کد خبر: ۴۲۰۸۵
۱۱:۴۸ -۰۴ خرداد ۱۴۰۱
نماینده قزوین گفت: گاهی نیاز است که دولتمردان، تصمیماتی بگیرند که شامل عموم مردم می‌شود. در این‌دست تصمیمات، باید مردم را در جریان کار قرار داد و حتی از آن‌ها خواست نظرات خود را اعلام کنند.

لطف الله سیاهکلی

نشان تجارت - محمد آیتی: در شرایطی به سر می‌بریم که مسایل اقتصادی، از جمله مسئله گرانی و تقابل آن با جراحی اقتصادی دولت، تبعاتی برای مردم داشته است. دولت سیزدهم همه‌ی امیدی است که ملت ایران به حرکت شتابنده‌ای برای عبور از بحران‌ها دارند؛ در این راستا، چگونگی رفع موانع و موفقیت دولت در جراحی اقتصادی را از لطف‌ا... سیاهکلی، نماینده قزوین در مجلس یازدهم جویا شدیم.

او گفت: در کشور ما، آن چه مانع از موفقیت در کار شده «تعارف» است. متاسفانه، بخش عمده‌ای از مدیریت مملکت به تعارفات و رودربایسی‌ها گره خورده است و همین کافی ست که اداره کشور، دقیق و اصولی نباشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در هیات دولت، تعارفات بسیار زیاد است و خبری از گفت‌وگوی بی‌پرده نیست. در چند روز گذشته، یک اتفاق خوب در مجلس افتاد. روزی که دو وزیر اقتصاد و کار برای پاسخ گویی به مجلس آمدند، نمایندگان محکم سخن گفتند. یعنی ضمن اعلام مواضع خود، اقدامات و پاسخ‌های این دو وزیر را زیر سوال بردیم. برای نظم دادن به کار‌ها باید بدون تعارف و لکنت حرف زد. تصمیمات بزرگ در گرو، اراده‌های قوی است که این موضوع با مراعات یکدیگر را کردن و باعث ناراحتی این و آن نشدن، هم خوانی ندارد.

توصیه من به وزرا این است که بدون رودربایسی با رییس جمهور صحبت کنند

این چهره اصولگرای مجلس اظهار داشت: توصیه من به وزرا این است که آن‌ها هم بدون رودربایسی با رییس جمهور صحبت کنند. اگر واقعیت‌ها گفته شود، می‌توان به سمت گرفتن تصمیمات درست حرکت کرد، وگرنه اشتباهات گذشته ادامه‌دار خواهد شد.

سیاهکلی با اشاره به این که باید مردم را محرم دانست، افزود: گاهی نیاز است که دولتمردان، تصمیماتی بگیرند که شامل عموم مردم می‌شود. در این‌دست تصمیمات، باید مردم را در جریان کار قرار داد و حتی از آن‌ها خواست نظرات خود را اعلام کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در ادامه بیان کرد: منطقی نیست که دولت برای آحاد جامعه تصمیمی بگیرد و مردم از آن بی‌خبر باشند. یک موقع قرار است تصمیمی برای یک قشر کوچک گرفت که باید برای اطلاع و اقناع آن افراد، از فرمول‌های دیگر استفاده کرد، اما مسائل مهم کشور که دربرگیرنده عموم مردم است، باید با وسواس و خردجمعی به سرانجام برسد. سال‌هاست این اتفاق نمی‌افتد و حتی گاهی شاهد این هستیم که دولت یک تصمیم بزرگ عمومی را می‌گیرد و مردم به یک‌باره متوجه رویکرد دولت می‌شوند.

وی گفت: وقتی دولت به این رویکرد ادامه می‌دهد، نتیجه‌اش، بی‌اعتمادی و اعتراضات صنفی و مردمی نسبت به دولت می‌شود. در گفت‌وگوی تعاملی، سخت‌ترین مسائل را می‌توان حل و تا حد زیادی مردم را اقناع کرد. چه اشکال دارد به طور مثال به مردم گفته شود فلان کالا کمیاب است و تا شش ماه در این بخش با بحران مواجه خواهیم بود. این صداقت و اطلاع به موقع، غیر از همکاری بیشتر مردم، باعث برنامه‌ریزی بهتر دولت و مردم برای آینده می‌شود. اینکه می‌ترسیم ضعف خود را به گوش مردم برسانیم و بعد به صورت ناگهانی، زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهیم، به نفع کشور و نظام است؟

نماینده قزوین یادآور شد: این که همه چیز در قالب بحران تعریف شود و دولت یک‌طرفه تصمیم بگیرد، تاثیر منفی و بالایی در ذهن و باور‌های مردم می‌گذارد. در این سیستم، میزان رضایت‌مندی مردم پایین می‌آید و این یعنی فروریختن سرمایه اجتماعی که البته خیلی هم خطرناک است.

باور کنیم که اگر مردم را محرم بدانیم، اداره کشور آسان‌تر می‌شود

سیاهکلی تصریح کرد: دولتمردان یاد بگیرند که بدون تعارف، مسائل را بین خود حل کنند. هر کجا باید تصمیم‌گیری کرد، شفاف به مردم اطلاع دهند. حتی از آن‌ها کمک بخواهند. به آن‌ها بگویند در فلان موضوع گیر کرده‌ایم و راه‌حل ما این است، شما چه راه‌های بهتری سراغ دارید. باور کنیم که اگر مردم را محرم بدانیم، اداره کشور آسان‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این که، نظر مردم در کمیسیون‌های مجلس گرفته می‌شود؟ گفت: نه، این انتقاد به مجلس هم وارد است. در کمیسیون‌های مجلس، نهایتاً از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس بهره برده می‌شود. کجا ما دنبال نظر نخبگان، دانشگاهیان و مردم رفته‌ایم؟ اگر در این سمت حرکت می‌کردیم که وضع این نبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دست‌فرمان برای کیان نظام دردسرساز است. همه چیز باید در رضایت مردم باشد، ما حکومت پادشاهی و موروثی نیستیم، ما نظام جموری اسلامی هستیم که در آن، رای مردم یک ملاک بزرگ و ارزشی است.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
تا کی با رودربایسی؟
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون