نشان تجارت - زمانی که خودرو خراب میشود، اول گرفتاری صاحب خودرواست! پیدا کردن قطعه اصل برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزدهای تعمیر یا تعویض قطعه از صاحب خودرو مواردی است که بدون هیچ ضابطه فشار اقتصادی شدیدی را به مردم وارد میکند.
این روزها تعمیر یا تعویض قطعهای از خودرو آنقدر گران تمام میشود که صاحب خودرو ترجیح میدهد خطر را به جان بخرد و کمتر به سراغ تعمیرکار اتومبیل برود.
از سوی دیگر نبود قطعات استاندارد خودرو، حضور باندهای توزیع قطعات تقلبی را بیشتر کرده تا جایی که امنیت جان مردم را به خطر انداخته، اما هیچ مرجعی پاسخگوی این هرج و مرج نیست.
مشتریان از افزایش قیمت دستمزد تعمیر و نرخ قطعات خودرو گلایه دارند. گاهی حتی هزینه تعمیر قطعه از خرید قطعه گرانتر آب میخورد.
در همین رابطه علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: مراجعه مردم برای تعمیر خودرو به تعمیرگاههای ماشین بسیار کم شده است. هر ساله با فرا رسیدن تابستان فعالیت تعمیرکاران به دلیل فصل مسافرتها افزایش مییابد. امسال همانند سال گذشته به دلیل گرانی قطعات خودرو مردم قید مسافرت را زده اند.
وی تصریح داشت:هزینه زیادی برای تعویض و تعمیر قطعات و سایرمواد مصرفی خودرو در سبد خانوارها تحمیل شده است. از این روبه دلیل فشار اقتصادی که به مردم تحمیل شده واحدهای صنفی این رسته شغلی نیز در رکود به سر میبرد.
نیک آئین با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ شرایط برای تعمیرکاران خودرو بسیارسختتر از سال قبل شده گفت: افزایش قیمت قطعات متفاوت است. اما درکل نرخ قطعات سال جاری حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح داشت: برای خودرویی مانند پراید مدل ۷۰ که ارزش زیادی ندارد تعمیر توجیه اقتصادی ندارد و هزینه تعمیر لوازم آن مرقون به صرفه نیست.
به گفته نیک آئین؛ گرانی نتیجه کمبود قطعات است و این عدم دسترسی آسان برای تهیه قطعه، مهمترین مشکل تعمیرکاران شده است. عدم تأمین قطعات خودروها عاملی برای ورود قطعات بی کیفیت و تقلبی به بازارشده است. این موضوع نگرانی برای تردد خودروچه درسطح شهر وچه درجاده بیشترکرده است.
وی تأکید کرد: تعمیرکاران مصرفکننده قطعات هستند. زمانی که قطعهای در بازار کمیاب و یا نایاب میشود تعمیرکاران را بیکار میکند که این موضوع علاوه بر گرانی و رکود اقتصادی از مهمترین چالش فعلی تعمیرکاران و حتی صاحبان خودرو شده است.
این فعال صنفی ادامه داد: نرخ مصوب خدمات و دستمزد تعمیرکاران در کنترل اتحادیه است. نرخ مصوب خدمات و تعمیر قطعات و لوازم خودرو متفاوت است. اما سال ۱۴۰۰ نرخ دستمزد نسبت به سال گذشته تنها افزایش ۲۰ درصدی داشته است.
به گفته نیک آئین؛ حقوق ۳۰ درصدی کارگر، مالیات، بیمه چالشهایی است که تعمیرکاران با آن مواجه هستند. از این رو این میزان افزایش درکل جوابگوی هزینههای جاری یک واحد صنفی نیست.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت:نرخهای مصوب دستمزد و تعمیر قطعات و لوازم خودرو باید در واحد صنفی در معرض دید مشتریان قرار بگیرد. اگر از مشتری فراتر ازاین نرخها دریافت شود تخلف محسوب میشود و با اعلام واحد صنفی، اتحادیه قطعاً به این شکایات رسیدگی خواهد کرد.
نیک آئین با تأکید بر اینکه ۴۵۰۰ واحد تعمیرکاران خودرو مجوز دارد در تهران فعال است گفت: بزرگترین معضل این صنف، فعالیت تعمیرکاران سیار بینام و نشان در حاشیه اتوبانها و سطح شهر است.
وی تصریح داشت: متأسفانه مدتهاست که طی مکاتباتی به شهرداری مناطق تهران و سازمان اماکن درخواست رسیدگی به این مشکل شده است، اما تاکنون نامههای درخواستی بی پاسخ مانده است. عدم همکاری شهرداری درخصوص کنترل و جمع آوری این تعمیرکاران سیار شرایط را برای مجوزداران سختتر کرده است.
وی ادامه داد: اتحادیه هر زمان و در هر جایی قطعات تقلبی را رصد و اطلاع رسانی کرده است و با این موضوع برخورد و در نهایت جمع آوری شده است. اما توزیع قطعات تقلبی در سطح شهربه دلیل باندهای فعال در پشت پرده بسیار گسترده است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو میگوید: استفاده از قطعات استوک به جای قطعات اورجینال در تعمیر خودرو موضوعی است که بایدبه آن نگاه منطقی کرد. چرا که توزیع قطعات تقلبی درسطح شهر بسیار حساب شده و گسترده میباشد. از این رو جمع آوری این قطعات بدون هماهنگی سازمانها و وزارت خانه مرتبط کار آسانی نیست.
نیک آئین گفت: مردم از وجود قطعات تقلبی و غیراستاندارد مطلع و آگاهی کافی دارند، اما به دلیل نیاز ناچار به استفاده تحمیلی آن شدهاند. در حالی که تعمیرکاران به دنبال قطعات استاندارد هستند، اما دسترسی به این نوع قطعهها سخت و بیش از اندازه گران شده است.
وی ادامه داد: در سایه فقدان نظارت، قیمتها بالا میرود و عرضه قطعه پس از گران شدن نشان از دستهای پشت پردهای دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی آنها گرفته شود. چرا که تأمین حفظ جان مردم بیش از سودجویی برخی افراد و یا گروههای منفعت طلب در این بازار ارزشمند است.
این فعال صنفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مشتریها از جابجایی قطعههای نو با کهنه گلایه دارند گفت: تعویض قطعات نو با کهنه پدیدهای است که بیشتر شکایتهایی ارسالی از سوی مردم را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: در راستای تعویض قطعات نو با کهنه مربوط به تعمیرکاران غیر مجازو سیار میباشد رسیدگی به این مورد از حیطه اختیارات اتحادیه خارج است.