کد خبر: ۵۰۸۷۴
۱۳:۰۲ -۲۶ بهمن ۱۴۰۲
جبهه پایداری طی چند ماه اخیر، چند تشکل درون حزبی را تاسیس کرده است تا شاید روی وحدت اصولگرایان سنتی با نواصولگرایان تاثیر بگذارد.

محمدباقر قالیباف

نشان تجارت - جهانگیر مصلی: کمتر از ۱۵ روز مانده تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، وضعیت مشارکت مردم در انتخابات به خصوص در تهران به گونه‌ای است که برخی نامزد‌های شاخص تصمیم به تغییر حوزه انتخابیه گرفته‌اند و قصد دارند از شهرستان، بخت خود را برای حضور در خانه ملت بیازمایند! به عنوان مثال محمدباقر نوبخت که تا همین هفته گذشته بنا داشت از تهران نامزد انتخابات شود، به یکباره به رشت رفت و محمدرضا باهنر هم احتمالاً به قم یا کرمان کوچِ انتخاباتی خواهد کرد.

اما ماجرا در بین جبهه اصولگرایی رفته رفته به جا‌های خطرناک و البته قابل توجه‌ای رسیده است. روز یکشنبه، ۲۲ بهمن کاریکاتوری از سوی بسیج دانشگاه شریف در مسیر راهپیمایی نصب شده بود که در آن رقابت بین دو طیف اعتدالگرا به نمایندگی محمدباقر نوبخت و لاریجانی و طیف نواصولگرایی به نمایندگی قالیباف و طیفی که رائفی‌پور سردمدار آن است را «صندلی بازی» توصیف کرده بود. در این بنر مقابل کاریکاتور قالیباف نوشته شده بود که «همه صندلی‌های مجلس را می‌خواهم (اشاره به سهم‌خواهی در لیست) و در مقابل کاریکاتور رائفی‌پور هم عبارت «منم صندلی می‌خوام» درج شده بود. همچنین بالای این بنر جنجالی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، این کشمکش انتخاباتی را تلاشی مذبوحانه توصیف کرده بود که به نظر می‌رسد با توجه به آنچه در این بنر رسم شده، جبهه پایداری پشت این داستان مصور باشد.

علی‌اکیر رائفی‌پور، که یک ماه قبل پس از جلسه با سردار غلامرضا، معاون سیاسی سابق وزارت کشور برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده بود، طی هفته‌های اخیر بار‌ها علیه قالیباف و مجلس انقلابی سخنان و ادعا‌هایی را مطرح کرد که جنجال و حواشی بسیاری را به دنبال داشت. از جمله ماجرای دریافت ۱۴۰ سکه از طرف یک نماینده مجلس که هرچند قوه قضاییه مدعی شد رائفی‌پور را برای توضیح درباره این ادعا به دادسرا دعوت کرده است، اما مشخص نیست سرانجام این ادعا به کجا رسید. اما احمد علیرضابیگی که صلاحیت او برای انتخابات پیش‌رو به دلیل افشای ماجرای خودرو‌های شاسی‌بلند رد شده می‌گوید رائفی‌پور سندی مبنی بر صحت ادعایش را به قوه قضاییه ارائه نداده است.

در همین انتخابات مجلس دوازدهم هم ابتدا گمان می‌رفت که رائفی‌پور نامزد انتخابات شود، اما اینگونه نشد و او بعدتر مدعی شد که به دنبال تهیه لیستی برای انتخابات ۱۱ اسفند است.

اما در شورای ائتلاف تقریباً وضعیت به ثبات رسیده و قالیباف به عنوان سرلیست وارد معرکه انتخابات خواهد شد. شورای وحدت هم که تاکنون احتمال می‌رفت محمدرضاباهنر را به عنوان سرلیست انتخاب کند، در صورتیکه باهنر حوه انتخابیه خود را تغییر دهد شاید با شورای ائتلاف یا همان شانا یا مبنا به توافق رسیده و یک لیست واحد بدهند. هرجند برخی اصولگرایان با سهم‌خواهی بیش از اندازه قالیباف در لیست واحد، مشکل دارند و اعتقاد دارند که شورای وحدت باید لیست جداگانه بدهد.

در سوی دیگر این جریان، جبهه پایداری قرار دارد که طی چند ماه اخیر چند تشکل درون حزبی را تاسیس کره تا شاید روی وحدت اصولگرایان سنتی با نواصولگرایان تاثیر بگذارد.

ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امناء) یکی از همین تشکل هاست که متشکل از ۲۰ جبهه، حزب، اتحادیه و تشکل سیاسی است که هفته گذشته اعلام موجودیت کرد.

در بیانیه اعلام موجودیت ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی آمده است که این ائتلاف انعکاس و پیگیری مطالبات مردم را تکلیف می‌داند، اما در عین حال در بیانیه خود قید کرده که راه حل مشکلات معیشتی را «اقتصاد مقاومتی» می‌داند.

ائتلاف امنا که ردپای جبهه پایداری و شریان و رزما، حزب حسین الله‌کرم، حمید رسایی و زریبفان در آن به خوبی نمایان است در بخش دیگری از این بیانیه، نفی «قبیله گرایی» و «پدرخواندگی سیاسی» را مورد تاکید جدی خود عنوان کرده و مدعی شد: «از نظر ما هیچ گروه و جریان سیاسی حق ندارد خود را صاحب و مالک مطلق و دائمی پایگاه اجتماعی انقلاب بداند و با ایجاد انحصار و برخورد حذفی، به صورت آمرانه و غیرشفاف، برای مردم و فعالان و بدنه جبهه انقلاب تعیین تکلیف کند.»

اشاره به مطلبی که مشخصاً پس از انتخابات مجلس یازدهم در بین جریان اصولگرایی محل اختلاف جدی بود و برخی از افرادی که تشکل امنا را راه‌اندازی کرده‌اند بر این باورند که حدادعادل و قالیباف و پورمحمدی و.. دیگر نباید برای اصولگرایان در نقش پدرخوانده ظاهر شوند و تصمیم بگیرند.

به هر ترتیب وجه اشتراک بین این خُرده تشکل‌های اصولگرا که طی چند مدت اخیر پا گرفته‌اند را باید مقابله با برخی از بزرگان اصولگرا و از آن مهمتر تلاش برای کشیدن صندلی ریاست مجلس آینده از زیر پای قالیباف دانست. آنچه که تاکنون مشخص شده این است که بخش سوپرانقلابی اصولگرایان تا اینجای کار حاضر نیستند با سایر تشکل‌های اصولگرای زیر یک سقف جمع شوند و به این ترتیب حتا اگر شورای وحدت و ائتلاف هم باهم ائتلاف کنند، وضعیت در جبهه اصولگرایان قرمز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون