کد خبر: ۴۸۶۴۰
۰۸:۳۳ -۲۷ شهريور ۱۴۰۲
نماینده پارس‌آباد گفت: اگر در این سال‌ها به جای اینکه دیوار گمرک خود را بالا ببریم، آن را پایین می‌آوردیم و روند صادرات و واردات را از پیچیدگی‌های موجود فارغ می‌کردیم، حداقل ۵۰ درصد مشکلات کشور در حوره اقتصاد کاهش پیدا می‌کرد.

عباس جهانگیرزاده

نشان تجارت - محمد آیتی: عباس جهانگیرزاده نماینده پارس‌آباد در مجلس یازدهم با انتقاد از سیستم تجارت داخلی و بین‌المللی در کشور با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* مشکلات حاکم بر اقتصاد داخلی و بین‌المللی کاملاً نمایان است و نیازی به اثبات ندارد. یعنی اگر با مردم و تجار صحبت کنیم، متوجه اوضاع و احوال خواهیم شد.

* من با این ادعا که برخی دولتمردان می‌گویند دستگاه دیپلماسی ما عملکرد خوبی در حوزه بین‌المللی داشته را قبول ندارم و به شخصه منتقد هستم و مخصوصاً بخش عمده انتقاد و گلایه‌های من به حوزه کشاورزی و دامی برمی‌گردد که تا امروز کار‌های که بایستی انجام می‌شد، صورت نگرفت.

* برخی سعی دارند مشکلات تجارت داخلی و مخصوصاً تجارت بین‌المللی را به تحریم‌ها ربط دهند. با وجود اینکه نقش تحریم را در این وضعیت نامساعد قبول دارم، ولی این را هم می‌دانم که طرح چنین موضوعی، یک بهانه برای بسیاری از افراد شده است، زیرا دستگاه دیپلماسی ما آن‌طور که انتظار می‌رفت، عمل نکرد و روابط تجاری ایران با دیگر کشور‌ها به شکلی که خیلی موثر باشد، صورت نگرفت و اثر این ضعف‌های مدیریتی در زندگی اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها آشکار است.

* در این چند ماه، تورم بسیار بالا رفته و به تبع آن، شاهد نارضایتی بیش از پیش مردم هستیم. مدیران ارشد مملکت به لطف و مدد ظرفیت کشور‌های همسایه می‌توانند بسیاری از نیاز‌های داخلی کشور را تامین کنند و حتی در این راستا، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

* اگر در این سال‌ها به جای اینکه دیوار گمرک خود را بالا ببریم، آن را پایین می‌آوردیم و روند صادرات و واردات را از پیچیدگی‌های موجود فارغ می‌کردیم، حداقل ۵۰ درصد مشکلات کشور در حوره اقتصاد کاهش پیدا می‌کرد.

* به طور مثال، مجلس دو سال است که روی موضوع واردات خودرو متمرکز شده و در این رابطه مصوبه هم داشتیم و شورای نگهبان هم تایید کرده است، ولی آیین‌نامه‌های وزارت صمت به جای اینکه کار را تسریع کند، سخت‌تر کرده است.

* من معتقدم نفوذ مافیا در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، پررنگ است. گروه‌های مافیایی در بدنه اقتصاد مملکت، روز به روز خود را تقویت می‌کنند و خواسته‌شان که مطابق میل عموم مردم نیست را دنبال می‌کنند. حضور این گروه‌ها، حتی تاثیر به سزایی در مدیریت‌های داخلی کشور داشته است. ما بار‌ها این چالش‌ها را بیان کردیم، اما کو گوش شنوا؟

* اگر آقایان می‌گویند ارتباطات بین‌المللی ایران با دیگر کشور‌ها مفید و موثر بوده است، بفرمایند پس چرا از چند ماه پیش تا امروز، خیلی از اقلام اساسی مردم، دو برابر افزایش قیمت داشته است؟

* اگر در بحث صادرات و واردات، بوروکراسی پیچیده اداری را حذف و به مرور جلوی رانت را بگیریم، خیلی از معضلات اقتصادی ایران حل و فصل خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تعجب
|
Germany
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
0
0
در عجبم همه حرف مافیا می‌زنن ولی اوضاع بهتر نمی‌شه
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون