کد خبر: ۴۳۹۰۷
۱۹:۳۶ -۱۵ شهريور ۱۴۰۱
دروغ گفتن پدیده‌ای است که تمام افراد در شرایط گوناگون آن را تجربه کرده‌اند، حتی گاهی اوقات به نزدیک‌ترین افراد زندگی مان هم دروغ گفته‌ایم، بعضی افراد در زندگی مشترک خود با همسرشان، بنا به شرایط و به غلط حقیقیت را کتمان می‌کنند یا دروغ می‌گویند که این اقدام منجر به اختلاف و جدایی می‌شود.

زندگی مشترک

نشان تجارت - در زندگی، همه ما دروغ گفته‌ایم و شاید کسی نباشد که بتواند ادعا کند دروغ نگفته است، بنابراین این موضوع برای همه ما وجود دارد و رخ داده است. نکته مهم در این میان این است که تا چه اندازه خود را مجاز به دروغ گفتن می‌دانیم، آیا ما از دروغگویی احساس ناراحتی داریم یا آنقدر این کار را تکرار کرده‌ایم که گویی ایرادی هم ندارد گه‌گاه به دیگران دروغ بگوییم.

باید بدانید در این مورد نکته مهمی وجود دارد و آن این است که چه اندازه خودمان را مجاز می‌دانیم در یک رابطه احساسی دروغ بگوییم. همه می‌دانیم که دروغگویی و پذیرفتن آن از سوی دیگری پس از این‌که متوجه دروغ شما شد کاملا به نوع رابطه و فرد مقابل دارد، بنابراین با وجود چنین شرایط امکان دارد رابطه خراب شود یا هیچ گاه به شکل قبل خود بازنگردد. درواقع دروغگویی به‌آسانی می‌تواند رابطه‌ای را دچار خدشه و آسیب جدی کند.

مهم‌ترین اصل در هرنوع از روابط عاطفی، دوستانه یا خانوادگی اتکا به شناخت از افراد و اعتماد است، رابطه‌ای که در آن افراد به به یکدیگر شک دارند و ایمان ندارد، هیچ وقت رابطه جدی و پایداری محسوب نمی‌شود.

اعتماد در رابطه زناشویی، بسیار مهم و اساسی است و پایه‌های یک زندگی را تشکیل می‌دهد که به سختی حس اعتماد در افراد ایجاد می‌شود و به راحتی یا حتی یک اشتباه کوچک، ممکن است از بین برود و صمیمت را به تلخی بدل کند. اگر تاکنون همسرتان دروغ‌های زیادی به شما گفته مسلما نسبت به او اعتماد ندارید. در این مقاله تلاش می‌کنیم راه‌های درست رفتار با همسر دروغگو را به شما بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

اعتماد و تکیه به حس درونی

ما باید یاد بگیریم به احساس درونی‌مان نسبت به وقایع اطراف اعتماد بیش‌تری داشته باشیم، درواقع غرایز ما همان چیزی است که باید بیش‌ترین اعتماد را به آن داشته باشیم.

اگر بعضی اوقات احساس می‌کنید که چیزی یا رفتاری در جایگاهش نیست، به حس درونی خود اعتماد کنید و روی آن موضوع حساس شوید و دقت بیش‌تری کنید. این موضوع برای آن بیان می‌شود، زیرا امکان دارد طرف مقابل شما در پنهان کاری و دروغ گویی کاربلد و با برنامه ریزی عمل کند، بنابراین شما باید راز‌های نهفته او را دریابید به‌ویژه اگر این کار‌ها همراه با لبخند‌های ساختگی و حفظ ظاهر باشد.

علت دروغگویی را دریابید

هنگامی‌که متوجه شدید همسرتان دروغ می‌گوید، پیش از هر اقدام و یا واکنشی تلاش کنید دلیل دروغگویی را پیدا کنید، چون ممکن است دلیل آن شما و رفتار و واکنش‌های شما دربرابر برخی از اقدامات باشد. درست یا نادرست برخی نسبت به هر رفتار بدی واکنش بدتری نشان می‌دهند، دروغگویی هم نمونه بارز واکنش برخی به سخت‌گیری‌های بی مورد، حساسیت بی‌جا و کنترل شدید، سرزنش‌ها و... است.

به یاد بیاورید آیا تاکنون رخ داده است که همسر شما چیزی گفته باشد و یا کاری انجام داده که مورد سرزنش و مواخده شما قرار گرفته و کار به دعوا رسیده باشد؟ اگر این اتفاق رخ داده است، شاید همسرتان بر این باور است که با دروغ زندگی آرامی‌تر دارد. ضمن این‌که شخصیتش حفظ می‌شود چرا باید با راستگویی زندگی را به کام خود و شما تلخ کند؟ علل بعضی از دروغ گویی‌ها همین موضوع است که بعد‌ها در شخصیت افراد گسترش پیدا می‌کند و دیگر به ندرت از آن‌ها حقیقیت را می‌شنوید.

اگر با تفکر در رفتار خود متوجه چنین ایراد و عیبی شدید، به شکلی نامحسوس کم‌کم رفتار خود را تغییر دهید و به همسرتان احساس امنیت بدهید و شرایطی را فراهم کنید که او از راستگویی هراسی نداشته باشد.
برای این کار و در گام نخست تلاش کنید روابط عاطفی خود با همسرتان را تقویت کنید. این کار سبب می‌شود هر دوی شما احساس امنیت بیش‌تری داشته باشید و بیش‌ازپیش به هم نزدیک شوید. دست از کنترل‌کردن بردارید و همسر خود را آزاد بگذارید. توجه داشته باشید اگر کسی بخواهد راهی جز دوستی و راستی را در پیش گیرد هر اندازه هم او را کنترل کنید سودی نخواهد داشت پس نه خود را آزار دهید و نه همسرتان را وادار به دروغ گویی کنید.

نکته مهم دیگری در این میان وجود دارد و آن این است که خود شما هم گاه دروغ می‌گویید. اگر این‌گونه است با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید تصمیم گرفته‌اید برای ترک این عادت تمام تلاش خود را انجام دهید و در این راه به کمک و همراهی او هم نیاز دارید.

دروغگویی به همسر از سر عادت

در دروغگویی نکته جالبی وجود دارد و آن این است که برخی از دروغ‌گفتن لذت می‌برند و درواقع بدون دلیل دروغ می‌گویند، چون این کار به عادت آن‌ها بدل شده است. دقت کنید آیا همسر شما برای فرار از موقعیت یا کاری دروغ می‌گوید یا این کار او بدون دلیل و تنها برای سرگرمی و از سر عادت است. می‌توانید حقیقت سخنان او را با کمی کنکاش از دوست و همکار یا دقت برروی رفتار او متوجه شوید.

حل مشکلات با گفت و گو

در ابتدا از دروغگویی و پنهان کاری همسرتان نسبت به خودتان اطمینان پیدا کنید، سپس برای گفتگو درباره آن اقدام کنید. با همسرتان درباره موضوعی که فکر می‌کنید دروغ گفته است با آرامش صحبت کنید و به او نشان بدهید تمایل دارید درباره مسائل، به صورت منطقی و به دور از هرگونه تنش نگاه می‌کنید.

حتما در گفتگو به طرف مقابل خود توهین نکنید و او را دروغ گو خطاب نکنید. فراموش نکنید این رابطه شما و همسرتان است و نه دادگاه و شما به‌دنبال حفظ رابطه دوستی و زندگی خود هستید نه به فکر مجازات او، بنابراین بدون پیش‌داوری تنها با همسرتان گفتگو کنید. در بعضی مواقع فرد دروغ گو پس از آن که ماجرا برای همه روشن می‌شود از کرده خود پشیمان می‌شود اظهار ندامت می‌کند، در این هنگام از سرزنش دوباره و جدل با او پرهیز کنید و درصورتی که امکان آن وجود دارد، فرصتی دیگر به همسرتان بدهید.

فرصت دادن به طرف مقابل

به گزارش رویداد۲۴ به همسرتان مهلت دهید دلیل دروغی که به شما گفته است توضیح دهد. اگر او به‌دنبال توجیه کارش نبود و از شما پوزش خواست با او اتمام حجت کنید و بیش از این داستان را ادامه ندهید و پوزشش را بپذیرید.

به طور کامل با همسر خود صحبت کنید و با بیان اینکه این آخرین فرصت اوست، عذرخواهی او را بپذیرید و از آن پس هرگز درباره آن دروغ و این ماجرا سخنی به میان نیاورید. اما اگر داستان این‌گونه پیش نرفت می‌توانید علیه او شروع به جمع‌آوری مدرک کنید تا در فرصتی مناسب او را دربرابر آن‌ها قرار دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون