کد خبر: ۱۸۰
۱۱:۲۴ -۰۷ اسفند ۱۳۹۵
یادها و خاطره‌ها: فینال جام جهانی 1966
جف هرتس اولین و تنها بازیکنی است که موفق شده در فینال جام جهانی هت تریک کند و در یک دیدار رویایی انگلستان را به جام برساند. گل دقیقه 120 او در فینال جام جهانی 1966 نیز دیرهنگام ترین گل تاریخ فینال های جام های جهانی است.
ورزش و جوان- رویدادهایی مانند جام جهانی فوتبال فراتر از مرزهای ورزشی هستند و در بسیاری مواقع نیز جنبه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراوانی را در برمی گیرند. پله تنها بازیکنی است که موفق به کسب سه مدال طلا در جام های جهانی است، ماریو کمپس توانست آرژانتین را به اولین قهرمانی برساند و زین الدین زیدان این افتخار را برای فرانسه به ارمغان آورد.
 
اما هیچکدام از این افتخارات مانند قهرمانی انگلستان در 1966 طنین انداز نیست. افتخاری که با وجود گذشت بیش از نیم قرن همچنان جزو بزرگترین دستاوردهای انگلستان محسوب می شود. در فرهنگ فوتبال انگلستان هر اسطوره ای یک شخصیت خاص خود را دارد و از جف هرتس به عنوان شوالیه انگلستان یاد می شود.

جف هرتس اولین و تنها بازیکنی است که موفق شده در فینال جام جهانی هت تریک کند و در یک دیدار رویایی انگلستان را به جام برساند. گل دقیقه 120 او در فینال جام جهانی 1966 نیز دیرهنگام ترین گل تاریخ فینال های جام های جهانی است.

جف هرتس در مورد این بازی می گوید: "بازی شروع شد و در همان ابتدای کار آلمان ها پیش افتادند، اما ما به سرعت به بازی برگشتیم و گل خورده را جبران کردیم. گل ما دقیقا نتیجه کار تمرینی بود که با بابی مور در تمرینات انجام داده بودیم. هیچکس گمان نمی کرد انگلستان بتواند قهرمان جهان شود، اما حقیقت اینست که انگلستان شخصیت قهرمانی را داشت، مربی بزرگی داشتیم و لحظه سرنوشت ساز فرا رسیده بود، در برابر آلمانی که هم قدرتمند بود و هم شخصیت بالایی داشت می بایست بازی می کردیم.

وقت معمول بازی به پایان رسیده بود بازیکنان در کنار زمین نشسته بودند و منتظر آغاز وقت های اضافه بودیم. آلف رمزی چیزی به ما گفت که هیچ وقت فراموش نخواهم کرد، او گفت: "بلند شوید، هیچکس حق نشستن و دراز کشیدن ندارد، نمی خوام آلمان ها گمان کنند شما خسته شده اید. ما در گذشته هم آن ها را شکست داده ایم، بلند شوید و مجدد آن ها را نابود کنید" و البته ما آن ها را شکست دادیم و جام را بلند کردیم.

وقت های اضافی شروع می شود. آلمان غربی در حالی که تا دقیقه 89 از انگلستان عقب بود ناگهان به بازی برمی گردد و روحیه تیم دگرگون می شود. آن ها آنچنان انرژی و انگیزه گرفته بودند که بی صبرانه منتظر شروع وقت های اضافی بودند تا به دروازه سه شیرها یورش ببرند. وقت های اضافی با سوت داور سوئیسی آغاز می شود. آلمان ها توپ و میدان را در اختیار دارند. برخلاف جریان بازی انلگستان صاحب موقعیت می شود و جف هرتز از داخل محوطه جریمه ضربه ای به توپ می زند و توپ به تیرک افقی دروازه آلمان ها اصابت می کند و اینجاست که تاریخ جام جهانی جور دیگری نوشته می شود. داور به کمک خود رجوع می کند و کمک داور اعلام می کند که توپ از خط عبور کرده است.

با توجه به نفرت شوروی از آلمان ها، رسانه ها و روزنامه های زیادی علی الخصوص در آلمان، گل بودن آن توپ را هدیه ای از شوروی به انگلستان بیان کردند. در سال 1996 طبق تحقیقی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام می شود مشخص می شود که گل درست نبوده است و توپ حداقل 6 سانتی متر از خط عبور نکرده است.
جف هرتز در مورد این گل می گوید: "من دید کافی را نداشتم و متوجه نشدم که توپ از خط عبور کرد یا نه، اما در سن 24 سالگی، در فینال جام جهانی، آن هم در مقابل آلمان، شما دوست دارید باور کنید که توپ گل شده است چرا که ارزش این گل از تمام زندگی تان بیشتر است".

در هر حال این گل مشکوک شیرازه آلمان ها را بهم می ریزد و آلمان در دقیقه 120 گل دیگری را دریافت می کند و در نهایت 4-2 بازی را واگذار می کند. قهرمانی در این جام جهانی برای مردم انگلستان بسیار خوشایند بود زیرا آن ها سرودی در مورد رقابت خود با آلمان ها ساخته اند که می گویند ما دو جنگ جهانی و یک جام جهانی را از آلمان ها برده ایم.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون