کد خبر: ۴۳۰۹۲
۱۳:۳۰ -۲۴ تير ۱۴۰۱
جوش آن هم روی صورت را همه ما تجربه کرده‌ایم چیزی که همیشه برایمان ناخوشایند است به‌ویژه اگر مهمانی یا مراسم خاصی در پیش داشته باشیم. اما چگونه می‌توان از شر این زائده‌های پوستی رها شد؟

سبک زندگی

نشان تجارت - به‌وجودآمدن زائده‌هایی روی پوست به‌ویژه روی صورت برای همه ناخوشایند است و همه می‌خواهند هر چه زودتر از آن رها شوند و پوستی صاف و شفاف داشته باشند. جوش اگرچه به دلیل تغییرات هورمونی در نوجوانی بسیار شایع است، اما این مشکل ربطی به سن و سال ندارد و افراد ممکن است در هر سنی با آن روبه‌رو شوند.

دلایل به‌وجودآمدن جوش

رژیم غذایی
اگرچه رژیم غذایی خاص برای جوش صورت و کم یا زیاد شدن آن به اثبات نرسیده است، اما شما می‌توانید خودتان بر تاثیر غذا‌ها روی بدنتان کنترل و دقت داشته باشید.

وراثت
از دیگر عواملی که در زدن جوش و آکنه تاثیر دارد عوامل وراثت است. کسانی‌که خانواده و پدرومادرشان مدام جوش می‌زنند بیش‌تر مستعد این موضوع هستند.

دوران پریود
بیش‌تر خانم‌ها در دوران پریود و قاعدگی به دلایل تغییرات هورمونی ممکن است جوش بزنند.

استفاده از قرص‌های ضدبارداری
در بعضی افراد این قرص‌ها باعث افت و در بعضی‌ها باعث تشدید آکنه می‌شود؛ و این بستگی به درصد هورمون و نوع هورمون و اختلال هورمونی شخص دارد.

استرس
از دیگر عوامل مهم در جوش‌زدن استرس و نگرانی و فشار روحیست. افرادی که استرس بیش‌تری دارند نسبت به دیگران مستعد جوش‌زدن بیش‌ترند.

عرق‌کردن
اگر زیاد عرق می‌کنید باید بدانید تعریق زدن جوش را تشدید می‌کند.

استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب یا فاسد
در آرایش‌ کردن و استفاده از لوازم آرایشی دقت کنید. استفاده از مواد آرایشی نامرغوب می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود. البته در بعضی موارد ممکن است ناسازگاری مواد آرایشی با نوع پوست نیز باعث ایجاد جوش در صورت شما شود؛ بنابراین بهتر است از کرم‌های آرایشی متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. همچنین در زمان خرید به تاریخ انقضای مواد آرایشی نیز دقت کرده و هرگز از موادی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته استفاده نکنید. ضمن اینکه برای پاک کردن آرایش خود حتما از مواد پاک‌کننده مناسب استفاده کنید تا رطوبت پوست شما را حفظ کرده و اثرات مواد آرایشی را به‌طور کامل از بین ببرند.

سیگار و قلیان
کیست که نداند سیگار و قلیان چه اثرات بد و جبران‌ناپذیری روی بدن دارد حال جدا از این آسیب‌ها باید بدانید این مواد پوست را هم نابود می‌کنند و جوش‌زدن را هم تشدید می‌کنند.

راه‌کار‌های درمان خانگی برای جوش صورت

نخست باید بدانید که درمان‌های خانگی مانند دارویی قدرت‌مند نیستند، اما در درازمدت می‌توانند برای کسانی‌ که به مشکلات حاد در این زمینه دچار نیستند کمک بسیاری کنند.

کمک‌گرفتن از یخ
اگر می‌خواهید در درمان جوش‌های خود از یخ استفاده کنید باید حواستان به زدن جوش باشد، چون یخ هنگامی موثر است که جوش‌ها به‌تازگی سر از پوست درآورده و هنوز عفونی یا ملتهب نشده‌اند. استفاده از یخ می‌تواند غدد چربی پوست را منقبض کرده و از ترشح بیش‌ازحد سبوم جلوگیری کند. توجه کنید که نباید یخ را به‌طور مستقیم و به مدت طولانی روی پوست قرار دهید. حتما یخ را در تکه‌ای پارچه قرار دهید و آن را چند ثانیه روی جوش نگه دارید. انجام این کار به‌صورت مداوم در طول روز، جوش‌ها را پس از یک یا دو روز از بین می‌برد.

استفاده از آب‌لیمو
اگر به‌دنبال یک میکروب‌کش طبیعی و موثرید آب‌لیمو بهترین گزینه است. آب‌لیمو برروی جوش‌های صورت تاثیر زیادی می‌گذارد و بر بهبود آن‌ها موثر است. نکته‌ جالب درباره آب‌لیمو این است که سبب می‌شود از جوش‌زدن‌های مکرر جلوگیری شود. دقت کنید اگر جوش‌های صورت شما ملتهب شده‌اند یا بازند آب‌لیمو می‌تواند سبب ایجاد سوزش یا درد شود. برای استفاده از آب‌لیمو یک پنبه استریل را به آن آغشته کرده و روی جوش قرار دهید. این کار را پیش از خواب انجام دهید و اجازه دهید که پنبه آغشته به آب‌لیمو تا صبح روی پوست شما باقی بماند.

بخور صورت
بخور همیشه برای پوست خوب است و توصیه می‌شود بنابراین می‌توانید این کار را هرازگاهی انجام دهید. بخور گرم منافذ پوست را باز می‌کند بنابراین عوامل آلوده‌کننده‌ای که این منافذ را بسته‌اند از بین برده و پوستتان را نیز شفاف‌تر خواهد کرد. تنها باید توجه کنید که به مدت طولانی در معرض بخور گرم قرار نگیرید چرا که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد سوختگی در پوست شما شود. بهتر است پس از بخوردادن صورت از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استفاده از ماسک‌های دارای عسل
از مواد بسیار مقوی و ضدعفونی‌کننده طبیعی و بسیار تاثیرگذار عسل است که می‌تواند عوامل میکروبی و آلوده‌کننده پوست را از بین ببرد. برای از بین بردن جوش‌ها استفاده از خود عسل به‌صورت مستقیم و نیز استفاده از ماسک‌های حاوی عسل می‌تواند موثر باشد. اگر از خود عسل استفاده می‌کنید، پنبه‌ای استریل را به عسل آغشته و آن را حدود ۳۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید. پس‌ازآن پوست خود را با آب گرم بشویید. فراموش نکنید ترکیب عسل و دارچین معجزه می‌کند.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون