کد خبر: ۲۳۴۷۰
۱۳:۳۸ -۲۷ بهمن ۱۳۹۹
لطیفی، سخنگوی گمرک با بیان اینکه گمرک یک دستگاه اجرایی بوده و اجازه ترخیص کالا را ندارد، می‌گوید که واردکننده ۳۲۰ تن گوشت وارداتی که خبر فاسد شدن آن به تازگی رسانه‌ای شده از تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه‌های جاری و ترخیص کالا برخوردار نبوده است.

گوشت وارداتی

نشان تجارت - حواشی ۳۲۰ تن گوشت تاریخ مصرف گذشته که بعد از ۷ سال از گمرک ترخیص شده، تمامی ندارد. رییس سازمان اموال تملیکی می‌گوید که به خاطر مشکلات بانکی این محموله در زمان مقرر ترخیص نشده، اما رییس کل گمرک مدعی است که وارد کننده اسناد مالکیت نداشته و با سازمان دامپزشکی هم به مشکل خورده است. حالا، اما سحنگوی همین سازمان توضیحات متفاوتی را در باره فاسد شدن محموله گوشت‌ها اعلام کرده و گفته که واردکننده از تمکن مالی لازم برخوردار نبوده و نتوانسته هزینه‌های جاری مربوط به ترخیص کالا و حمل و نقل را پرداخت کند. به همین دلیل صاحب کالا سراغ کالای خود در این مدت نیامده است. حالا بر اساس گفته‌های سخنگوی گمرک قرار است به مصرف ثانویه برسد و از آن خوراک ماهی تولید شود. البته لطیفی می‌گوید مصرف ثانویه نیازمند رضایت صاحب مال است.

سال گذشته حدود ۳۵ میلیون تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد دلار و طی ۱۰ ماهه امسال ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش ۳۰.۶ میلیارد دلار وارد کشور شده است. بر همین اساس منقضی شدن تاریخ مصرف و فاسد شدن ۳۲۰ تن گوشت در مقایسه با میزان کالا‌های وارد شده به کشور بسیار اندک است

حجم کالا‌های منقضی شده در گمرک بسیار ناچیز است

اما منقضی شدن ۳۲۰ تن گوشت البته این اتفاق جدیدی نیست و در سال ۹۷ هم رسانه‌ها از دپوی حدود یکساله ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرکات انتقاد کردند. این اتفاق، اما نه فقط برای گوشت که برای روغن و برنج هم رخ داده است و همین چند روز پیش رییس انجمن واردکنندگان برنج از دپوی طولانی برنج در گمرک گفته و البته تاکید کرده بود که برنج‌ها هنوز فاسد نشده است. با این وجود سخنگوی گمرک مدعی است که حجم کالا‌هایی که در گمرک فاسد می‌شود بسیار اندک است. او با اشاره به آمار واردات کالا در دو سال گذشته گفت: سال گذشته حدود ۳۵ میلیون تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد دلار و طی ۱۰ ماهه امسال ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش ۳۰.۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است. در واقع منقضی شدن ۳۲۰ تن گوشت در مقایسه با میزان کالا‌های وارد شده به کشور بسیار اندک است.

واردکننده گوشت به نوعی از تمکن مالی لازم برای هزینه‌های جانبی همچون انبار و حمل و نقل برخوردار نبوده است

ماجرای گوشت ۷ ساله چه بود؟

میرمعینی، معاون سازمان اموال تملیکی حدود یک هفته پیش به یکی از خبرگزاری‌ها کشور خبر داده بود که ۳۲۰ تن گوشتی که هفت سال پیش وارد گمرک شد، مجوز سازمان دامپزشکی را برای ترخیص دریافت نکرد و باید منهدم می‌شد، اما در تمام این ۷ سال معطل و بلاتکلیف بوده است.

او توضیح داده که ۳۲۰ تن گوشت در سال ۹۲ از مغولستان به کشور وارد شد که بنا به گفته مسئولان گمرک واردکننده در مرحله اول نتوانسته به دلایلی از جمله مشکلات بانکی در زمان مقرر ترخیص را انجام دهد.

در شرایطی که سازمان اموال تملیکی گفته است که در مرحله اول واردکننده مشکلات بانکی داشته و بعد از طی کردن این پیچ و خم دوباره برای ترخیص گوشت اقدام کرده است که ظاهرا این بار گوشت فاسد شده و به در بسته سازمان دامپزشکی خورده است، مهدی میراشرفی، رییس گمرک در گفتگو با صدا و سیما گفته است که وارد کننده اسناد مالکیت نداشته و با سازمان دامپزشکی هم به مشکل خورده است!

بر اساس قانون چنانچه صاحب کالایی برای واردات ارز دولتی گرفته باشد و از ترخیص آن امتناع ورزد، دولت می‌تواند به این مساله ورود پیدا کند. اما از آنجاییکه در آن زمان خبری از تخصیص ارز دولتی و یارانه‌ای برای واردات کالا‌های اساسی نبود، تمامی مسئولیت ترخیص و فاسد شدن آن بر عهده خود صاحب کالاست

گمرک نمی‌تواند کاسه داغ‌تر از آش شود

اما حالا سخنگوی گمرک توضیحات دیگری را اعلام کرده و می‌گوید که واردکننده گوشت به نوعی از تمکن مالی لازم برای هزینه‌های جانبی همچون انبار و حمل و نقل برخوردار نبوده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا گمرک خود برای ترخیص این محموله اقدامی نکرده است، گفت: صاحب کالا باید پیگیر ترخیص کالای وارداتی خود باشد. گمرک یک دستگاه اجرایی بوده و نمی‌تواند به این مساله ورود پیدا کند. جدای از این وقتی صاحب بار پیگیری نکرده ما نمی‌توانیم کاسه داغ‌تر از آش باشیم.

لطیفی همچنین با بیان اینکه ثبت و سفارش این کالا ۷ سال پیش انجام شده است، ادامه داد: بر اساس قانون چنانچه صاحب کالایی برای واردات ارز دولتی گرفته باشد و از ترخیص آن امتناع ورزد، دولت می‌تواند به این مساله ورود پیدا کند. اما از آنجاییکه که در آن زمان خبری از تخصیص ارز دولتی و یارانه‌ای برای واردات کالا‌های اساسی نبود، تمامی مسئولیت ترخیص و فاسد شدن آن بر عهده خود صاحب کالاست. مگر اینکه صاحب کالا از گمرک درخواست کمک کند، در این حالت گمرک طی مکاتباتی با سازمان‌های مسئول خواهان رسیدگی و حل و فصل مشکل واردات کالا به خصوصی کالا‌های اساسی و مواد اولیه خواهد شد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چه سرنوشتی در انتظار ۳۲۰ تن گوشت فاسد شده است، گفت: قرار است که از این محموله استفاده ثانویه شود و در صورت تایید سازمان‌های مسئول از آن برای تولید خوراک ماهی استفاده شود. البته برای استفاده ثانویه هم رضایت صاحب کالا ضروری است.

قرار است که از این محموله استفاده ثانویه شود و در صورت تایید سازمان‌های مسئول از آن برای تولید خوراک ماهی استفاده شود. البته برای استفاده ثانویه هم رضایت صاحب کالا ضروری است

چه کالایی در انبار گمرکات باقی می‌مانند؟

منقضی شدن تاریخ مصرف کالا‌های وارداتی هر چند وقت یکبار روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از باتری خودرو‌های در گمرک دپو شده تا مواد اولیه مصرفی در صنعت و برنج‌های وارداتی. اما سوال اینجاست چطور می‌شود که کالایی اجازه ترخیص پیدا نمی‌کند و سخنگوی گمرک در اینباره می‌گوید: برخی از کالا‌های که در انبار‌ها باقی مانده و اجازه ترخیص پیدا نمی‌کنند، کالا‌هایی هستند که اظهار نشده اند.

لطیفی همچنین ادامه داد: هر کالایی که به مرحله متروکه شدن برسد اگر کالایی ممنوعه باشد، به شرط سالم بودن گمرک از صاحب کالا می‌خواهد که کالای مربوطه را مرجوع کند. اگر در روند واردات تخلف قانونی صورت گرفته باشد یا کالا قاچاق باشد، کالای وارداتی متروکه ضبط می‌شود. اگر کالا سالم بوده و امکان عرضه در داخل را داشته باشد، بر اساس نظر استاندارد به فروش گذاشته می‌شود، البته در این حالت هم اولویت با صاحب کالاست.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون