تهران نگرانیم.

محسن هرمزی ؛معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

 

در حوزه قطارهای DV تجهیزات عمدتا اروپایی است که تامین آن شرایط را برای ما سخت می‌کند البته ثبت سفارش صورت گرفته است.ما در ابتدای دوره با انبارهای خالی رو به رو بودیم، در چهار سال قبل از این دوره هیچ اتفاقی از لحاظ تامین قطعات یدکی صورت نگرفته و حتی یک قطار نیز اورهال نشده بود، عدم مدیریت صحیح و تخصیص منابع در دوره‌ای صورت گرفته بود که قطعا اثرات خود را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون