کد خبر: ۲۷۷۰۵
۰۹:۱۴ -۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سیدعلی اصغر میرابراهیمی، رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران مطرح کرد
رییس اتحادیه رستوران‌داران گفت: طبق آماری که در سال ۹۹ برآورد شد، نزدیک به ۳۰ درصد از رستوران‌داران یا تغییر شغل داده‌اند و جواز‌های خود را باطل کرده و یا تعدیل نیرو داشته‌اند.

محدودیت های کرونایی عامل تعطیلی رستوران ها

نشان تجارت - با گذشت حدود ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا به کشور نه تنها اوضاع عادی نشده که فوت حدود ۵۰۰ هموطن در روز، همه را بیش از پیش نسبت به آینده نگران کرده است.

فارغ از نگرانی در خصوص سلامت جامعه که در بالاترین اولویت قرار دارد، اوضاع وخیم اقتصادی که به‌واسطه تحریم‌های سخت بین‌المللی علیه ایران و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا بر کشور تحمیل شده، کار را پیچیده‌تر از همیشه کرده است.

پس از اعمال قرنطینه چندهفته‌ای در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، باز هم به تبع پیک چهارم، ستاد ملی مقابله با کرونا دستور به بسته شدن چندهفته‌ای بسیاری از صنف‌ها داد.

از آنجایی که معلوم نیست پایان عمر این ویروس منحوس چه زمانی است، پرسش اصلی این است که آیا تعطیلی اکثر صنف‌ها در برخی مواقع می‌تواند چاره این بحران باشد یا این رویکرد خود بحرانی بر بحران‌ها است؟

سیدعلی اصغر میرابراهیمی، رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران گفت: شیوع ویروس کرونا در ایران و محدودیت‌هایی که پیرامون آن برای کسب و کار‌ها به‌وجود آمد، باعث آسیب به مشاغل و اقتصاد ایران شد. صنف رستوران‌داران یکی از مهمترین صنف‌هایی است که از کرونا آسیب دیده است، زیرا این صنف رابطه مستقیم با مردم دارد و برای فروش محصولات خود نیاز به حضور مردم در رستوران‌ها است که محدودیت‌های کرونایی مانع از این اتفاق شده است.

وی افزود: اکثر رستوران‌داران مجبور شدند مواد غذایی که خریداری کرده‌اند را به علت فاسد شدن دور بریزند و سرمایه خود را تا حد زیادی از دست بدهند، اما نکته حائز اهمیت این است که این محدودیت‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد، که برای همه بخش‌های کشور اعمال شود، مخصوصاً بانک‌ها؛ در غیر این صورت دولت فقط با اعمال محدودیت‌ها برای اصناف، مسیر آن‌ها را دشوارتر می‌کند و از طرفی، آمار کرونا هم کاهش پیدا نخواهد کرد.

میرابراهیمی تصریح کرد: بسیاری از فعالان در این صنف، مغازه و محلی که در آن کسب درآمد می‌کنند، اجاره کرده‌اند و با وجود محدودیت‌ها و تعطیلی کسب و کارشان، در پرداخت اجاره مغازه خود ناتوان شده‌اند و مالکان به هیچ عنوان از اجاره مغازه خود نمی‌گذرند و توقع پرداخت دارند. با وجود چنین شرایطی اختلاف میان مستاجران و مالکان زیاد شده و برای حل چالش خود به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند که نتیجه نهایی این اختلاف‌ها، ورشکستگی رستوران‌داران است.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق آماری که در سال ۹۹ برآورد شد، نزدیک به ۳۰ درصد از رستوران‌داران یا تغییر شغل داده‌اند و جواز‌های خود را باطل کرده و یا تعدیل نیرو داشته‌اند.

رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران گفت: ما در اتحادیه تدابیری برای فعالیت رستوران‌ها با محدودیت‌های کرونایی اندیشیده‌ایم که آن‌ها بتوانند در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند. آمار مبتلایان کرونا به خصوص در تهران در حال افزایش چشمگیری است که باعث شده رستوران‌داران پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنند، اما افرادی در این صنف هستند که همچنان این نکات را رعایت نمی‌کنند و رستوران‌ها را باز کرده و به مردم اجازه حضور در محل را می‌دهند یا در ماه رمضان غذای گرم تهیه می‌کنند و به‌صورت بیرون‌بر با پیک و یا با حضور مردم به فروش می‌رسانند.

میرابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌های مصرفی اعم از آب، برق، گاز افزایش پیدا کرده و از طرفی وزارت کار حقوق کارگران را افزایش داده است. برای همین ما در صنف رستوران‌داران مجبور شده‌ایم با توجه به تورم سالیانه از شروع سال ۱۴۰۰ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به نرخ‌های خود اضافه کنیم تا امکان پرداخت حقوق کارگران و اداره کسب و کار خود را داشته باشیم، اما با توجه به افزایش آمار کرونا و روند واکسیناسیون در ایران، فعلاً پایانی برای کرونا وجود ندارد و با وجود محدودیت‌های حداکثری، آینده صنف رستوان‌داران روز به روز دشوارتر خواهد شد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون