کد خبر: ۴۴۵۰۴
۰۹:۴۴ -۰۳ آبان ۱۴۰۱
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛
سیدمرتضی خاتمی گفت: سرم از جمله دارو‌هایی است که قبل از قیمت‌گذاری اخیر، برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نبوده و شرکت‌های خصوصی ترجیح می‌دادند به جای سرم، اقلام دیگری را تولید کنند، اما با قیمت‌گذاری جدید شرایط بهتر شده است، اما همچنان شرایط از مطلوبیت بالایی برخوردار نیست.

واردات سرم

نشان تجارت - مریم آیتی: چند وقتی است که کمبود سرم و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه‌های سطح کشور کم شده و با توجه به اینکه در آستانه روز‌های سرد سال و فصل آنفولانزا قرار داریم، این احساس کمبود و نگرانی‌ها در پی آن بیشتر شده است.

سیدمرتضی خاتمی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص گفت: طرح دارویار، فی‌نفسه طرح خوبی است، چون موجب واقعی‌کردن قیمت دارو و تقویت صنعت داروسازی است، بدون آنکه پرداخت از جیب مردم افزایش معنی‌داری پیدا کند. برای این منظور باید دولت منابع مالی طرح را مرتباً تامین و در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر بیمه سلامت، این بار مالی را به خوبی پوشش داده، اما بیمه تامین اجتماعی با جمعیت تحت پوشش بالا، در این طرح به روز نیست؛ این موضوع نشان می‌دهد که پاشنه آشیلی که پیش‌بینی می‌شد، یعنی پشتیبانی مالی دولت، اگر در این طرح، یاری‌گر نباشد، طرح زمین می‌خورد. ما همچنان نگرانیم که مبادا دولت پشتیبانی خود را از این طرح دریغ کند، زیرا در آن صورت مشکل خواهیم داشت.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از دارو‌ها از جمله آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی اطفال با کمبود مواجه هستیم، زیرا شرکت‌های تولیدکننده، مدعی قیمت‌گذاری نامناسب این اقلام هستند. به همین جهت تولید آن اقلام مقرون به صرفه نیست، چنانچه این بیان درست باشد، طبق طرح دارویار و آنچه وعده داده شده، باید اصلاح قیمت صورت بگیرد.

خاتمی یادآور شد: از طرفی، اگر این گفته صحیح نیست باید سازمان غذا و دارو نظارت موثر بر تولید داشته باشد، نباید این‌طور باشد که شرکت‌ها صرفاً هر دارویی که صرفه مالی و حاشیه سود بیشتری دارد، بیشتر تولید کنند و این موضوع، نظارت جدی سازمان غذا و دارو را می‌طلبد. البته اخیراً شنیده می‌شود کمیته قیمت‌گذاری این مشکل را برطرف نموده است.

وی با اشاره به اینکه طرح دارویار طرح خوبی است، گفت: تاکنون دو ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و نگرانی ما پشتیبانی مالی دولت و نظارت سازمان غذا و دارو است که برای اجرای این طرح حائزاهمیت است.

نماینده ماه‌نشان و ایجرود اظهار کرد: بسیاری از تولیدات داخلی که قیمت‌گذاری هم شده‌اند هنوز به‌طور کامل به چرخه تولید وارد نشده‌اند، ولی با کارشناسی حوزه دولت به ویژه از حیث اقتصاد کلان، جمع‌بندی‌هایی صورت گرفته و وعده داده‌اند که تفاهم صورت گرفته و این تولیدات به سرعت افزایش یابد.
خاتمی درباره کمبود سرم در برخی از استان‌ها تصریح کرد: سرم از جمله دارو‌هایی است که قبل از قیمت‌گذاری اخیر، برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نبوده و شرکت‌های خصوصی ترجیح می‌دادند به جای سرم، اقلام دیگری را تولید کنند، اما با قیمت‌گذاری جدید شرایط بهتر شده است، اما همچنان شرایط از مطلوبیت بالایی برخوردار نیست و نیاز به اهرم‌های تشویقی برای تقویت تولید وجود دارد.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد در درجه اول باید شرکت‌های وابسته به دولت و نیز تامین اجتماعی وادار به تولید بیشتر شوند. به عنوان مثال اخیراً یکی از خطوط تولید شرکت داروپخش وابسته به تامین اجتماعی راه‌اندازی شد. همچنین لازم است از سوی دولت مشوق‌هایی برای شرکت‌های خصوصی اعطا شود تا آن‌ها نیز به تولید سرم روی بیاورند. ضمن اینکه ما نباید از واردات سرم نیز غافل شویم. متاسفانه واردات کسری سرم در تابستان، به‌موقع و با برآورد دقیق انجام نشد و اکنون ما با کمبود سرم در برخی از استان‌ها مواجه هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون