کد خبر: ۵۰۷۷۵
۱۶:۵۹ -۲۳ بهمن ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
مهدی ثریا، جامعه‌شناس و مترجم بزرگ و به نام کشورمان بود. ایشان علیرغم خدمات ماندگاری که به این سرزمین کرد، کم نام و نشان زیست و همچنین گمنام از دنیا رفت.

مهدی ثریا کیست؟

نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: «سیدمهدی ثریا» در چهاردهم اردیبهشت سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. پدرش، سیدنورالدین ثریا، هنرمند دارای خطی بسیار خوش و ادیبی فرهیخته بود. همچنین پدربزرگش، حاج سیدرفیع ثریا از برپاکنندگان اولین مدارس میز و صندلی‌دار در ایران و تهران بود. از این‌رو، سیدنورالدین در ادامه راه پدر، مدارس ملی مبارکه اتحادیه و شرف احمدی را تاسیس و مدیریت می‌کرد.

مهدی ثریا، جامعه‌شناس و مترجم بزرگ و به نام کشورمان بود. ایشان علیرغم خدمات ماندگاری که به این سرزمین کرد، کم نام و نشان زیست و همچنین گمنام از دنیا رفت. گرچه آن‌هایی که شاگرد و همکلامش بودند و یا او را از نزدیک می‌شناختند، گواهی می‌دهند که استاد ثریا شخصیتی بزرگوار، فرهیخته، مهربان و دلسوز بود و جزء معدود افرادی بود که آنچه را می‌نوشت و می‌اندیشید در منش و رفتار خود پیاده می‌کرد.

وی در تمام عمر خود در کشورش ماند و با تمام وجود برای مردم و فرهنگ ایران نوشت، ترجمه کرد، تدریس کرد و کوشید. استاد ثریا به انسان‌شناسی روان‌شناختی علاقه بسیار داشت و سال‌ها در این زمینه در دانشگاه تهران تدریس کرد. استاد ثریا همچنین تالیفات و ترجمه‌های بسیاری هم از خود به جای گذاشت؛ از جمله جوامع سنتی و تغییرات فنی، جمعیت از دیدگاه انسان‌شناسی، استاد پیر؛ پیروی از راه دل: لائوتزو، ذهنی که خود را بازیافت، تغذیه، شعوری دیگر (چشم باطن)، شخصیت در فرهنگ، در سراچه ترکیب، روش بحث و مذاکره، خرد و فرزانگی، تولد و مرگ معنی، فلسفه تائو، انسان در جست‌وجوی خویشتن، راهنمای مناظره، روان‌شناسی وجودی و روان‌شناسی خودآگاهی از جمله کتاب‌های او هستند.

سیدمهدی ثریا در ۲۱ آذر ۱۴۰۲ چشم از جهان فرو بست و عاشقانش، او را در آرامگاه بهشت سکینه در شهر کرج در جایگاه ابدیش به خاک سپردند.

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

مهدی ثریا کیست؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون