کد خبر: ۱۷۱۳۱
۱۸:۴۸ -۱۳ خرداد ۱۳۹۷
همگروهی دختران بسکتبال سه نفره ایران در جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان با تیم های آمریکا و روسیه که سابقه قهرمانی این رقابت‌ها را در کارنامه دارند فرصت مناسبی برای کسب تجربه و آموزش اطلاعات به روز در بسکتبال است.
ورزش و جوان- اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ بود که مجوز بازی با پوشش اسلامی از طرف فدراسیون جهانی بسکتبال صادر شد، مجوزی که جانی بخشید به دختران بسکتبالیست ایران که سال‌ها به دلیل نوع پوشش از عرصه های بین المللی دور بودند. دخترانی که با تمام مشکلات موجود در ورزش بانوان با انگیزه و امیدوار تمرین می‌کردند تا روزی امکان حضور در میدان های بزرگ را پیدا کنند.

پس از  مجوز فیبا، فدراسیون بسکتبال ایران شروع به تدارک برنامه برای شرکت بانوان بسکتبالیست در عرصه های آسیایی و جهانی کرد. رقابت‌های قهرمانی آسیا، جام جهانی فیلیپین و بازی های آسیایی جاکارتا از جمله میدان هایی است که بانوان بسکتبال ایران از آنجا حرکت رو به جلوی خود را آغاز کردند.

هر چند فدراسیون  بسکتبال ایران در این مدت برنامه‌ریزی ایده‌آل و مناسبی برای آماده سازی بانوان بسکتبالیست انجام نداد و بسکتبال پنج نفره عملا  هیچ فعالیتی ندارد اما می توان با امید جبران مشکلات کنونی در بازی های آینده تا حدودی از عملکرد فدراسیون بسکتبال چشم پوشی کرد.

یکی از عرصه‌های کسب تجربه برای تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران رقابت های قهرمانی آسیا بود که ایران برابر تیم های قدرتمند استرالیا و ژاپن به میدان رفت و علی رغم شکست در هر دو بازی اما سیر صعودی بازیکنان از بازی اول برابر استرالیا به بازی پایاپای برابر ژاپن، علاقمندان بسکتبال را امیدوار کرد که هرچند از سطح بین المللی بسکتبال فاصله داریم اما با تلاش، توجه و برنامه ریزی بهتر می توان گام های بزرگی را برداشت.

اما اکنون دختران بسکتبالیست ایران پا به عرصه بزرگترین رویداد بسکتبال سه نفره جهان یعنی جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان می‌گذارند. شاید ذکر این نکته خالی از فایده نباشد که بسکتبال سه نفره طرح جدیدی از سوی فیبا برای توسعه بیشتر بسکتبال بود که در این نوع هر تیم شامل چهار بازیکن، سه نفر در زمین و یک ذخیره است.

اولین بازی در این سبک مختلط و شامل دو مرد و دو زن بود. علاوه بر این بسکتبال سه نفره در یک نیمه انجام می شود و از سال ۲۰۱۷ به عنوان ورزشی المپیکی شناخته شد.
 تاکنون چهار بار تیم ها در میدان جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان با هم به رقابت پرداختند که دور اول این مسابقه ها در سال ۲۰۱۲ و در آتن یونان برگزار شد و آمریکا عنوان قهرمانی را ازآن خود کرد.

آمریکا، جمهوری چک و روسیه به ترتیب قهرمان دوره های دوم، سوم و چهارم شدند. پنجمین دوره این رقابت ها نیز از ۱۸ تا ۲۲ خرداد ماه در فیلیپین برگزار می شود.

آمریکا قهرمان دو جام و روسیه که امسال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی با رقیبان خود مبارزه می کند دو حریف صاحب سبک و نام آشنای دختران بسکتبالیست ایران هستند که برای اولین بار در چنین رقابت بزرگی شرکت می کنند. آندورا  و اوگاندا دیگر هم گروه های ایران هستند که از نظر رنکینگ فدراسیون ها به ترتیب در رتبه های دوم و ۳۳ جهان قرار  دارند. لازم به ذکر است که از هر گروه فقط دو تیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کنند.

هرچند از نظر منطقی صعود از گروه سختی که دو تیم مدعی قهرمانی در آن حضور دارند امکان پذیر نیست اما دنیای ورزش پر از اتفاق های پیش پیش نشده‌ای است که جذابیت ویژه ای را برای علاقمندان خود ایجاد کرده است. علاوه بر این صرف حضور در این رقابت ها و بازی برابر تیم های قدر و صاحب سبک دنیا تجربه ای گرانبها برای دخترانی است که حضور در عرصه های بین المللی را نزدیک به ۴۰ سال دیرتر از سایر کشورها آغاز کردند. می‌توان گفت رقابت‌های جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان میدان مناسبی برای کسب تجربه و آموختن اطلاعات به روز در این عرصه است.

دختران بسکتبالیست کشورمان شنبه ۱۹ خرداد در اولین بازی خود و با سرمربیگری نیکا بیک لیک لی به مصاف پرافتخارترین تیم این رقابت ها یعنی آمریکا می‌رود.

برنامه بازی های ایران به شرح زیر است:
شنبه ۱۹ خرداد:
ایران_آمریکا   ساعت ۸:۰۰
ایران_اوگاندا   ساعت  ۳۰: ۹

دوشنبه ۲۱ خرداد:
ایران_ روسیه  ساعت ۸:۰۰
ایران_آندورا    ساعت  ۹:۳۰

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون