نشان تجارت - یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش دیروز در نشست با فرهنگیان مریوان با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و شهید مرتضی آوینی از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای 16 استان مرزی کشور خبر داد و اظهار داشت: در این طرح یک معلم ثابت در اختیار قرار میگیرد.
وی به اهمیت و جایگاه مقام معلم از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: در اولین آیات نازلشده بر وجود مقدس پیامبر اسلام(ص)، خداوند اولین معلم است و تمام اسماء را به آدم یاد داد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) نیز خود را بهعنوان معلم معرفی کرده است؛ گفت: انسانها یا معلماند یا متعلم و از این دو حالت خارج نیست.
وی همچنین به اهمیت کار معلم در جامعه و نرخ ارزش افزوده در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی بالاترین ارزش افزوده را داریم و تنها معلم است که نقش آموزش و پرورش را اجرایی میکند و باعث بالا رفتن نرخ ارزش افزوده میشود.
نوری نرخ بازگشت سرمایه آموزش و پرورش را یکی دیگر از شاخصهای اقتصادی معرفی کرد و ادامه داد: این نرخ بازگشت با سایر بخشها در آموزش و پرورش برابری میکند.
وی اشتغال را یکی دیگر از شاخصهای اقتصادی در آموزش و پرورش عنوان کرد و بیان داشت: هنرستانهای ما با هدفگذاری خوب 80 درصد اشتغال دارند.
وزیر آموزش و پرورش ایجاد سرمایه اجتماعی، فرهنگی، ایجاد سوادهای مختلف در دانشآموزان و... را از دیگر نقشهای مهم آموزش و پرورش در جامعه عنوان کرد و بر تشریح و تبیین این کارکردها تأکید کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لایحه رتبهبندی معلمان پرداخت و با اشاره به اینکه از اواخر دولت قبل موضوع رتبهبندی مطرح شد؛ افزود: متأسفانه این موضوع بدون هیچگونه کار کارشناسیشده با مشکلات زیادی مواجه بود و با وجود اینکه دولت قبل 8 سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند اما متأسفانه آن را به دولت بعدی موکول کرد.
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: اعتبار رتبهبندی از 20 هزار میلیارد تومان برای سه سال به 68 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که 38 هزار میلیارد تومان امسال اضافه شده است و اعتبار رتبهبندی با همکاری دولت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اکنون سه و نیم برابر شده است و به تصویب رسید.
وی با اعلام اینکه کار رتبهبندی معلمان در حال انجام است؛ خاطرنشان کرد: معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمیشدند که خوشبختانه در آئیننامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمان ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده است و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.
نوری از تدوین آئیننامه رتبهبندی معلمان در مهلت مقرر توسط مسئولان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از روز دوشنبه هفته آینده طی جلسات متعدد در دولت و با تأکید رئیس جمهور در کمیسیون دولت مطرح و ان شاء الله زودتر از موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.
وی ماده یک رتبهبندی، یعنی بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش را مهمترین ماده دانست و تأکید کرد: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء داد و مطمئناً با این کار تمام مشکلات در نظام تعلیم و تربیت مرتفع خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش از اختصاص 38 هزار میلیارد تومان بین 850 هزار فرهنگی در 18 ماه گذشته برای اجرای قانون رتبهبندی خبر داد و گفت: این مقدار مشخص است و نمیتوان چیزی به آن افزود یا از آن کاست و انتظار داریم معلمان عزیز با علم به موضوع بنگرند.
وی یکی دیگر از اقدامات شاخص در آموزش و پرورش را رسیدگی به مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: جامعه معلمان ما سالمترین، بهترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند و ما دست تک تک فرهنگیان را میبوسیم.
نوری با اشاره به بند 23 هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی میتواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.
وی با ابراز اینکه "معلمان ما انسانهای شریف در جامعه هستند"؛ خاطرنشان کرد: این قشر زحمتکش خواستههایی نیز داشتهاند که باید بیان و به درخواستهای آنان رسیدگی شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت نیروهای تحت عنوان مهرآفرین در آموزش و پرورش، گفت: این طرح در سال 86 مطرح شده است و این نیروها که حدود 60 هزار نفر هستند کد کارمندی ندارند و نیروهای قراردادی تبدیل وضعیت نشدند و ما با سازمان امور استخدامی رایزنی کردیم و این نیروها کنار تعیین تکلیفیهایی که مجلس تصویب کرده بود و ما احکام حدود 20 هزار نفر از نیروهای تعیین تکلیف اعم از حقالتدریس، خریدخدمات و نهضتی را که سر کلاس بودند قبل از عید صادر کردیم و احکام حدود 12 هزار نفر نیز از اول مهر ماه امسال صادر خواهد شد.
وی افزود: افرادی که تعیین تکلیف نشدند و کد کارمندی ندارند قرار است که برای آنها آزمون داخلی برگزار شود و ان شاء الله بعد از آزمون این نیروها تبدیل وضعیت و حقوق کارمندی را خواهند گرفت.
نوری همچنین از همسانسازی حقوق اساتید دانشگاه خبر داد و گفت: متأسفانه در دولت قبلی این اقدامات را میتوانستند انجام بدهند ولی متأسفانه انجام نشد.
وی خود را مدعیالعموم تمام فرهنگیان کشور دانست و تصریح کرد: همه مسائل آموزش و پرورش باید در داخل خود نظام تعلیم و تربیت حل شود.
وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود از همراهی و همکاری مجمع خیّرین مدرسهساز با آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: سال گذشته خیّرین نیکاندیش سههزار و 400 میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کرده برای دانشآموزان مدرسه ساختند و هفته گذشته تعهد کردند که این میزان در سال جاری، دو برابر خواهد شد.
وی بر همگرایی در آموزش و پرورش تأکید کرد و ابراز داشت: در آموزش و پرورش هیچ عنصری بهاندازه معلم مهم نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش بیبدیل معلمان در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: بالاترین قشری که در جنگ بودند بسیج دانشآموزی و معلمان بودند.
وی ادامه داد: معلمان در دوران کرونا با شعار هر خانه یک مدرسه کار جهادی خود را ادامه دادند و این ایثار معلمان را رساندند و با بازگشایی مدارس و دوری دوساله دانشآموزان از کلاس و مدرسه، تلاش و اهتمام این عزیزان قابل تقدیر است.
نوری ضمن قدردانی از تلاشهای معلمان در دوران کرونا اعلام کرد: خوشبختانه امروز از 15 میلیون و 500 هزار دانشآموز و 7 میلیون نوآموز پیشدبستانی، فقط 7 نفر مبتلا به کرونا در کشور داریم.
وی خطاب به معلمان مریوانی یادآور شد: زمانی شما میزبان رزمندگان کشور در عملیاتهای مهمی در دوران دفاع مقدس بودید و همه مردم مرزداران این خطه را میشناسند و تلاش و زحمتهایتان قابل تقدیر است.
نوری از برگزاری آزمون استخدام معلمان با شرکت 34 هزار و 813 نفر طی امروز و فردا خبر داد و گفت: بخشی از این نیروها به نیروی ثابت مناطق مرزی و عشایری تبدیل خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه "تمام کلاسهای کانکسی و سنگی باید برچیده شود و مدرسهای بدون چشمه آب بهداشتی نباید داشته باشیم"، اعلام کرد: با کمک خیّران 8 هزار مدرسه کانکسی و سنگی طی سه سال با راهبرد مجمع خیّرین انجام خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش از اختصاص اعتبار بیسابقه برای زمین چمن مصنوعی در مدارس خبر داد و گفت: یکهزار و 150 میلیارد تومان اعتبار مخصوصاً برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی و جبران عقبماندگی پایگاه تابستانی در نظر گرفته شده است و با این اقدامات بخشی از عقبماندگیها جبران خواهد شد.
نوری اجرای سند تحول بنیادین را مهمترین کار آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: این مهم در دستور کار قرار دارد و به انجام خواهد رسید.