نشان تجارت - معمولا اگر میزان تاج لاستیکهای خودرو به حد قابل قبولی باشد، مالک خودرو بر این باور است که تایر سالم است و مشکلی ندارد؛ فارغ از آنکه به نسبت به فاکتور مهم سن تایر تاملی نموده باشد. این باور غلط میتواند بسیار خطرناک باشد. یادتان نگه دارید که تایرهای قدیمی ورای میزان صاف شدگی و عمق آجها، میتوانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.
البته هیچ گاه تاریخ انقضایی برای تایرهای تولیدی اعلام نمیشود، اما خودروسازان توصیه میکنند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما بایستی تایرها تعویض گردند.
به طور مثال در یک حادثه رانندگی در سال ۲۰۰۸ میلادی، راننده فورد اکسپلورر مدل ۱۹۹۸ بجای خرید لاستیک نو برای خودرویش، از تایرهای فرسوده و سن بالا استفاده کرده بود. دو هفته بعد حین حرکت تایر خودرو میترکد، خودرو منحرف شده و باعث مرگ یک موتور سوار در این سانحه میشود. تحلیلها نشان داد که عمر آن تایر کهنه بیش از ۱۰ سال بوده است. همچنین در تصادف پورشه کاررا جی تی که بازیگر معروف پل واکر سرنشین آن بود، تایرها بیش از ۹ سال عمر داشتند و احتمالا موجب کاهش کنترلپذیری خودرو بودهاند.
به گزارش رویداد ۲۴؛ البته در برخی از سبکهای رانندگی، مسئله تایر کهنه یا فرسوده مطرح نیست؛ چرا که آنها معمولا حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال با خودرو مسافرت میکنند و در اثر این میزان پیمایش، تایرها در کمتر از ۳ یا ۴ سال آج خود را از دست داده و صاف میشوند؛ بنابراین مالک مجبور میشود که در سر موعد آنها را تعویض نماید.
اما اگر شما از دسته افرادی هستید که سالانه از خودرو خود چندان استفاده نمیکنید، بایست پیر شدن (کهنه شدن) تایرها را جدی بگیرید. همچنین اگر یک خودروی کارکرده خریداری نمودهاید نیز بایستی نسبت به طول عمر تایرها التفات لازم را داشته باشید. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نکاتی را پیرامون پیر شدن تایرها به استحضارتان برسانیم.
با گذشت زمان و فرسودگی لاستیک خودرو، ترکهای در حاشیه لاستیک رخ میدهد که به مرور زمان گسترش پیدا میکنند و در سطح درونی و بیرونی تایر خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترکها در نهایت میتوانند موجب جدا شدن رشته سیمهای فلزی تایر خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی تایر شوند. نگهداری نامناسب و یا حرارت میتواند سرعت فرآیند پیرشدگی تایر را افزایش دهد.
در یکی از تحقیقات صورت گرفته درخصوصو عمر تایرها، در بیش از ۲۵۰ تصادف، که در آنها عمر تایرها بیشتر از ۶ سال بوده نتایجی بدست آمده است. در بسیاری از این تصادفات به موجب جداشدگی موضعی سیمهای فلزی از بخش لاستیکی تایر، کاهش کنترل پذیری خودرو رخ داده و باعث واژگونی آن شده است. حدود ۲۲۳ نفر کشته و ۳۰۰ مجروح جزو آمار این تصادفات هستند.
هر تایری که به اندازه کافی در جاده بوده، به تدریج تسلیم مرور زمان خواهد شد. تایرهای با طول عمر بالاتر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که فرایند پیرشدگی تایر خودرو را به تعویق میاندازند، اما به هیچ عنوان آن را متوقف نخواهند نمود.
در صنعت خودرو جهان و لاستیک سازی، عقاید مختلفی درخصوص عمر تایر خودرو وجود دارد. بسیاری از خودروسازان معتبر نظیر بنز، نیسان و فورد فارغ از میزان صاف شدگی توصیه میکنند که تایرها را نهایت هر شش سال تعویض نمایید.
تولیدکنندگان تایر مانند کانتیننتال و میشلین میگویند که تایر خودرو میتواند تا ۱۰ سال هم عمر کند، اما پس از گذشت پنج سال از عمر تایر، باید به طور مداوم مورد بازرسی قرار گیرد. انجمن تولید کنندگان لاستیک اعلام کرده که نمیتوان طول عمر مشخصی را برای تایر تعیین کرد چراکه عواملی، چون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و ... میتوانند بر طول عمر تایر تاثیر بگذارند.
یکی از عواملی که باعث کاهش عمر مفید تایرهای خودرو است، حرارت است، همچنین قرار گرفتن تایر در معرض نور آفتاب یا شرایط آب و هوایی مرطوب ساحلی نیز میتواند فرآیند پیر شدن تایر را تعجیل نماید؛ بنابراین باتوجه به این نکته خودروهایی که در چنین شرایط آب و هوایی قرار دارند، زمان تعویض تایرهایشان میبایست زودتر باشد.
یکی دیگر از نکاتی که در عمر تایر تاثیر چندانی دارد، میزان تنظیم باد لاستیکهای خودرو است که اگر تنظیم باد به خوبی انجام نگیرد به شدت از عمر لاستیکها میکاهد. تایر کم باد زودتر معیوب خواهد شد. همچنین اینکه آیا تا به حال تایر پنچرگیری شده یا نه نیز میتواند تاثیر گذار باشد. تایر خودروهایی که فقط آخر هفته مورد استفاده قرار میگیرند در قیاس با آنهایی که هر روز مسافت قابل توجهی را طی میکنند، به طرز متفاوتی پیر و کهنه خواهد شد.
در دیواره کناری تایرهای خودرو، به خصوص لاستیکهایی که توسط برندهای خارجی تولید شده اند، شناسنامه تایر خودرو درج شده است، که در آن سایز، زمان تولید و نوع تایر هک شده است. تایرهای تولید شده بعد از سال ۲۰۰۰ یک کد دات ۴ رقمی دارند که دو رقم اول نشاندهنده هفته تولید تایر و دو رقم دوم نشان دهنده سال تولید آن است. به عنوان مثال یک تایر با کد دات ۱۱۱۶، در هفته یازدهم سال ۲۰۱۶ میلادی تولید شده است.
بعد از چک نمودن تاریخ تولید تایر توصیه میشود حتما تایر طی دورههای منظم از نظر وجود ترکهای ریز و درشت و نیز میزان خوردگی آج و سایر عیوب مورد بازرسی قرار بگیرد. ضمنا لرزش و یا تغییر در ویژگیهای دینامیکی تایر میتواند نشان دهنده پیرشدن تایر باشد.
به گزارش رویداد ۲۴؛ اگرچه باتوجه به سرایط اقتصادی و افزایش روز افزون تایرهای خودرو در بازار ایران خرید لاستیک نو برای عموم مردم چندان راحت نیست و امروزه استقبال از خرید تایرهای دست دوم بیشتر شده است، اما توصیه میشود هیچ گاه از تایر دست دوم برای خودرو خود استفاده نکنید، چراکه از نوع شرایط نگهداری و کیفیت آن اطلاعی ندارید. این تایر میتواند توسط میخ سوراخ شده و یا عیب دیگری داشته باشد که تشخیص آن دشوار است؛ بنابراین بهتر است از خرید تایر دست دست دوم اجتناب نمایید.