کد خبر: ۴۸۶۱۰
۱۰:۴۶ -۲۵ شهريور ۱۴۰۲
نماینده چابهار گفت: برخی رویکردهای گمرک ایران و بعضی سیاست‌های غیرشفاف این نهاد هم باعث شده که نگرانی‌های جدی در بین فعالان اقتصادی ایجاد شود. همچنین تعمیم سیاست‌های گمرکی در سرزمین اصلی به مناطق آزاد هم یکی از رویکردهای نادرستی بوده که متاسفانه شاهد آن هستیم.

معین الدین سعیدی

نشان تجارت - محمد آیتی: معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار یکی از منتقدان جدی بر عملکرد سازمان گمرک ایران است و در این باره با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* در شرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است، برخی سیاست‌های خودتحریمی مسئولان، شرایط را سخت‌تر کرده است؛ یکی از این موضوعات در حوزه سیاست‌های گمرکی است. از طرفی شاهد یک رویکرد خوب در این دولت هستیم و آن، ارتقاء سطح روابط با کشورهای همسایه و فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی است، اما از دیگر سو، شاهد این هستیم که در حوزه گمرکات مرز رسمی، زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است. از این‌رو به خاطر کمبود نیرویی که وجود دارد، گاه رویه‌های مهم گمرکی، اجرایی نمی‌شوند؛ مثل رویه ترانزیتی.

* الان مرز ریمدان یکی از مهمترین مرزهای کشور است و چون نیرو نداریم، نتوانستیم در آن‌جا رویه ترانزیتی را فعال کنیم و عملاً کشور را از این ظرفیت بی‌بهره کردیم.

* به نوعی ما مرز رسمی ایجاد کرده‌ایم، ولی می‌بینم که مسئولان در بعضی جاهای مرز، باسکول نزده‌اند یا ایکس‌ری نگذاشتند یا سامانه‌های گمرکی را فعال نکرده‌اند. البته بخشی از این مشکلات و کمبودها به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برمی‌گردد.

* برخی رویکردهای گمرک ایران و بعضی سیاست‌های غیرشفاف این نهاد هم باعث شده که نگرانی‌های جدی در بین فعالان اقتصادی ایجاد شود. همچنین تعمیم سیاست‌های گمرکی در سرزمین اصلی به مناطق آزاد هم یکی از رویکردهای نادرستی بوده که متاسفانه شاهد آن هستیم.

* معتقد هستم که سازمان گمرک ایران، روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند. برخلاف بعضی آمارسازی‌هایی که می‌شود، به تعبیر بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه‌های اقتصادی و تجارت بین‌الملل، آمارهای گمرک مبتنی بر واقعیت‌ها نیست. از این‌رو امیدواریم نگرانی جدی که در این باره وجود دارد و بعضاً هم مطرح می‌شود، به زودی مرتفع شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون