کد خبر: ۴۷۵۹۵
۱۹:۴۰ -۲۷ خرداد ۱۴۰۲
محمد سبزی گفت: در برنامه هفتم توسعه، منافع کشاورز، دامدار و بخش خصوصی آن‌طور که شایسته باشد، مورد توجه قرار نگرفته است. از این‌رو چکش‌کاری قابل توجهی می‌باید در این بخش‌ها صورت بگیرد.

برنامه هفتم توسعه کشور

نشان تجارت - محمد آیتی: با گذشت حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد هر روز زاویه بین مجلس با دولت بیشتر می‌شود. یکی از دلایل این شکاف که این روزها، بیش از پیش خودش را نشان داده است، تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه کشور به مجلس است.

در همین رابطه، محمد سبزی، نماینده ساوه و زرندیه به اقتصاد۲۴ گفت: برنامه هفتم توسعه کشور یک برنامه پنج ساله است و متاسفانه تاخیر یک سال و خرده‌ای در ارائه این برنامه به مجلس را شاهدیم که طبیعتاً لطمه بزرگی به کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با اینکه برنامه هفتم توسعه هنوز به دست مجلس نرسیده و اعلام وصول نشده، ولی چند روز پیش، بعضی قسمت‌هایش در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شد و دیدیم ایرادات اساسی دارد و اگر اصلاح نشود به بخش کشاورزی آسیب می‌زند.

نماینده ساوه تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، منافع کشاورز، دامدار و بخش خصوصی آن‌طور که شایسته باشد، مورد توجه قرار نگرفته است. از این‌رو چکش‌کاری قابل توجهی می‌باید در این بخش‌ها صورت بگیرد.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه در قسمت صنایع هم یعنی در بحث مالیات بر ارزش افزوده، یکسری شهر‌های صنعتی، واقعاً آسیب دیده‌اند و این چالش‌ها در برنامه هفتم توسعه باید اصلاح شوند که گویا هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سبزی اظهار داشت: وقتی مالیات بر ارزش افزوده استانی شد، مثلاً درآمد شهرداری ساوه که یک شهر صنعتی است یکباره به یک چهارم کاهش پیدا کرد. آن زمان، مالیات بر ارزش افزوده مثلاً ماهی ۱۵ تا ۱۶ میلیارد واریز می‌شد که یکدفعه به پنج میلیارد کاهش یافت و شهرداری را نابود کرد. حتی شهرداری نمی‌توانست حقوق کارگران خودش را بدهد.

نماینده ساوه یادآور شد: موضوعی که اشاره کردم نشان می‌دهد که وقتی یک قانون تصویب می‌شود چگونه می‌تواند لطمه‌ای بزرگ به اقتصاد وارد کند. بار‌ها به آقای قالیباف گفته‌ایم که این رویکرد‌ها می‌باید در برنامه هفتم توسعه اصلاح شود، ولی فعلاً برنامه، همان برنامه‌های قبلی است و در تلاش برای اصلاح هستیم.

وی افزود: پیشنهادمان این است که برای شهر‌هایی که صنعتی هستند یک حق آب و گلی مثلاً ۳۰ درصد در نظر بگیرند و بقیه آن را طبق جمعیت توزیع کنند، وگرنه صنایع برای شهر‌های صنعتی چه فایده دارد به غیر از آلودگی که به بار می‌آورد و اینکه آب و خاک منطقه را مصرف می‌کند؛ این‌ها ایراداتی هستند که در برنامه هفتم توسعه باید رفع شوند.

سبزی در ادامه گفت: پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه به مجلس آمده است، ولی ایرادات جدی دارد و امیدواریم اصل طرح هرچه زودتر به مجلس بیاید و کمیسیون تلفیق و در ادامه، دیگر کمیسیون‌ها به صورت جدی آن را بررسی و ایرادات را برطرف کنند و چیزی که به نفع مردم و خیر عمومی است اتفاق بیفتد.

نماینده ساوه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت سیزدهم در خصوص تدوین و ارائه برنامه هفتم توسعه کشور، بیشتر بود. جا داشت هم، زمان را بیشتر مدنظر قرار می‌دادند و هم، کاری کارشناسی‌تر آماده می‌شد. الان هم تا دیرتر نشده باید سریع‌تر برنامه را به مجلس بفرستند، چون در حال نزدیک‌شدن به انتخابات هستیم و سرسری بررسی‌کردن طرح نمی‌تواند مفید فایده باشد. تازه بعد از اینکه طرح به دست ما برسد، بررسی آن، دو تا سه ماه زمان می‌برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون