کد خبر: ۳۸۲۹۸
۱۹:۱۱ -۲۶ دی ۱۴۰۰

رتبه بندی فرهنگیان به کجا رسید؟

با توجه به تایید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه بندی معلمان وارد فاز جدید شد. وزیر آموزش و پرورش در رابطه نظام رتبه بندی معلمان گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.

رتبه بندی معلمان

نشان تجارت - با توجه به تایید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه بندی معلمان وارد فاز جدید شد .وزیر آموزش و پرورش در رابطه نظام رتبه بندی معلمان گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.

نوری در خصوص تفاوت بین رتبه بندی و همسان سازی تصریح کرد: «رتبه بندی» با «همسان سازی» متفاوت است، «طرح همسان سازی» برای برقراری عدالت در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد؛ درحالی که «رتبه بندی» برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی انجام می‌شود و ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ زیرا هرچه کیفیت آموزش و پرورش ما بیشتر باشد تولید ناخالصی ما بیشتر می‌شود و شاخص‌های توسعه سرمایه انسانی بیشتر شده و محرومیت‌های ما کمتر خواهد شد.

وی گفت:، چون پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت و آموزش و پرورش در هر نظامی پایه است و مقام معظم رهبری فرمودند: که آموزش و پرورش قاعده نظام است. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد طرح همسان سازی در دولت گفت: خوشبختانه در هفته گذشته، در جلسه هیأت دولت، از سوی ریاست محترم جمهوری بر همسان سازی پرداخت حقوق در دستگاه‌ها تأکید شده است و سازمان امور استخدامی کشور، باید این امر را در مدت زمان کوتاه وبه سرعت عملیاتی کند.

طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده است.

علی‌اصغر محمدی کارشناس آموزش و پرورش، درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه «رتبه‌بندی معلمان» پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فراز و نشیب‌های بسیار، اواخر آذرماه امسال در مجلس تصویب شد تا معلمان به بهره‌مندی از مزایای آن امیدوارتر شوند.

وی با بیان اینکه معلمان در انتظارند تا با توجه به تصویب این طرح در مجلس و اظهارات دولتمردان، سرانجام به حقی که سال‌هاست با وجود استحاق، از آنها دریغ شده است، برسند، گفت: طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده اما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن منابع مالی، چنین اتفاقی رخ نداده است.

محمدی ادامه داد: در این مدت انتقادهای تندی به شیوه اجرای این طرح وارد شده و منتقدان معتقدند دولت‌ها سعی کرده‌اند افزایش حقوق ناشی از اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان را به پای این طرح بنویسند و از اجرای کامل طرح رتبه‌بندی طفره بروند.

وی افزود: با توجه به این روند و وعده‌های داده شده درباره اجرای لایحه رتبه‌بندی و با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، نگرانی‌هایی در بین معلمان در خصوص چگونگی اجرای این طرح در سال آینده وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون