نشان تجارت - در این مقاله، ما خواهیم دید که چرا عذرخواهی بسیار مهم است، و ما در مورد چگونگی بخشودگی با صداقت و فضیلت هنگام ارتکاب اشتباه نگاه خواهیم کرد، اگر میخواهید روش صحیح عذرخواهی کردن هنگام انجام اشتباهی یا شکستن دلی را یاد بگیرید این بخش را بخوانید.
عذرخواهی یک بیانیه است که دارای دو عنصر کلیدی میباشد:
• نشان میدهد که در مورد اعمال خود شرمنده اید.
• صدیق صدمهای است که اقدامات شما به شخص دیگری زده است.
همه ما باید یاد بگیریم چگونه عذر خواهی کنیم - پس از همه اینها فراموش نکنیم که، هیچکس کامل نیست.
همه اشتباهاتی را مرتکب میشویم و همه راههای آسیب رساندن به افراد را از طریق رفتار و اقدامات خود میدانیم، چه عمدا و چه سهوا کاری غلط باشد.
همیشه عذرخواهی آسان نیست، اما این کار موثرترین راه برای بازگرداندن اعتماد و تعادل در یک رابطه زمانی که شما چیزی اشتباه انجام داده اید، میباشد.
دلایل زیادی وجود دارد که شما باید عذرخواهی صمیمانهای را انجام دهید، وقتی که غیر ضروری به کسی آسیب زده یا اشتباه کرده باشید. اولا عذرخواهی یک گفتگوی بین شما و شخص دیگری را باز میکند. تمایل برای پذیرفتن اشتباه میتواند به فرد دیگری فرصت دهد که با شما ارتباط و با احساساتان ارتباط برقرار کند.
وقتی عذرخواهی میکنید، اذعان میکنید که شما از رفتار غیر قابل قبول خود آگاه هستید. این به شما کمک میکند اعتماد را بازسازی کنید و روابط خود را با شخص دیگری برقرار کنید.
همچنین فرصتی برای بحث در مورد آنچه که قابل قبول نیست، به شما میدهد.
نحوه عذرخواهی کردن به طور مناسب:بیایید به همه مراحل نگاه کنیم.
هر عذرخواهی باید با دو کلمه جادویی برگزار شود:"من متاسفم" یا "عذرخواهی میکنم". این ضروری است، زیرا این واژهها بیش از پیش اعمال شما را مورد انتقاد قرار میدهد. به عنوان مثال، میتوان گفت:"من متاسفم که دیروز به شما پرخاش کردم. احساس خجالت و شرمساری را از طریق نحوه عمل من احساس میکنی. " کلمات شما باید صادق و معتبر باشد. با خود و با شخص دیگر صادق باشید، چرا که میخواهید عذرخواهی کنید.
هر زمان که انگیزههای ناخوشایند دارید، عذرخواهی نکنید، یا اگر آن را به عنوان یک وسیلهای برای پایان دادن به قائله مشاهده کنید، هرگز عذرخواهی شما درست و حتی مثمر ثمر نخواهد بود. از دست ندادن زمان نیز در اینجا مهم است. به محض این که متوجه شدید که شخص دیگری را مورد ظلم یا ناراحتی و خسارت قرار داده اید، عذرخواهی کنید.
سپس، مسئولیت اعمال یا رفتارتان را بپذیرید و اذعان کنید که آگاه هستید چه کاری انجام داده اید. در اینجا، شما باید با فردی که مرتکب اشتباه شده اید، همدردی کنید و نشان دهید که متوجه شدید که احساسات او را چگونه متشنج کردید. فرض نکنید – و به جای آن، سعی کنید خودتان را جای شخص قرار دهید و تصور کنید که احساسش چگونه است.
به عنوان مثال:"من میدانم که احساسات شما را دچار آسیب کرده ام، زمانی که دستانتان را گرفته بودم، مطمئن هستم که این شما را خجالت زده میکند، به ویژه از آنجا که هرکسی دیگر در تیم وجود دارد. من اشتباه کرده بودم که با شما اینطور رفتار کردم. "
هنگامی که عذرخواهی میکنید، اقدام کرده اید تا وضعیت درست شود. در اینجا دو مثال وجود دارد: «اگر چیزی وجود دارد که برای شما انجام دهم، لطفا بخواهید.»
«من متوجه شدم که اشتباه کردم که توانایی شما را برای برگزاری جلسه کارکنان خود دست کم گرفتم. من میخواهم شما جلسه فردا را رهبری کنید تا مهارتهای خود را نشان دهید.»
به دقت در مورد این مرحله فکر کنید. حرکات بیخودی و حیله گرانه یا وعدههای خالی، آسیب بیشتری نسبت به همراهانتان ایجاد میکنند. از آنجا که شما احساس گناه میکنید، ممکن است وسوسه شوید که اضواع بیشتر از آنچه مناسب است، باشد بنابراین در آنچه که پیشنهاد میکنید، لطفا اعتدال را رعایت کنید.
آخرین مرحله این است که توضیح دهید که شما این عمل یا رفتار را تکرار نخواهید کرد. این مرحله مهم است، زیرا به شخص اطمینان میدهید که قصد تغییر رفتارتان را دارید. این به شما کمک میکند اعتماد را بازسازی کنید و رابطه را تعمیر کنید. اما شما میتوانید بگویید: «از حالا به بعد استرسم را کنترل میکنم، تا به شما و بقیه تیم ضربه نزنم، و من میخواهم که اگر دوباره این کار را انجام دادم، به من یادآوری کنید» اطمینان حاصل کنید که در چند روز یا چند هفته آینده این تعهد را قبول میکنید. اگر قول بدهید رفتار خود را عوض کنید، اما در عمل از آن پیروی نکنید، جلوی دیگران حُسن شهرت و اعتماد خود را زیر سوال قرار میدهید.
علاوه بر چهار مرحله فوق، زمانی که عذرخواهی میکنید، در ذهن داشته باشید، که:
در طول عذرخواهی، بسیاری از مردم وسوسه میشوند که دلیل انجام اعمالشان را توضیح دهند. این میتواند مفید باشد، اما توضیحات پشت سرهم اغلب میتوانند عذر و بهانه باشند، و این میتواند عذرخواهی شما را تضعیف کند. هنگامی که در تلاش برای کاهش مسئولیت هستید، بخشی از سرزنش را متوجه کسی یا چیز دیگری نکنید.
نمونهای از استفاده از بهانه تراشیها در عذرخواهی:" متاسفم که دیروز، در هنگام ورود به دفتر من، به شما پرخاش کردم. کار من بسیار زیاد بد بود، و رئیس من تقاضای گزارش پروژه یک ساعت قبل از برنامه را داده بود. " در این مورد، واقعیت این است که شما رفتار زنندهی خود را به «بهانه» استرس توجیه میکنید، و تصور میکنید که فرد دیگری گناهکار است، زیرا او در یک روز پرمشغله ناراحت شده. این باعث میشود شما ضعیف باشید.
هنگام عذرخواهی اطمینان حاصل کنید که با خودتان رو راست هستید.
تعادل خوبی بین مسئولیت کامل و مسئولیت بیش از حد وجود دارد.
انتظار نداشته باشید فراموشی فوری رخ دهد!
به یاد داشته باشید که ممکن است فرد مقابل آماده نباشد که آنچه اتفاق افتاده است را ببخشد.
به آن فرد وقت بدهید تا بهبود یابد و او را عجولانه تحت فشار قرار ندهید.
به عنوان مثال، پس از اینکه عذرخواهی کردید، میتوانید بگویید:"من میدانم که ممکن است آماده نباشید که من را ببخشید، و درک میکنم که چه حسی دارد.
فقط میخواستم بگویم متاسف هستم. زمان آن رسیده رفتار خود را تغییر دهم.
در نظر داشته باشید که قانون در برخی کشورها و مناطق ممکن است عذرخواهی را به عنوان پذیرش مسئولیت یا گناه تفسیر کند. قبل از اینکه از طرف سازمان خود از کسی عذرخواهی کنید، ممکن است لازم باشد با رئیس خود صحبت کنید یا مشاوره بیشتر حرفهای قانونی از یک وکیل کسب کنید با این حال، این را به عنوان بهانهای برای عذرخواهی نکردن نیاورید، مگر اینکه خطر قابل توجهی باشد.
زمانی که عذرخواهی میکنید منصف و صادق باشید؛ اگر با تهاجم یا بی عدالتی رفتار کنید، ممکن است احترام خود را از طرف کسی که از وی عذر خواهی میکنید، و همچنین اطرافیانتان را از دست بدهید.
تقاضای بخشش یا عذرخواهی دوباره از شخص نکنید، ممکن است فرد به راحتی از مسئله رد شده باشد، و شما به راحتی میتوانید یک نزاع پر خشم، بی ثمر و ناکافی را به پایان برسانید.
عذرخواهی، بیانیهای است که دیگران را مجذوب میکند، زمانی که شما اشتباه کرده اید. ممکن است عذرخواهی دشوار باشد، اما میتواند به بهبود روابط و بازسازی اعتماد کمک زیادی کند.
ابراز پشیمانی مسئولیت پذیری سعی در جبران قول بدهید که دوباره اتفاق نخواهد افتاد
وقتی عذر خواهی میکنید، بهانه تراشی نکنید در غیر اینصورت، به نظر میرسد که شما سعی میکنید فقط خودتان را از دست فرد یا مسئلهای خلاص کنید.