کد خبر: ۴۰۰۳۱
۲۱:۱۳ -۱۶ اسفند ۱۴۰۰
نماینده تهران در مجلس یازدهم گفت: شرکت‌های دانش‌ بنیان تاسیس می‌شوند که کشور مسیر خودکفایی را دنبال کند و در این ایام که تحریم‌ها و کاهش پول ملی را تجربه می‌کنیم، این شرکت‌ها هستند که می‌توانند حوزه معدن را متحول کنند.

مجتبی رضاخواه

نشان تجارت - مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در خصوص چالش‌های حوزه معدن و نقش شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه گفت: بخشی از چالش‌های اصلی توسعه فعالیت‌های معدنی و البته صنایع معدنی، به حوزه اکتشاف برمی‌گردد که حتماً ما نیاز به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های جدید داریم و شرکت‌های دانش‌ بنیان تا حدودی می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: چالش دیگر در حوزه معدن به عدم‌تکنولوژی لازم در بخش فرآوری مواد معدنی برمی‌گردد. به عبارت دیگر، وقتی کار اکتشاف صورت گرفت و مواد معدنی استخراج شدند باید فرآوری با جدیت دنبال شود که به باور من، نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در سرعت بخشیدن به این بخش، بسیار تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان، تولید علم و سپس تبدیل آن به ثروت است. این افراد نخبه می‌توانند روند بهره‌وری در فرآوری مواد معدنی را افزایش دهند که این موضوع، تولید ثروت قابل ملاحظه برای کشور است. یعنی با این مسیر، هم نیاز داخل تامین می‌شود و هم صادرات بیشتر و به تبع آن، ارزآوری خواهد شد.

در سال‌های گذشته شاهد تاسیس شرکت‌های دانش بنیان معدنی نبودیم

رضاخواه در پاسخ به اینکه با توجه به ظرفیت بالای معادن در ایران، چرا تاکنون از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره لازم برده نشده است؟ گفت: در سال‌های گذشته، ما خیلی شاهد تاسیس و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن نبودیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، شرکت‌های فعال معدنی، روی واردات تکنولوژی متمرکز بودند که با وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، این واردات گران‌تر از همیشه شد و به نوعی، دیگر نمی‌صرفد که مثل سابق، روند واردات را دنبال کنیم.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: شرکت‌های دانش ‌بنیان در حوزه معدن در حال سر و شکل گرفتن هستند و بیش از پیش به نقش این شرکت‌ها پی برده شده است.

شرکت‌های دانش بنیان منشا تحول صنعت معدن هستند

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌ بنیان تاسیس می‌شوند که کشور مسیر خودکفایی را دنبال کند و در این ایام که تحریم‌ها و کاهش پول ملی را تجربه می‌کنیم، این شرکت‌ها هستند که می‌توانند حوزه معدن را متحول کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نقش شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه معدن در حال پررنگ‌شدن است و امیدواریم در آینده نه چندان دور، شاهد اثرات مثبت این تلاش‌ها در کشور باشیم که مطمئناً این اتفاق مبارک، اوضاع اقتصاد را هم بهتر از گذشته خواهد کرد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون