کد خبر: ۴۴۳۷۰
۱۱:۲۳ -۲۲ مهر ۱۴۰۱
سیدعلی یزدی‌خواه نماینده تهران می‌گوید: ما اعتراضات پیوسته‌ای نداشتیم. اینکه هفته‌ای یک بار ۱۰۰ نفر یک‌جا جمع شوند را باید چی تلقی کنیم؟ اسم این اعتراضات سراسری نیست.

سیدعلی یزدی خواه

نشان تجارتمحمد آیتی: چندی پیش، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه از گفت‌وگو با معترضان برای شنیدن صدای آن‌ها گفت. برخی معتقدند وضعیت کنونی کشور که به تبع آن با دستگیری‌ها و حتی اخراج بعضی اساتید و دانشجویان توام شده، راه گفت‌وگو را بسته و بستر آن آماده نیست. بنابراین سوال این است که آیا در این شرایط می‌توان گفت‌وگو کرد و راه آن چیست؟ سیدعلی یزدی‌خواه نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع را بررسی کرده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: پیش‌فرض‌هایی که مطرح می‌شود که تعداد زیادی دانشجو، دانش‌آموز یا مردم بازداشت یا کشته شدند یا عده‌ای قابل توجهی از جامعه دانشگاهی، اخراج شدند را قبول ندارم. مگر تعداد این افراد چقدر بوده و در قیاس با جمعیت کشور چقدر است؟ البته اعتقاد دارم که اگر این گرفتاری‌ها برای یک نفر هم پیش آمده باشد، زیاد است.

او می‌گوید: همین بحث فوت‌شده‌ها و شهدا را بررسی کنید. ما ترور پنج، شش تن از اعضای نیروی انتظامی و بسیجی را داشتیم، اما از آشوبگران کسی طوریش نشده است یعنی این‌قدر حرفه‌ای عمل کردند و آموزش‌های ویژه‌ای را از خارج از کشور دیدند که می‌دانند چگونه عمل کنند و پروژه کشته‌سازی را جلو ببرند.

نماینده تهران می‌گوید: در باب گفت‌وگو، بیش از ۱۰ سال پیش، طرح کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شد و اکنون شاهد برگزاری این جلسات هستیم. از این‌رو، نخبگان جامعه باید بنشینند و موضوعات اساسی کشور را احصاء کنند. بعضی از این موضوعات، قابل بحث در فضا‌های عمومی است، یعنی در صدا و سیما، در شبکه‌های اجتماعی و در جا‌هایی که امکان تجمع وجود دارد. بعضی از گفت‌وگو‌ها در حوزه کارشناسی است. حال دولت باید مکان‌هایی را برای تجمعات قانونی پیش‌بینی کند تا به واسطه آن، آشوب‌گران نتوانند از این تجمعات سوءاستفاده کنند.

یزدی‌خواه می‌گوید: باید شرایط کشور را برای همگان به درستی ترسیم کرد. ما ۴۳ سال است که تحریم هستیم. حال یا باید از اصول خودمان دست برداریم و مثل رژیم قبل، وابسته باشیم و همه ارزش‌ها، سنت‌ها و چیز‌هایی که به آن علاقه داریم را کنار بگذاریم تا یک حکومت لائیک بر سر کار بیاید یا پای ارزش‌های خود بایستیم.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: یک موقع ما استقلال می‌خواهیم و پای ارزش‌های خود ایستادگی می‌کنیم. در حال حاضر، آزادی است و افرادی دارند صحبت می‌کنند و شعار می‌دهند. آیا با کسی که شعار می‌دهد برخورد می‌کنند؟ یعنی اگر کسی در خیابان‌ها روی به تخریب نیاورد، کسی با او کاری دارد؟ حتی اگر در چنین شرایطی، فردی بازداشت شود، بلافاصله آزاد می‌شود. در شرایط ملتهب فعلی، برای گفت‌وگو، نیاز به ساز و کارها، الزامات و پیش‌زمینه‌هایی است که باید مهیا شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به اینکه در حال از دست‌دادن زمان هستیم، زیرا اعتراضات وارد چهارمین هفته خود شده است؟ گفت: ما اعتراضات پیوسته‌ای نداشتیم. اینکه هفته‌ای یک بار ۱۰۰ نفر یک‌جا جمع شوند را باید چی تلقی کنیم؟ اسم این اعتراضات سراسری نیست. به هر حال، چندی پیش آقای اژه‌ای که مقام رسمی کشور است موضوع گفت‌وگو را مطرح کردند و خوب است رسانه‌ها مطالبه‌گر باشند و از ایشان بپرسند برای این پیشنهاد چه اقداماتی انجام دادند؟

یزدی‌خواه می‌گوید: در جمهوری اسلامی ایران و در شرایط کنونی، بستر‌های گفت‌وگو مهیا است. در شبکه‌های اجتماعی داخلی مگر گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد؟ باید گفت‌وگو را در آنجا داد. مجلس هم در حد خودش برای ایجاد بسترسازی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران می‌گوید: ما هیچ‌وقت به خارجی‌ها اعتماد نداشته و نداریم. مگر اینترنت در دنیا همراه با هزینه‌کردن مردم نیست، چرا آمریکا می‌خواهد اینترنت رایگان در اختیار مردم ایران قرار دهد، آن هم در زمانی که اجازه ورود داروی بیماران سرطانی و پروانه‌ای را نمی‌دهد و جان افرادی به این واسطه به خطر افتاده است. هدف‌شان از این رویکرد چیست؟ شبکه‌های اجتماعی خارجی شده بودند راهی برای ارتباط آشوب‌گران و دستور‌هایی که سرویس‌های خارجی به آن‌ها می‌دادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون