کد خبر: ۲۹۲۱۱
۰۱:۱۳ -۰۶ خرداد ۱۴۰۰

مهدی آیتی

نشان تجارتلیست کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده شورای نگهبان برای ریاست‌جمهوری پس از انتشار همه را شوکه کرد. طبیعی است که این گزینش غیرکارشناسی و غیرمستند نه تنها مورد اعتراض مخالفان شورای نگهبان بلکه مورد انتقاد بخشی از موافقان شورای نگهبان هم قرار گرفته است. این نشان می‌دهد کاری که توسط آنها انجام شده، در راستای اجرای قانون اساسی نیست و این اقدام جمهوریت نظام را هدف قرار داده و تاکنون به این شکل سابقه نداشته است.

هر چند که برای بررسی دقیق این موضوع باید به تاریخچه شورای نگهبان و عملکردش در دوره حیات حضرت امام و بعد از فوت ایشان برگردیم. حضرت امام هرگز اجازه نمی‌دادند شورای نگهبان از چارچوب وظایف قانونی خود عبور کرده و خارج شود به همین دلیل اگر به عملکردش در زمان حیات امام‌خمینی توجه کنیم متوجه فعالیت بسیار محدود شورای نگهبان درباره بررسی و نظارت بر صلاحیت‌ها می‌شویم که در چارچوب قانون اساسی انجام می‌شد. اما بعد از فوت امام خمینی هر روز این اختیارات بیشتر شد به نحوی که امروزه بالاترین قدرت تصمیم‌گیرنده در کشور برای تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان است که البته با موازین قانون اساسی در تعارض و تناقض است.

به همین دلیل به نظر می‌رسد این عملکرد شورای نگهبان نه تنها در بخش مخالفان و رقبا و احزاب و گروه‌ها تاثیر دارد و مشارکت را پایین می‌آورد بلکه در بخشی از اردوگاه اصولگرایان هم باعث ریزش آرا می‌شود، چرا که اصولگرایان کاندیداهای متعددی را در این دوره معرفی کردند که هر کدام از آنها محبوبیت و مقبولیتی دارند و هر یک از این حامیان می‌خواستند به کاندیدای خود رای بدهند. اما این ردصلاحیت آنها را ناراضی خواهد کرد.

پس این اقدام می‌تواند موج نارضایتی را گسترش دهد و انتخابات را با مشارکت حداقلی مواجه کند. اقدامی که آسیب آن هم به داخل کشور خواهد بود هم به عرصه سیاست خارجی ضربه می‌زند.از طرف دیگر شاهد ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب از جمله آقایان جهانگیری، پزشکیان و تاجزاده هستیم.

اما جریان اصلاحات سال‌هاست که دیگر توانایی موج‌سازی عمومی و حداکثری را در کشور ندارد. اگر اصلاح‌طلبان مثل زمان آقای خاتمی توان و قدرتی می‌داشتند که می‌توانستند موج حماسه ۲ خرداد ۷۶ را به وجود بیاورند، امروز سناریویی جالب و شکوهمند طراحی می‌کردند. به این شکل که همه جبهه اصلاحات به کمک ۷۰ درصد جبهه مردمی و آرای خاکستری و خاموش بیایند و چالشی عظیم در مقابل آقای رییسی ایجاد کنند.

یعنی پشت آقای مهرعلیزاده را می‌گرفتند و با توجه به اینکه هشت استان کشور آذری‌زبان در کشور داریم، می‌توانستند آنها را وارد میدان کنند و همان اتفاقی که در سال ۷۶ رقم زدند را تکرار کنند. یعنی برخلاف تصورات، همه فکر می‌کردند آقای ناطق نوری پیروز می‌شود، اما آقای خاتمی رای آورد.

این دوره هم با آن موج بزرگ می‌شد مهرعلیزاده بر رییسی پیروز شود، اما به دلیل عملکرد انفعالی جبهه اصلاحات و عقب‌نشینی از آرمان‌های خود و ایجاد نارضایتی عمومی، امروز دیگر جبهه اصلاحات متاسفانه این توان را ندارد و اصلاح‌طلبان با این شرایط دیگر صدای اکثریت جامعه نیستند.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده دور ششم مجلس

منبع: روزنامه جهان صنعت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون