کد خبر: ۴۶۳۱۶
۲۰:۱۴ -۲۲ اسفند ۱۴۰۱
یک کارشناس حوزه کار درخصوص تعیین رقم دستمزد کارگران در نشست امروز شورای عالی کار گفت: به طور حتم امروز اعداد و ارقامی درباره هزینه‌های سبد معیشت بیرون خواهد آمد.
رقم حقوق کارگران
نشان تجارت - حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار درباره پیش‌بینی نشست امروز شورای عالی کار و احتمال تعیین رقم دستمزد اظهار کرد: به طور حتم اگر شورای عالی کار نشان بدهد که بخواهد این کار را به سرانجام برساند، ممکن است تا پایان سال برای تعیین دستمزد جلسات بیشتری بگذارد، ولی حتی ۱۰ درصد هم احتمال نمی‌دهیم که امروز رقم دستمزد کارگران مشخص شود.
 
وی ادامه داد: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که دستمزد در روز‌های پایانی سال تصویب می‌شود، هرچند که سال گذشته ابتکار عمل خوبی را از آقای عبدالملکی، وزیر سابق کار شاهد بودیم و ایشان در تعیین دستمزد عملکرد خوبی داشت و زودتر از پایان سال دستمزد به نتیجه رسید، ولی تاکید دارم تا دیدگاه‌های گروه کارگری و کارفرمایی به نتیجه نرسد اتفاقی نمی‌افتد.
 
این کارشناس حوزه کار ادامه داد: معتقدم این تاکتیک که در مذاکرات مزدی روی رقمی مشخص متمرکز شویم و فشار بیاوریم کارساز و شایسته نیست و با روح سه جانبه‌گرایی در شورای عالی کار همخوانی ندارد. در حال حاضر باید تلاش کنیم که حداقل‌های معیشتی را برای کارگران تامین و قدرت خرید آن‌ها را حفظ کنیم.
 
حاج اسماعیلی درباره برخی شائبه‌ها که گفته می‌شود دستمزد ۱۴۰۲ بدون گزارش کمیته مزد تعیین می‌شود، اینطور توضیح داد: در حال حاضر مذاکرات دستمزد معطل تعیین سبد معیشت شده است و اگر اعتقاد به تعیین هزینه سبد معیشت وجود ندارد و قرار است کمیته مزد و گزارش آن نادیده گرفته شود، باید به رقم نرخ تورم و خط فقر که هر دو در حوزه حاکمیت و اداره دولت تعیین می‌شوند اعتنا کنیم. دو ماه قبل خط فقر در گزارش منتشر شده وزارت کار حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام شد که می‌تواند مبنای شروع کار باشد.
 
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه مذاکرات مزد باید بر اساس ملاک و شاخصه‌هایی که قانون تعیین کرده صورت گیرد، افزود: فسلفه تشکیل کمیته مزد شورای عالی کار محاسبه علمی و کارشناسی هزینه‌های سبد معیشت در بند ۲ ماده ۴۱ بود تا کار برای ورود مذاکرات تسهیل شود.
 
اگر گروه کارفرمایی یا دولت امسال روی سبد معیشت متمرکز نمی‌شوند، باید به بند یک ماده ۴۱ و محاسبه نرخ تورم توجه کنند که طبعا عدد پایینی نیست. طبق گزارش اخیر مراجع رسمی نرخ تورم بهمن ماه ۴۶.۹ درصد بوده و در اسفند ماه قطعا افزایش داشته است؛ بنابراین با در نظر گرفتن تورم نمی‌توان رقم پایینی برای دستمزد کارگران تصویب کرد.
 
وی در پایان به مکاتبه وزارت کار با برخی استان‌ها برای محاسبه هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره کرد و گفت: در شرایط حاضر نمی‌توانیم حتی در یک نقطه هم مزد منطقه‌ای را اجرا کنیم و باید از وقت کشی در تعیین دستمزد بپرهیزیم، زیرا کشور شرایط اقتصادی برای اجرای چنین طرحی مهیا نیست. کارگران چشم انتظار مشخص شدن دستمزد سال آینده هستند و نمایندگان گروه کارگری باید اهتمام جدی برای تحقق این هدف داشته باشند تا نگرانی جامعه کارگری برطرف شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون