کد خبر: ۵۱۰۷۲
۲۰:۰۰ -۰۲ اسفند ۱۴۰۲
سال آینده شورای گفت‌وگوی بخش تعاون با هدف بررسی راهبردهای توسعه‌ای و افزایش صادرات تعاونی‌ها در استان تهران تشکیل می‌شود.

تشکیل شورای گفت‌وگوی

نشان تجارت - دولت سیزدهم با تصویب و ابلاغ سند توسعه بخش تعاون گام بزرگی در راستای تحقق افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی برداشت و با پیشنهاد وزارت تعاون به منظور افزایش شتاب سهم بخش تعاون در اقتصاد با تنظیم سند توسعه بخش تعاون و ارائه مجموعه راهکارها مسیر دستیابی به این هدف را تسهیل کرد.

بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد از ظرفیت‌های بالای اجتماعی و اقتصادی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد.

تعاونی‌ها بنگاه‌هایی هستند که در توسعه صادرات و شناسایی بازارهای هدف صادراتی نقش موثری دارند و محصولاتی همچون پسته، خرما، فرش، زعفران و خاویار از جمله کالاهای صادراتی غیرنفتی به شمار می‌روند که بخش اعظمی از آنها توسط تعاونی‌ها صادر می‌شود.

طبق آخرین آمار، صادرات تعاونی‌های استان تهران طی ۹ ماهه امسال از رشد ۴۵ درصدی حکایت دارد به نحوی که در سال ۱۴۰۱ صادرات تعاونی‌های استان تهران نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۱ درصدی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در همین راستا محمد حسین رستمی - مدیر تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش تعاون خبر داده و گفته است: از ابتدای سال آینده شورای گفت‌وگوی بخش تعاون با رویکرد بررسی راهبردهای توسعه‌ای و افزایش صادرات این بخش در استان تهران تشکیل می‌شود.

آنطورکه وی گفته، هدف از این کار رسیدن به جایگاه ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور است زیرا بخش تعاون به همین میزان باید در بخش صادرات نقش آفرینی کند.

رستمی با بیان اینکه استان تهران دارای ظرفیت‌های خوبی در بخش تولید و صادرات است، از شناسایی ۱۲۰ تعاونی دارای ظرفیت صادراتی خبر داد و گفت: از طریق بازدیدهای میدانی این تعداد تعاونی شناسایی شده‌اند و در تلاشیم که تعداد تعاونی‌ها به ۲۰۰ تعاونی افزایش یابد.

به گفته مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، تسهیلات و مزایا و معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی خوبی برای حمایت از تعاونی‌های دارای ظرفیت صادراتی وجود دارد که باید خود به خود به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی شود.

پیشتر و طی دو ماه گذشته ۸۰ تعاونی دارای ظرفیت و توان صادراتی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران شناسایی شدند و تسهیل فرایند صادرات تعاونی‌ها و بهره‌مندی آنها از این مزایا در دستور کار قرار گرفته است.

در دولت سیزدهم با نگاه به استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون توسعه صادرات تعاونی‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفت به نحوی که طبق گفته مسئولان وزارت تعاون، در دولت سیزدهم تعاونی‌ها صادرات محور شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون