کد خبر: ۲۶۵۵۰
۱۰:۲۹ -۲۴ فروردين ۱۴۰۰
جدیدترین محصول گروه خودروسازی بهمن، یک کراس‌اور کوپه ساخت دانگ فنگ چین خواهد بود. این مدل با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، برای رقابت با جک S۵ و چری تیگو ۷ آماده می‌شود و ۷۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

خودروی جدید دانگ فنگ

نشان تجارت - روزگاری نه‌چندان دور، محصولی مشهور و باکیفیت مثل مزدا 3 در خط مونتاژ گروه بهمن وجود داشت و با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. حالا با رسیدن به زمستان ۱۳۹۹ و نرخ ۲۵ هزار تومان برای یک دلار، نه‌تنها اثری از خودروهای ژاپنی در کارخانه‌های ایرانی دیده نمی‌شود؛ بلکه مدل‌های چینی مثل بسترن B30 و هاوال H2 هم با اجرای تحریم‌های امریکا، از سبد محصولات گروه بهمن حدف شده‌اند. با این شرایط، شرکت‌های ایرانی مثل بهمن موتور، مجبور به عقد قرارداد با خودروسازان چینی کم‌تر شناخته شده، مثل دانگ فنگ هستند تا شاید بتوانند خطوط مونتاژ را فعال نگه ‌دارند.

از نظر کیفیت فنی و قیمت محصولات، نمی‌توان دانگ فنگ را معادل چری و جیلی دانست. احتمالا به همین دلیل، دانگ فنگ ضمن ادامه فعالیت در کلاس خودروهای اقتصادی چین، برند جدیدی به‌نام فنگون (Fengon یا Fengguang ) معرفی کرده است تا محصولاتی ویژه با کیفیت بالاتر و امکانات اضافی در سبد داشته باشد. جالب‌تر اینکه، دانگ فنگ موتور در سال ۲۰۰۳ با گروه صنعتی سوکان چین وارد همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شده که حاصل آن، شرکت جدیدی به‌نام دانگ فنگ سوکان (DFSK) است. حالا محصولات ویژه از برند فنگون، توسط دانگ فنگ سوکان تولید می‌شوند که ظاهرا، کارخانه‌ای متفاوت از دانگ فنگ موتور است.

دانگ فنگ iX۵ / بهمن خودرو دیگنیتی؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات احتمالی

مشابه دیگر غول‌های خودروسازی چین، برند فنگون هم محصولات متنوع در سبد دارد که البته اکثر آن‌ها، کراس‌اور هستند. دو مدل شامل iX5 و iX7 مهم‌ترین تولیدات فنگون محسوب می‌شوند و برای صادرات به کشورهای مختلف، مثل روسیه طراحی شده‌اند. براساس اخبار موجود و تیزرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با گروه خودروسازی بهمن، دانگ فنگ iX5 به‌زودی با نام دیگنیتی در ایران رونمایی و مونتاژ خواهد شد.

پیشرانه و شرایط فنی

فنگون iX5، سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه پکن معرفی شد و همچنان تولید می‌شود. پیشرانه اصلی این کراس‌اور اندازه متوسط، ۱/۵ لیتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار در ۵ هزار دوربردقیقه و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه تولید می‌کند. فنگون iX5 با جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته یا CVT عرضه می‌شود که البته مدل دنده‌خودکار مخصوص صادرات است. این محصول، مشابه دیگر شاسی‌بلندهای چینی، صرفا دیفرانسیل جلو خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۷/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (براساس بنزین استاندارد چین) فراهم خواهد کرد. پیشرانه فرعی برای فنگون iX5، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متر است که احتمالا در ایران، عرضه نخواهد شد.

ظاهرا، شرایط فنی دانگ فنگ iX5 مشابه چری تیگو 7 است اما احتمالا نمی‌تواند عملکرد فنی معادل آن داشته باشد. فنگون، بدنه بزرگ‌تری دارد و با وزن خالص ۱۶۳۰ کیلوگرم، حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از تیگو 7 است. همچنین جعبه‌دنده CVT در فنگون iX5 هم احتمالا سرعت عملکرد نمونه ۶ سرعته و دبل کلاچ تیگو 7 را فراهم نخواهد کرد. با این شرایط، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت iX5، بیشتر از زمان ۱۱ ثانیه در چری تیگو 7 خواهد بود.

طراحی بدنه و کابین

نمای جلو فنگون iX5، تحت تأثیر مزدا CX-7 ساخت ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به‌نظر می‌رسد. طرح جلوپنجره و حجم‌دهی سپر به‌تنهایی جذابیت‌هایی دارند اما در ترکیب با چراغ‌ها و دیگر اجزا، نسبتا ساده و ناهماهنگ با ادوات موجود در کراس‌اورهای مدرن هستند. نمای جانبی فنگون iX5، اسپرت و کوپه است تا همراه چرخ‌های ۱۸ اینچ آلومینیوم و تایرهایی با پهنای ۲۳۵ میلی‌متر، جوان‌پسند و مد روز جلوه کند. این خودرو با طول ۴,۶۸۵ میلی‌متر، عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲,۷۹۰ میلی‌متر عرضه می‌شود.

دانگ فنگ iX۵ / بهمن خودرو دیگنیتی؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات احتمالی

از پشت، می‌توان به فنگون iX5 در کلاس کراس‌اورهای چینی اندازه متوسط، نمره قبولی داد. پیوستگی بین چراغ‌های LED عقب با حجم‌دهی چشم‌نواز درپوش صندوق و سپر، هماهنگی بسیار خوبی دارد. اگزوزهای دوقلو در طرفین سپر با کم‌ترین استفاده از پلاستیک سیاه‌رنگ و ارزان‌قیمت، دیگر نکته مثبت در طراحی نمای عقب فنگون iX5 است.

در فضای داخلی فنگون iX5، نوعی الگوبرداری از دیگر کراس‌اورهای لوکس چینی دیده می‌شود. این خودرو، تیپ‌های متنوعی دارد که در کامل‌ترین نمونه، مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ و صفحه دیجیتال تمام رنگی برای پنل پشت فرمان است. صندلی برقی برای راننده، پوشش چرم صندلی‌ها و تودری، سقف پانورامیک برقی، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و فرمان D شکل اسپرت و استارت دکمه‌ای، مهم‌ترین امکانات کابین فنگون iX5 هستند. این خودرو، فضای بسیار خوب ۷۷۹ لیتر برای صندوق بار فراهم می‌کند که می‌تواند تا ۱۴۲۰ لیتر در حالت صندلی‌های جمع‌شده، اضافه شود.

 

مجموعه امکانات ایمنی و رفاهی فنگون iX5 در کامل‌ترین مدل عبارت‌اند از:

ترمز ضد قفل ABS و ترمز کمکی EBA
سیستم‌های کنترل پایداری EBD ، PEPS و TCS
حفظ خودرو در شیب
کیسه هوا راننده و سرنشین
کیسه های هوای جانبی
کمربندهای قابل تنظیم ارتفاع
هشدار کمربند
دزدگیر ضد سرقت
ایزوفیکس
حسگرهای پارک جلو و عقب
قفل مرکزی با کنترل از راه دور
روشنایی پیش‌واز و بدرقه
برف پاک‌کن خودکار با حسگر باران
یخ زدا شیشه جلو
آینه های برقی قابل تنظیم و تاشو الکتریکی
شیشه های برقی جلو و عقب
آنتن باله کوسه
بالچه عقب
شارژ ۱۲ ولت جلو و عقب
صندلی های اسپرت
گرم‌کن صندلی‌های جلو
قابلیت تنظیم چهار جهت صندلی عقب
رابط USB
بلوتوث
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی
۶ بلندگو
حسگر روشنایی
نشانگرهای LED پویا
مه شکن جلو و عقب
تهویه مطبوع خودکار با میکروفیلتر
دریچه های تهویه برای سرنشینان عقب (مرکزی)
ورود بدون کلید
دوربین پارک
برف پاک‌کن شیشه عقب
استارت دکمه‌ای
ترمز دستی الکترونیکی

 

قیمت نهایی و مقایسه با رقبا

نسخه صادراتی فنگون iX5 در بازار روسیه، آستانه قیمت ۱۴ هزار دلار برای مدل دنده دستی دارد و با امکانات کامل، حدود ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود. قیمت دیگنیتی ۷۴۹ میلیون تومان با گارانتی سه سال یا صدهزار کیلومتر اعلام کرده است و از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ پیش‌فروش می‌شود.

در بازار کراس‌اورهای لوکس چینی، چری تیگو 7 از سال‌ها پیش، تنها گزینه است و فروش بسیار خوب در نبود رقیب را ادامه می‌دهد. البته خدمات پس از فروش مطلوب مدیران خودرو و کیفیت قابل قبول تیگو 7، فروش فنگون iX5 را مشکل خواهد کرد. شاید از نظر ظاهری و فنی، بتوان iX5 و تیگو 7 را مشابه دانست؛ اما نمای داخلی کراس‌اور چری، جذابیت بیشتری دارد. در سمت دیگر ماجرا، iX5 بدنه بزرگ‌تر و آپشن‌های بیشتری دارد که با طراحی اسپرت، فضای جادارتر برای سرنشینان فراهم می‌کند.

بازار خودرو کشورمان با کاهش شدید عرضه در برابر تقاضا رو‌به‌رو است. افت ارزش پول ملی ایران و فقدان واردات خودروهای ژاپنی یا کره‌ای، خریدار را به سمت مدل‌های چینی هدایت می‌کند؛ درحالی‌که اندک محصولات موجود از کرمان موتور و مدیران خودرو نیز، پاسخگوی بازار نیستند. با این شرایط، فنگون iX5 هم در صورت گذر از موانع واردات و عرضه به بازار ایران، حتی با قیمت یک میلیارد تومانی، متقاضیان پرتعداد و پیش‌فروش موفق خواهد شد.

منبع: زومیت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون