کد خبر: ۴۸۵۴۳
۰۷:۰۷ -۲۰ شهريور ۱۴۰۲
نماینده تبریز گفت: شفافیت در سیستم گمرک، مانع از اصطکاک بی‌مورد بین اختیارات دستگاه‌ها می‌شود و همین رویکرد خود از ایجاد نارضایتی در بین واردکنندگان و تجار که روندی قانونی را دنبال کردند، جلوگیری می‌کند.

احمد علیرضابیگی

نشان تجارت - محمد آیتی: احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در نقد عملکرد گمرک ایران با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

*‌ گمرک یکی از مراکز مهم و کلیدی کشور در بخش‌های صادرات و واردات است. همچنین گمرک در موضوع قاچاق و رانت‌هایی که در آن وجود دارد هم، نقش برجسته‌ای دارد. از این‌رو، سال‌هاست بنده از زمانی که در نیروی انتظامی مشغول به کار بودم تا زمانی که استاندار بودم و به مجلس راه پیدا کردم، پیگیر ایجاد یک سامانه منسجمی بودم که در آن سامانه هر اتفاقی در حوزه صادرات و واردات می‌افتد را ثبت کند تا دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاعات خود را در اختیار اعضایشان قرار دهند تا شفافیت در اوج خود، شکل بگیرد.

* شفافیت در سیستم گمرک، مانع از اصطکاک بی‌مورد بین اختیارات دستگاه‌ها می‌شود و همین رویکرد خود از ایجاد نارضایتی در بین واردکنندگان و تجار که روندی قانونی را دنبال کردند، جلوگیری می‌کند.

درباره سامانه منسجم گمرک ایران به وزارت اقتصاد تذکر دادم، اما جوابی نمی‌دهند

* بنده دو سال پیش تذکری به وزیر اقتصاد در خصوص نبود سامانه منسجم در سازمان گمرک دادم که چرا نباید این سامانه ایجاد و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد تا اطلاعات ثبت و در اختیار اعضا قرار بگیرد؟ ولی با وجود گذشت دو سال از این تذکر، جوابی به من ندادند و به نظر می‌رسد یک فضای بسته‌ای در گمرک ایجاد شده تا ظاهراً استقلال عمل این سازمان محفوظ بماند و این روند به بهای مخدوش شدن استقلال اقتصادی کشور منجر شده است.

*‌ اگر شما از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا از زمانی که آقای قالیباف رییس آن‌جا بود تا زمانی که آقایان نقدی، مالکی و مویدی سکان هدایت آن‌جا را به دست داشتند، بپرسید که چرا نتوانستند سامانه شفاف‌ساز سازمان گمرک که پاسخگوی نیاز دیگر سازمان‌ها باشد را ایجاد کنند، احتمالاً می‌گویند دستگاه‌های مختلف از جمله گمرک برای رسیدن به این هدف، همراهی نکردند و از طرفی می‌بینیم که رییس جمهور هم مدام بر انجام این کار تاکید دارد. واقعاً به نتیجه نرساندن سامانه شفاف‌ساز سازمان گمرک، جای تاسف و تامل دارد.

* در هر جایی که قدرت وجود داشته باشد و نظارتی بر آن اعمال نشود، بروز و وجود فساد، امری بدیهی است. از این‌رو، این اشکال تنها مربوط به سازمان گمرک نمی‌شود و بخش‌های دیگری هم که اختیارات دارند و سیستم‌های شفاف‌ساز را اعمال نکرده‌اند، حتماً باید منتظر شکل‌گیری حلقه‌ها و باندهای فساد در آن جاها هم باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون