کد خبر: ۴۴۳۸۴
۱۵:۱۳ -۲۳ مهر ۱۴۰۱
نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم گفت: مسئولان برای کاهش تنش‌ها باید به اصول قانون اساسی برگردند. قانون اساسی صراحت دارد که مردم حق دارند تجمعات بدون حمل سلاح برگزار کنند. چرا وزارت کشور در همه این ۴۳ سال یک بار هم مجوز برگزاری یک تجمع به منتقدان نداده است؟

مهدی آیتی

نشان تجارتچندهفته‌ای است که ناراآمی‌هایی در سطح جامعه مشاهده شد؛ ناآرامی‌هایی که باید بررسی شود که ریشه‌هایش در چیست؟ مطالبات معترضات چیست و چگونه می‌شود به آنها پاسخ منطقی و متناسب داد؟

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در دنیا یک مثلث شوم وجود دارد؛ متشکل از آمریکا، انگلیس و اسرائیل است. بیشتر جنگ‌های کره زمین با تجاوزها و ترورهای این سه به وجود آمده است؛ ببنید که تمام گروه‌های تروریستی اعم از طالبان، داعش، بوکوحرام، القاعده و... دست‌ساز همین سه بوده است. این مثلث شوم همواره خاورمیانه را بر هم ریخته است و دیدیم که با عنوان بهار عربی چه‌طور کشورهای مصر، لیبی و تونس را به آشوب کشید. در افغانستان و عراق هم آتش برپا کردند».

او ادامه داد: «در چندهفته اخیر هم مشاهده کردیم که این مثلث شوم در پی ناآرامی‌های ایران منافعی را دنبال می‌کنند. آمریکا، انگلیس و اسرائیل نه دلشان برای رفاه مردم ایران می‌سوزد نه برای آزادی و آنها صرفا منافع خود را دنبال می‌کنند؛ کمااینکه جنگ اوکراین هم به تحریک همین‌ها بود. آنها نمی‌خواهند قطب دیگری به جز خودشان وجود داشته باشد و از کشورهای بزرگ و مهمی مانند روسیه، چین و هند می‌ترسند زیرا تصور می‌کنند این کشورها با وسعت بالای جغرافیایی و سرمایه انسانی و مالی‌ای که در اختیار دارند، می‌توانند نظام تک‌قطبی را دنیا تغییر دهند؛ به همین دلیل می‌خواهند همواره آسیا و به خصوص خاورمیانه در آشوب باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «بعد از گفتن این مقدمه مهم، برسیم به اوضاع داخلی خودمان. دولتمردان و همه مسئولان باید هوشیار باشند و با اتخاذ تدابیر مسالمت‌آمیز، ملت را یکپارچه نگاه دارند. خشونت از هر سو که باشد، ملت را دوقطبی می‌کند. به وجود آمدن دوگانه خودی و غیرخودی در ملت اصلا به صلاح نیست و حتما چنین وضعیتی هم به ضرر مردم و هم به ضرر نظام است».

آیتی در پایان گفت: «مسئولان برای کاهش تنش‌ها باید به اصول قانون اساسی برگردند. قانون اساسی صراحت دارد که مردم حق دارند تجمعات بدون حمل سلاح برگزار کنند. چرا وزارت کشور در همه این ۴۳ سال یک بار هم مجوز برگزاری یک تجمع به منتقدان نداده است؟ یا آنکه چرا از ظرفیت رفراندوم قانون‌گذارنه درباره مسائل مهم برگزار نمی‌شود؟ مردم بیایند و به صراحت درباره موضوعاتی که محل اختلاف است مانند برجام، ارتباط با دنیا یا همین حجاب نظرشان را بدهند. باید اصول فراموش‌شده قانون اساسی را احیا و اجرا کنیم. علاوه بر اینها لازم است که مسئولان کارآمدتر از این باشند. واقعا باید به امور کشور سروسامان داد تا اصلا اعتراضی صورت نگیرد».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون