کد خبر: ۴۴۱۶۲
۱۷:۲۳ -۰۵ مهر ۱۴۰۱
در گفتگوی رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کار‌های مجازی بیان کرد؛
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی با بیان اینکه برخی با فشار به وزیر ارتباطات به دنبال فیلترینگ دائمی اینستاگرام هستند، گفت: آیا این افراد در جریان اند که معاش چند میلیون نفر در کشور در قالب کسب و کار‌های خانگی به اینستاگرام وابسته است؟

فیلترینگ اینستاگرام

نشان تجارت«سلام، همه کار‌ها با اینترنت انجام می‌شوند. به طور مثال همه کار‌های اداری، ثبت دارو، خرید و فروش محصولات و خیلی از کار‌های دیگر با اینترنت انجام می‌شود خواهش می‌کنم از مسئولان فکری به حال ما کنند درآمد ما قطع شده و اگر به این شکل ادامه پیدا کند ورشکست می‌شویم.» این یک پیام از خیل صد‌ها پیام ۱۰ میلیون نفری است که فیلتر اینستاگرام، نان شان را آجر کرد و هیچ کس پاسخگوی آن‌ها نیست و کسی صدای شان را نمی‌شنود.

عصر روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه بود که دسترسی به اینترنت و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی خارجی با اختلال گسترده و قطعی کامل مواجه شد. در همان لحظات ابتدایی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شد و به دنبال آن موتور جستجوی گوگل نیز از دسترس خارج شد.

اینستاگرام، واتساپ، گوگل پلی، اپ استور، لینکدین، اسکایپ، وب سایت استارلینک، بازی کلش آف کلنز، سایت مایکروسافت، سایت ایکس باکس، موتور‌های جستجوی گوگل و بینگ پلتفرم‌هایی هستند که ۷ روز است به دلیل اعتراضات، فیلتر شده اند. این لیست ۱۲ گانه شامل برخی پلتفرم هاست که کسب و کار‌های بسیاری را در دل خود جای داده و فشردن دکمه فیلترینگ نان را از سفره بسیاری از مردم حذف کرده است. در این بین معیشت ۱۰ میلیون نفر به دلیل قطعی اینستاگرام با خطر مواجه شده است.

به جای اشتغالزایی، ۱۰ میلیون نفر را بیکار کردند

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هیچ عدد و رقم دقیقی در مورد تعداد کسب و کار‌های فعال در اینستاگرام در دست نیست، اما دبیر شورای عالی فضای مجازی چند ماه پیش اعلام کرد که دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب و کار در اینستاگرام در حال فعالیت هستند. سال گذشته هم مرکز آمار اعلام کرد معیشت ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام گره خورده است.

وی در ادامه گفت: نگرانی تمام فعالان فضای مجازی، کسب و کار‌های خرد و خانگی اند که غالبا یک تا ۵ نفره اند، زیرا معیشت این کسب و کار‌ها در گرو فعالیت اینستاگرام است و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند.

تعطیلی کسب و کار‌های خانگی در اینستاگرام

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی گفت: فیلتر اینستاگرام به دو گروه از کسب و کار‌ها آسیب وارد کرد. یکی کسب و کار‌های رسمی دامنه.ir (دات آی آر) که اختلال در اینترنت گرچه فروش آن‌ها را کم کرد، اما باز هم قادر به ادامه فعالیت هستند. به طور مثال، مدیر صبانت گفته که اختلال در اینترنت، مصرف را نصف کرد.

 

الفت نسب ادامه داد: گروه دوم که ضربه اصلی از اختلال اینترنت خوردند، کسب و کار‌های کوچک و متوسط اند که کانال ورودی شان شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است. در این بین بخش بزرگی از این کسب و کار‌ها صرفا در اینستاگرام فعالیت می‌کردند و با فیلتر شدن این پلتفرم، کسب و کارشان تعطیل شده است.

انتظار اشتغالزایی نداریم، حداقل بیکارمان نکنید

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، نگرانی کسب و کار‌ها این است که بعد از اینکه مشکل موجود حل شود، اینستاگرام بسته بماند، زیرا افراد بسیاری با هدف خاصی به دنبال تحت فشار گذاشتن وزیر ارتباطات و مدیران در دولت هستند که اینستاگرام را برای همیشه بسته نگه دارند.

الفت نسب با بیان اینکه این کار، کار بسیار خطرناکی است، ادامه داد: کسب و کار‌های بسیاری در این پلتفرم هستند که منبع درآمدشان صرفا اینستاگرام است. فیلتر اینستاگرام در شرایطی که این پلتفرم جایگزینی ندارد کار بسیار نادرستی است. جوانان انتظار اشتغالزایی از دولت ندارند حداقل بیکارشان نکنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون