کد خبر: ۴۸۷۶۴
۱۱:۱۹ -۰۶ مهر ۱۴۰۲
نماینده سبزوار گفت: سیستم گمرک باید نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد داشته باشد، اما در ایران نقش درآمدزا را برای دولت ایفا می‌کند و نتیجه این شده که نه وظیفه خودش را انجام می‌دهد، نه وظیفه درست در صادرات و واردات را صورت می‌دهد و از طرفی هم، خودش درگیر فساد شده است.

علی اصغر عنابستانی

نشان تجارت - محمد آیتی: علی‌اصغر عنابستانی با انتقاد شدید از سیستم حاکم بر گمرک کشور می‌گوید که این تشکیلات که کارش توام با فساد است، نیاز به تحول و دگرگونی گسترده دارد. در ادامه می‌توانید مصاحبه نماینده سبزوار با کیان آنلان را بخوانید:

* یکی از گلوگاه‌های فساد در ایران، گمرک است. یعنی این موضوع، قابل پوشش یا یک کار یواشکی هم نیست. برخی می‌گویند در سیستم گمرک، سه نفر که رییس گمرک، ارزیاب و نگهبان باشند، اگر با هم همراه شوند، همه کار‌ها را بلد هستند انجام دهند.

* اینکه سه جور آدمی که گفتم اگر با هم دست به یکی کنند، خیلی اتفاق‌ها را رقم می‌زنند، اشکالی است که به سیستم گمرک کشور برمی‌گردد و برای همین است که معتقدم برای جلوگیری از فساد، باید نظام گمرکی کشور را شخم بزنیم نه اینکه تنها روی به برخی اصلاحات بیاوریم.

* نظام‌های گمرکی در دنیا، نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد ایفا می‌کنند. از این‌رو در برنامه توسعه هفتم کشور، مصوبه‌ای داشتیم که تعرفه‌ها را به صورت مشخص شده و براساس یک زمان معلوم، دولت در برنامه هفتم مشخص کند.

* همان‌طور که گفتم باید سیستم گمرک، نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد داشته باشد، اما در ایران نقش درآمدزا را برای دولت ایفا می‌کند و نتیجه این شده که نه وظیفه خودش را انجام می‌دهد، نه وظیفه درست در صادرات و واردات را صورت می‌دهد و از طرفی هم، خودش درگیر فساد شده است.

* فرآیند‌های گمرکی باید هرچه بیشتر الکترونیکی شوند. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در نظام‌های گمرکی خود، تجدیدنظر کنیم و باید یک بار برای همیشه کاری کنیم که نگاه‌مان به سیستم گمرک، نگاه درآمدی برای دولت نباشد، چون این رویکرد ما را به سمت اقتصاد پویا سوق نخواهد داد.

* سیستم گمرک ایران باید صادرات‌محور باشد نه واردات‌محور، ولی نگاه سیستم گمرکی ما، وارداتی است.

* در سیستم گمرکی صادرات‌محور، کار باید به گونه‌ای باشد که بتواند همه ابزار‌های لازم برای تسهیل خروج کالا را فراهم کند.

* به دولت گوشزد می‌کنم که سیستم گمرک ایران نیازمند کارِ تحولی است و تحول در گرو دگرگونی در رویه‌های گذشته است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور و معیشت مردم بهبود پیدا کند و کالای ایرانی با قدرت بیشتر به دیگر کشور‌ها برود، با این سیستم گمرک، کار صورت نخواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون