کد خبر: ۳۵۳۳۵
۱۸:۰۳ -۰۱ آبان ۱۴۰۰
علی بابایی کارنامی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از عمده مشکلات ما، به کارگاه‌هایی که زیر ۱۰ نفر کارگر دارند برمی‌گردد. در بسیاری از این کارگاه‌ها، کارگران از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند. از این‌رو مجلس موظف است که در این باره فکری اساسی کند، چون با تصویب قوانین مرتبط، این چالش قابل حل است.

اوضاع نابسمان کارگران

نشان تجارت - محمد آیتی: عمر ویروس کرونا در ایران از ۱.۵ سالگی هم عبور کرد و هرچند واکسیناسیون عمومی سرعت پیدا کرده، اما تضمینی نیست که پس از آن با روز‌های آرامی روبرو شویم.

شیوع ویروس کرونا و البته ناشناخته بودن آن، سبک زندگی در دنیا را مختل کرده و در این بین، اقتصاد بیش از همه حوزه‌ها آسیب دیده است.

طبیعی است وقتی اقتصاد وارد بحران شود، اول از همه قشر کارگر آسیب می‌بیند؛ موضوعی که به وضوح در ایران دیده می‌شود و علیرغم گذشت ۱.۵ سال از این چالش، همچنان همگان را نگرانی روز‌ها و ماه‌های آتی کرده است.

در همین خصوص، علی بابایی کارنامی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور که کم‌کم عمرش به دو سال نزدیک می‌شود، دغدغه حفظ بنگاه‌های اقتصادی و شاغلین بوده و هست. با اطلاعاتی که من دارم تقریباً دو میلیون نفر در همین مدت کوتاه به واسطه ویروس منحوس کرونا، شغلشان را از دست دادند که حقیقتاً ضربه بزرگی به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها است.

وی افزود: از این دو میلیون نفری که بیکار شدند، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدشان امکان استفاده از بیمه بیکاری را داشته و دارند و با این ظرفیت می‌توانند تا حدی فشار‌های زندگی را بر خود و خانواده‌هایشان کم کنند، اما بیشتر نگرانی ما معطوف به آن ۳۰ تا ۴۰ درصد است که بیمه نبودند.

نماینده ساری تصریح کرد: ما همیشه گفته و باز هم می‌گوییم که قوانین کار در کشورمان مشکل دارد. هم، باید روی به اصلاح قانون بیاوریم و هم، باید خلاء‌های قانونی را رفع کنیم. در قوانین کار می‌باید امنیت کارگران را ویژه دید، اما در حال حاضر در این رابطه ضمانت‌های اجرایی لازم وجود دارد.

بابایی کارنامی یادآور شد: یکی از عمده مشکلات ما، به کارگاه‌هایی که زیر ۱۰ نفر کارگر دارند برمی‌گردد. در بسیاری از این کارگاه‌ها، کارگران از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند. از این‌رو مجلس موظف است که در این باره فکری اساسی کند، چون با تصویب قوانین مرتبط، این چالش قابل حل است.

وی در پاسخ به اینکه ویروس کرونا فعلاً مهمان ناخواسته کشور است و معیشت کارگران سخت تاثیر این بحران قرار گرفته و در کوتاه مدت برای این قشر و دیگر دهک‌های پایین جامعه چه می‌شود کرد؟ گفت: کمک‌های معیشتی در این دوران باید تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس ادامه داشته باشد. دولت در حدی که بتواند این اقشار را به لحاظ اقتصادی در این ایام سخت دریابد، نقدینگی و امکانات دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: سال گذشته با تلاش مجلس و همت دولت، تا شش ماه و به هر نفر که محق دیده شده بود ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کردند، اما قانون تا پایان سال بود و این کمک قطع شد و ضرورت دارد که این کمک‌ها هرچند که ناچیز است، ولی ادامه پیدا کند.

بابایی کارنامی در پایان خاطرنشان کرد: از قرار معلوم فعلاً به مانند یک سال و نیم گذشته باید با کرونا زندگی کرد. هرچند اگر ویروس کرونا از کشور رخت ببندد خیلی راحت‌تر می‌توان بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه‌تعطیل را احیا کرد، اما نباید کار را به آن روز که زمانش هم معلوم نیست، موکول کرد. در حال حاضر باید با قدرت واکسیناسیون عمومی را دنبال کرد تا بحران به حداقل برسد. از طرفی، باید بیشتر از الگو‌های کشور‌های موفق در بحران کرونا مخصوصاً در حوزه‌های اقتصادی بهره ببریم. قوانین، دست دولت را باز گذاشته تا بتواند بنگاه‌های اقتصادی را در ایام بحرانی مثل این روز‌ها یاری کند. پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، معافیت‌های مالیاتی و... از جمله حمایت‌های دولتی است که در این ۱۹ ماه تا حدی صورت گرفته، اما روند کُند بوده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون