کد خبر: ۳۹۸۲۴
۱۰:۱۳ -۱۱ اسفند ۱۴۰۰
نماینده بجنورد گفت: یکی از گلایه‌های ما در حوزه معدن این است که یک عده می‌آیند و فقط معدن را ثبت می‌کنند و چون حق ثبت معدن به نامشان می‌خورد، گاهی پهنه‌ای که به دست می‌گیرند، ۲۰، ۳۰ تا ۱۰۰ برابر میزان زمینی است که قرار است در آن اکتشاف صورت بگیرد و این یعنی، زمین‌خواری.

محمد وحیدی

نشان تجارت - محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد گفت: معمولاً سه کار مهم در حوزه معدن صورت می‌گیرد؛ اول، صدور مجوز برای اکتشاف، دوم، مجوز برای بهره‌برداری، سوم، با توجه به نوع صنعتی که داریم انتقال مواد معدنی به منطقه‌ای دیگر و احتمالاً خارج از استان برای فرآوری آن. اگر این سه کار با مطالعه و بدون رانت انجام شود، حتماً شاهد شکوفایی در این عرصه خواهیم بود.

وی افزود: هر معدن پس از ثبت و در زمان استخراج می‌باید ملاحظات محیط زیستی و پیوست‌های اجتماعی را با دقت دنبال کند، زیرا این موضوعات، مطالبه مردم است. حق این است که دولت و معدن‌کاران به مردم، علاقه‌مندان و حافظان محیط زیست و خصوصاً مردم منطقه معدنی احترام بگذارند، چون درآمدزایی همراه با نارضایتی مردم لطفی ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از گلایه‌های ما در حوزه معدن این است که یک عده می‌آیند و فقط معدن را ثبت می‌کنند و چون حق ثبت معدن به نامشان می‌خورد، گاهی پهنه‌ای که به دست می‌گیرند، ۲۰، ۳۰ تا ۱۰۰ برابر میزان زمینی است که قرار است در آن اکتشاف صورت بگیرد و این یعنی، زمین‌خواری. مثلاً یک معدنی که کل مساحت برداشتی آن ۲۵ تا ۵۰ هکتار است، شش هزار هکتار به نام فرد ثبت شده است و این رویکرد، نگران‌کننده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز این اتفاق نامبارک، مجموعه وزارت صمت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی باید با نظارت و دقت نظر بیشتر کار را دنبال کنند. از این‌رو از هر دو مجموعه تقاضا دارم که میزان هماهنگی خود را بالاتر ببرند تا این‌دست اتفاقات باعث بی‌اعتمادی بیشتر در جامعه نشود.

وحیدی در پایان گفت: اگر وزارت صمت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با مطالعه تخصصی کار را به معدن‌دار تحویل بدهند، نه تنها زمین‌خواری رخ نمی‌دهد، بلکه حیات‌وحش، پوشش گیاهی، مردم ساکن در منطقه معدنی هم در امان می‌مانند و حتی اتفاقات بدی در آینده برای مسائلی که حتی پیش بینی هم نشده است، رخ نمی‌دهد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون