کد خبر: ۳۹۸۳۳
۱۲:۱۵ -۱۱ اسفند ۱۴۰۰
قیمت انواع شیرینی در استان زنجان افزایش بی‌رویه دارد و متاسفانه کم‌کم شیرینی در حال قرار گرفتن در سبد لاکچری‌ها است.

قیمت شیرینی

نشان تجارت - طی دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد، اغلب صنوف به واسطه اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی گاه و بی‌گاه، آسیب دیده و سرمایه سال‌ها کارشان را از دست داده‌اند.

همین تعطیلی مکرر اصناف و بازار باعث شد که در این مدت خسارات جبران‌ناپذیری به فعالان صنفی وارد شود و چک‌های برگشتی، مالیات سنگین، حق بیمه پرداخت نشده و اجاره‌های عقب افتاده، تنها بخشی از دغدغه صاحبان صنوف در این مدت بوده است.

قرار گرفتن شیرینی زنجان در سبد لاکچری| مردم توان خرید قنادی ندارند

برخی از مسائل از جمله گرانی کالا نیز مزید بر علت بوده و گره کار اصناف را کورتر کرده است. قنادی‌ها و شیرینی‌فروشان جزو صنوفی هستند که به علت نوسانات مواد اولیه، ضرر زیادی متحمل شده و همین امر موجب بیکاری کارگران نیز در این عرصه شده است.

در این شرایط، گرانی مواد اولیه هم مزید بر علت شده و بازار بی‌رونق بسیاری از صنوف را کسادتر کرده است. واحدهای قنادی و شیرینی فروشی، نمونه بارز صنوفی است که در این ماه‌ها بیشترین خسارت را دیده و بسیاری از آن‌ها به مرز ورشکستگی و تعطیلی دائمی رسیده‌اند.

در این اوضاع نابسامان، مردم نیز به خاطر ترس از ابتلاء به ویروس کرونا کمتر سمت قنادی‌ها می‌روند و تازه اگر هم دلی به دریا زده و وارد مغازه‌ای شوند، با دیدن قیمت‌های عجیب و غریب شیرینی‌ها پشیمان شده و از راه آمده باز می‌گردند.

کسادی بازار شیرینی فروشان در بازار شب عید
رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شیوع ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی تأثیر به سزایی در کاهش فروش قنادان داشت و باعث متضرر شدن آن‌ها شد.

رسول محمدی با اشاره به اینکه همین موضوع کاهش فروش نیز باعث شد که برخی از قنادی‌ها که به صورت اجاره‌ای فعالیت داشتند، واحد خود را تعطیل کنند، بیان داشت: متأسفانه در این مدت برخی از شیرینی فروشان به دلیل اینکه دخل‌شان با خرج‌شان یکی نبود ادامه کار را به لقایش بخشیده و خانه‌نشین شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون بسیاری از واحدهای شیرینی فروشی به دلیل نداشتن پشتوانه مالی، ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی شده‌اند، افزود: قطعاً این موضوع موجب بیکاری کارگران نیز شده و این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۰ قنادی در زنجان فعال بوده و کارگر هر قنادی حدود ۷ نفر است، تصریح می‌کند: همین افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن دستمزد کارگر، صاحب قنادی را مجبور کرده که تعدیل نیرو کند؛ چرا که برایش صرفه اقتصادی ندارد.

گران شدن مواد اولیه و افزایش قیمت انواع شیرینی در شرایط فعلی، نیز به کسادی بازار دامن زده است

وی یکی دیگر از دلایل تعطیلی واحدها و خسارت وارده به آن‌ها را افزایش مواد اولیه اعلام کرده و ابراز داشت: در شرایط فعلی، گران شدن مواد اولیه و افزایش قیمت انواع شیرینی نیز به کسادی بازار دامن زده است.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان زنجان با اشاره به اینکه اغلب مواد اولیه شیرینی‌ها وابسته به بالا و پایین شدن ارز است، گفت: همین امر باعث گرانی بیش از حد مواد اولیه نیز می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در اولویت نبودن خرید شیرینی از سوی مردم نیز از موضوعاتی است که خسارت بسیاری به این صنف وارد کرده است، ادامه داد: وقتی فشار اقتصادی خانوار افزایش پیدا می‌کند، مردم بر روی تأمین کالاهای اساسی خود متمرکز می‌شوند و رغبت چندانی برای خرید شیرینی ندارند.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه، شیوع کرونا، افزایش دستمزد کارگران و بالا رفتن سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه باعث شده است که قیمت شیرینی افزایش پیدا کند و بدون شک نتیجه آن چیزی جز پایین آمدن قدرت خرید مردم و نیز کاهش میزان فروش انواع شیرینی نبوده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش قیمت شیرینی از سوی اتحادیه داده شده است، اظهار می‌کند: مبلغ پیشنهادی ۴۰ درصد است اما نمی‌دانیم با چه میزان از آن موافقت خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه افزایش قیمت شیرینی در ابتدای سال‌جاری رخ داد اما بازهم کفاف هزینه‌های قنادان را نمی‌دهد، می‌گوید: به همین خاطر دوباره درخواست افزایش قیمت را داده‌ایم.

قرار گرفتن شیرینی زنجان در سبد لاکچری| مردم توان خرید قنادی ندارند

شیرینی در حال قرار گرفتن در سبد لاکچری‌ها است
محمدی همچنین به نرخ شیرینی در زنجان اشاره کرده و گفت: قیمت شیرینی تر به ازای هر کیلوگرم ۵۵ هزار تومان، شیرینی خشک به ازای هر کیلوگرم ۴۳ هزار تومان و ۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کیک یزدی است.

این فعال صنفی، قیمت هر کیلو کیک یخچالی را بدون مغز ۶۵ هزار تومان اعلام کرده و می‌افزاید: قیمت کیک سفارشی با توجه به نوع مغز استفاده شده، توافقی است.

قیمت انواع شیرینی در استان زنجان افزایش بی‌رویه دارد و متأسفانه کم‌کم شیرینی در حال قرار گرفتن در سبد لاکچری‌ها است

یکی از شهروندان زنجانی در گفتگو با خبرنگار بازار، نیز در انتقاد به افزایش بی‌رویه قیمت شیرینی، اظهار داشت: متأسفانه کم‌کم شیرینی در حال قرار گرفتن در سبد لاکچری‌ها است.

قرار گرفتن شیرینی زنجان در سبد لاکچری| مردم توان خرید قنادی ندارند

نگار لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌های شیرینی نوسان زیادی داشته و جالب اینجا است که به هر شیرینی فروشی که مراجعه می‌کنید، قیمت‌ها با دیگری متفاوت است، بیان داشت: بسیاری از خانواده‌ها خرید شیرینی را فقط به شب عید معطوف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نظارتی بر فروش شیرینی با قیمت متفاوت وجود ندارد، اضافه می‌کند: قنادان در اعتراض به قیمت بالا، دلایلی مطرح می‌کنند که فقط برای خودشان منطقی است، از جمله اینکه روغن حیوانی در شیرینی به کار برده شده است.

این شهروند زنجانی ضمن تأکید بر نظارت بیشتر بر بازار شیرینی از سوی مسئولان عنوان می‌کند: در آستانه عید نوروز قرار داریم اما به نظر می‌رسد بسیاری از خانواده‌ها حتی توان خرید شیرینی شب عید را هم نداشته باشند که این موضوع تأسف برانگیز است.

مسئولان ذی ربط باید از قنادان حمایت کنند
رئیس اتاق اصناف زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت انواع شیرینی تقاضای خرید مردم کاهش یافته است، می‌گوید: قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و قدرت خرید پایین آمده است.

سید محمود موسوی با بیان اینکه مردم مجبور به خرید شیرینی کیلویی شدند، می‌افزاید: مسئولان ذی ربط باید از قنادان حمایت کنند تا مصرف کننده هم بتواند خرید کند.

در گذشته قنادی‌ها شلوغ می‌شد و کارگران زیادی هم در قنادی‌ها فعالیت می‌کردند ولی امروز هم مشتری و هم تعداد کارگران مانند گذشته نیست

وی با بیان اینکه در گذشته قنادی‌ها شلوغ می‌شد و کارگران زیادی هم در قنادی‌ها فعالیت می‌کردند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر هم مشتری و هم تعداد کارگران مانند گذشته نیست.

یکی از قنادان زنجانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: روغن، شکر و تخم مرغ را با نرخ آزاد تهیه و تخم مرغ را با نوسانات مختلف و شکر با هزینه حمل حدود بیش از ۱۴ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

محسن شکری، با بیان اینکه شکر یارانه‌ای در گذشته توسط اتحادیه توزیع می‌شود، ابراز می‌کند: در حال حاضر با توجه به اینکه این کالا را باید با ظرفیت بیش از چهار تن درخواست و مبلغ را واریز می‌کردیم و پس از بیش از ۲۰ روز شکر تحویل داده می‌شد، قنادان از آن استقبال نکردند.

باید دستگاه‌های ذی ربط صنف قنادان را در زمینه تأمین روغن، شکر و تخم مرغ حمایت کنند

وی با بیان اینکه تخم مرغ، شکر، روغن و آرد سهمیه‌ای توسط سازمان‌های متولی، شرکت غله و خدمات بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت نداریم، می‌گوید: باید شکر یارانه‌ای را با نرخ مصوب دولتی به میزان زیادی خریداری کنیم.

این قناد زنجانی بیان می‌کند: باید دستگاه‌های ذی ربط از جمله صنعت، معدن و تجارت و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از جمله جهاد کشاورزی صنف قنادان را در زمینه تأمین روغن، شکر و تخم مرغ حمایت کنند تا بتوانیم قیمت تمام شده شیرینی را کاهش بدهیم و مدتی است با افزایش قیمت مواد اولیه تولید خود را با کاهش مشتری پایین آوردیم.

قرار گرفتن شیرینی زنجان در سبد لاکچری| مردم توان خرید قنادی ندارند

شکری یادآور می‌شود: در استان زنجان واحدهای تولیدی تخم مرغ زیادی داریم که با حمایت جهاد کشاورزی از صنف قنادان می‌توانیم این فرآورده را با نرخ پایین‌تری خرید و قیمت تمام شده را هم کاهش دهیم.

بی شک روند موجود در بازار مواد اولیه باعث افزایش قیمت تمام شده اقلام مختلف مورد نیاز برای تهیه شیرینی می‌شود و کاهش توان خرید شهروندان را در پی دارد به نحوی که طی سال‌های اخیر این امر باعث شده است شیرینی در سبد خرید خانواده‌های زنجانی کاهش یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون