کد خبر: ۲۲۲۲۴
۱۲:۲۴ -۰۲ بهمن ۱۳۹۹
محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی مطرح کرد
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است: تا زمانی که دولت همچنان در تمام امور صنعت خودروسازی کشور دخالت می‌کند صنعت خودرو سازی هیچگاه نمی‌تواند از بحران ایجادشده خلاص شود و تمام صنایع فعال در این زنجیره باید تاوان سختی را بپردازند.

صنعت خودرو در ایران

نشان تجارت - هر روز نسخه جدیدی برای صنعت خودرو پیچیده می‌شود؛ از گرانی مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی گرفته تا نحوه قیمت گذاری‌ها.

به ماه‌های پایانی سال ۹۹ رسیده ایم، اما هنوز قطعه‌سازان با مشکلات اولین روز از سال دست و پنجه نرم می‌کنند.

نقدینگی بزرگترین چالش این صنعت است چراکه هنوز قراردادهایشان با خودروسازان در همان پیچ نخست سال باقی مانده است.

از سوی دیگر علاوه بر این همچنان بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز و ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته خودرو همکاری لازم را ندارد و تا چندی پیش گمرکات مملو از کالا‌های وارداتی شده بود و شاید این داستان همچنان ادامه دار باشد.

متاسفانه چرخه معیوبی که به دلیل سیاست‌های نادرست دولتمردان ایجاد شده باز هم در حال تکرار است بنابراین طبیعی است که صنعت قطعه سازی نتواند در زمان تعیین شده به تیراژ مدنظر قطعه تولید کند و خودروساز هم نتواند به تیراژ برنامه ریزی شده تولید انجام دهد.

حالا وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد که برای ایجاد رقابت در بازار خودرو از رقبای توانمند حمایت کند چراکه شکستن انحصار در تولید خودرو مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور است.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرو قصد دارد برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و ایجاد رقابت در تولید خودرو نسخه جدیدی بپیچد.

البته رزم حسینی در جلسه‌ای که با قطعه سازان خودرو داشت تأکید کرد: باید تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد لذا ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.

وعده‌هایی که صنعت خودروسازی را بحرانی‌تر می‌کند

در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: هر روز برای زنجیره صنعت خودروسازی کشور وعده‌ها و طرح‌های جدیدی ارائه می‌شود که متأسفانه هیچ یک از آن‌ها نتوانسته به وضعیت بحرانی این صنعت کمک کند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تأکید بر اینکه وزیر صمت با پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان نمی‌تواند مشکلات این صنعت را کاهش دهد گفت: راه‌های بهتری برای تقویت صنعت خودرو وجود دارد چراکه راه اندازی خودروسازی جدید حداقل ۳ سال زمان می‌برد و این برای صنعت خودرو سازی کشور ما که در شرایط سخت بسر می‌برد کاری بی نتیجه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ۴۸ واحد فعال خودروسازی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۲ واحد خودروساز، خودرو تولید می‌کنند، یعنی تعداد خودروسازی در کشور به گونه‌ای است که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته نجفی منش، صنعت خودروسازی دنیا در حال ادغام و کوچک شدن است، اما این موضوع هنوز با سیاست‌های دولتمردان ما فاصله زیادی دارد و به دنبال راهی برای افزایش تعداد خودروساز در کشور هستند به جای اینکه در پی راهی برای تقویت بنیه این صنعت باشند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو به سطح قیمتی پارسال باز می‌گردد؟


رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ دنیا مانند پژو فرانسه، فیات ایتالیا و چند کشور دیگر با هم ادغام شده اند و یک شرکت بزرگ خودروسازی راه اندازی کرده اند، گفت: متأسفانه در ایران سیاستگذاران اقتصادی اصرار نابجا برای افزایش تعداد خودروساز دارند در حالی که در تمام دنیا تنها چند خودروساز بزرگ وجود دارد و با بهترین ترکیب خودرو تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: آقایان به جای اینکه به دنبال افزایش تعداد خودروسازان در کشور باشند اگر همین شرکت‌های خودروساز مانند ایران خودرو، کرمان خودرو، گروه بهمن، سایپا و سایر خودروسازان را تقویت کنند به طور طبیعی رقابت موردنظر شکل می‌گیرد و در نهایت هم صنعت خودروسازی کشور از بحران ایجاد شده خارج می‌شود و هم دولت به مقصد نهایی خود می‌رسد.

صنعت تولید قطعه را تقویت کنید

نجفی منش افزود: هدف از تجمیع قطعه سازان و تشکیل یک صندوق و سرمایه گذاری بیشتر، باید برای تولید قطعاتی باشد که تاکنون از تولید آن دور بوده اند و با این هدف قطعاً می‌توانند صنعت قطعه سازی و خودروسازی را کامل‌تر کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران یادآور شد: قطعه سازان نیاز به تقویت مالی از سوی دولت ندارند بلکه با تغییر در نحوه قیمت گذاری می‌توانند شرایط را برای تولید بیشتر خودرو آن هم با کیفیت بالا تقویت کنند.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دولت و دخالت آن، کار را برای تولید خودرو با کیفیت در تیراژ بالا سخت‌تر می‌کند، اما با پذیرش قوانین بازار اوضاع به نفع تولیدکننده و مصرف کننده تغییر می‌کند.

به گفته نجفی منش، بار‌ها تأکید شده که تقویت عرضه خودرو به افزایش تولید و کاهش قیمت می‌انجامد و روند بازار به مرور بهبود پیدا می‌کند؛ البته دولت از این مهم غافل است و یا اینکه علاقه‌ای به اجرای آن به دلایل خاصی که در نظر گرفته ندارد.

این فعال اقتصادی در صنعت قطعه سازی تأکید کرد: بهترین سیاستی که دولت می‌تواند برای دوام صنعت خودرو داشته باشد خارج شدن از صنعت خودروسازی کشور است؛ یعنی سهام خود در ایران خودرو و سایپا را واگذار کند و به صنعت خودروسازی کشور بسپارد و ادامه حرکت این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند و به غیر از نظارت هیچ مسئولیتی در این صنعت نداشته باشد.

نجفی منش در پایان با تأکید بر اینکه اصرار دولت برای ماندن در صنعت خودرو شرایط را برای این صنعت سخت‌تر کرده است، گفت: دولت همچنان در تمام امور صنعت خودروسازی کشور دخالت دارد از این رو هیچ گاه این صنعت نمی‌تواند از بحران ایجاد شده خلاص شود و تمام صنایع فعال در این زنجیره باید تاوان سختی را بپردازند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون