نشان تجارت - مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در حالی خبر از تدوین آییننامه واردات خودرو و ارسال آن به هیات دولت داده که با وجود گذشت بیش از یک ماه از تاریخ انقضای قانون منع واردات خودروهای خارجی به بازار ایران، تأخیر در تصویب آیین نامه واردات خودرو بیش از حد به طول انجامیده است؛ اما سوال اصلی این است که بازار خودرو با توجه به اخبار آزادسازی واردات چه سمت و سویی در پیش خواهد گرفت؟
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خبر آزادسازی واردات خودرو چندین ماه است مطرح بوده و به همین دلیل اثر خود را از دست داده است و دیگر تاثیری روی بازار ندارد.
نسترن انتظامی ادامه داد: تقریبا دو ماه است که قیمت انواع خودرو تقریبا ثابت بوده و از نوسانات شدیدی که سال گذشته و اوایل امسال در بازار بود، خبری نیست.
این فعال بازار خودرو با بیان اینکه قیمتهای اعلامی خودروهای وارداتی در بازار بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنهاست، گفت: قیمت خودروهای خارجی بالا اعلام میشود. از طرفی در بازار رکود است و اصلا خرید و فروشی صورت نمیگیرد.
انتظامی در مورد پیش بینی قیمت خودرو طی دو ماه آینده گفت: ماههای محرم و صفر نزدیک است و در این دو ماه، بازار خودرو در رکود به سر میبرد. از طرفی زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی به گوش میرسد؛ هرچند در مورد آن هنوز اظهار نظر جدی نشده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان در حال حاضر بسیاری از خودروهای خود را به صورت ودیعهای میفروشند و ماشینهایی را به صورت نقدی میفروشند که به قیمت رسیده است؛ یعنی قیمتهای نهایی از سمت شرکت اعلام شده است. به طور مثال تارا اتومات، تارا، دنا پلاس اتومات و دنا پلاس. این خودروها تفاوت قیمت آنچنانی با بازار آزاد ندارند.
بیشتر بخوانید:
انتظامی ادامه داد: از طرفی یک سری خودروها همانند پژو پارس سفارشی با آپشنهای جدید راهی بازار شده که افزایش قیمت نسبت به مدلهای سابق داشته اند. به طور مثال در پژو پارس سفارشی آپشنهایی از لحاظ آلایندگی و مانیتور قرار داده اند و قیمت آن را گران کرده اند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر در بازار خودرو شاهد افزایش قیمت آنچنانی نیستیم، ولی آینده بازار خودرو در دو ماه آینده بسته به این دارد که دولت اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داخلی بدهد یا نه.
انتظامی ادامه داد: الان زمان مناسبی برای خرید خودرو است، زیرا قیمتها تقریبا به ثبات رسیده است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که قیمت خودروهای وارداتی در بازار واقعی نیست، گفت: خودروهای وارداتی به دلیل این که واردات هنوز انجام نمیشود، قیمت مشخصی ندارد. به طور مثال ارزش گذاری و قیمت واقعی یک خودروی وارداتی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است، ولی فروشنده قیمت آن را یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعلام میکند و مشتری نیز دارد، زیرا بسیاری از مشتریان به دنبال خودروهای خاص اند. هرچند نباید فراموش کنیم که فروش برخی خودروهای وارداتی سخت است، چون مشتریان خاصی دارد.
انتظامی در مورد چرایی افزایش ۳ میلیونی قیمت تیبا ۲ در روز یکشنبه گفت: تیبا ۲ در روزهای اخیر با مدل ۱۴۰۰ فاکتور شده و همین مورد موجب کاهش مدل ۱۴۰۱ این خودرو در بازار و افزایش قیمت آن شده است. از طرفی این خودرو یکی از ماشینهایی است که تولید آن به زودی متوقف خواهد شد. به همین دلیل گرانی آن دور از ذهن نیست.