کد خبر: ۴۶۰۰۸
۰۱:۰۴ -۲۸ بهمن ۱۴۰۱
بیمه برق یک نوع از بیمه‌نامه است که در زمان قطعی برق مداوم و پی‌در‌پی، افراد می‌توانند برای آسیب‌های وارده به وسایل برقی منزل‌شان از آنها استفاده کنند. پوشش‌های بیمه برق شامل آسیب و خرابی وسایل برقی، آتش‌سوزی، خسارات پزشکی، نقص عضو و فوت است.

گرفتن خسارت از شرکت برق

نشان تجارت - مریم آیتی: نوسان ولتاژ برق خانگی و قطعی مکرر یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب رسیدن به وسایل خانگی است. به همین دلیل، از سال‌ها قبل، قانون خسارت برق اجرایی شد و بخش جدیدی به قبوض برق مشترکین خانگی به نام بیمه اضافه شد تا در صورت سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق، امکان دریافت خسارت وجود داشته باشد.

از مدت‌ها پیش، شهروندان از خاموشی‌های پی در پی گلایه داشتند و خرابی و آسیب به وسایل برقی خود را به اداره برق گزارش می‌دادند. حال اگر هنگام نوسانات برق یا خاموشی‌ها، لوازم خانگی شما دچار آسیب شد، می‌توانید از اداره برق خسارت بگیرید. وسایل برقی اگر به علت نوسانات برق در خارج از منزل خراب شوند، اداره برق به صورت کامل هزینه وسیله برق را پرداخت می‌کند، اما این حادثه اگر در داخل منزل نیز اتفاق بیفتد، خسارت آن را باید شرکت بیمه پرداخت کند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، خاموش‌ شدن دستگاه‌های الکتریکی به دلیل نوسان یا قطعی ناگهانی برق می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر و از بین رفتن دستگاه‌ها شود. بر همین اساس، طبق قانون خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی که از سال ۹۱ تاکنون اجرایی شده است افراد می‌توانند در صورت مواجهه با چنین حوادثی برای دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند.

چگونه بفهمیم برق خانه نوسان دارد؟

تغییرات ناگهانی در وضعیت برق منزل و لوازم‌خانگی مانند ضعیف‌شدن برق ساختمان و افت فشار برق واحد، عدم کار کردن کلید برق، سوسو زدن نور، سوختن لامپ‌های روشن و حتی هزینه بالای قبض برق ساختمان می‌تواند از نشانه‌های نوسان شدید برق باشد.

بیمه برق چیست؟

شاید تا به حال توجه نکرده باشید، ولی اگر با دقت به قبض برق خود دقت کنید، علاوه بر هزینه برق مصرفی، موارد دیگری نیز در مبلغ نهایی هزینه برق مصرفی ماهانه منظور می‌شود، مثل موارد زیر:

• آبونمان برق

• مالیات بر ارزش افزوده

• عوارض برق

به جز موارد بالا، باید هزینه‌ای را در نظر بگیریم که با عنوان حق بیمه برق از مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود. این هزینه طبق قرارداد بیمه مرکزی با شرکت توانیر از مصرف‌کنندگان برق شهری، روستایی و صنعتی دریافت می‌شود.

بیمه حوادث برق یک نوع از بیمه‌نامه است که در زمان قطعی برق مداوم و پی‌در‌پی، افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری برای آسیب‌های وارده به وسایل برقی منزل‌شان اقدام کنند. پوشش‌های بیمه برق شامل آسیب و خرابی وسایل برقی، آتش‌سوزی، خسارات پزشکی، نقص عضو و فوت است.

در صورتی که ولتاژ شبکه برق از محدوده استاندارد خارج شود و منجر به آسیب رسیدن به لوازم و دستگاه‌های خانگی شود، به دلیل تعهدات و قانون خسارت برق، بیمه، خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را به‌طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد.

حق بیمه حوادث برق چقدر است؟

خیلی از افراد از وجود چنین بیمه‌ای خبر ندارند. عدم اطلاع آن‌ها را علاوه بر عدم تبلیغات و اطلاع رسانی‌های شرکت توانیر، می‌توان به پایین بودن تعرفه پرداختی برای بیمه توانیر نسبت داد. این مبلغ در بین هزینه‌های زندگی روزمره، آنقدر کوچک است که کمتر کسی حتی به آن فکر می‌کند. هزینه ماهیانه حق بیمه‌نامه برق با قیمت یک نان برابری می‌کند؛ بله درست متوجه شدید. حق بیمه خسارت ناشی از نوسانات برق در سال ۱۴۰۰ برای مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی ماهانه ۱۰۰۰ تومان و برای روستاییان، ۵۰۰ تومان در ماه است.

کالا‌های مشمول بیمه حوادث برق

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، کالا‌هایی از جمله لامپ، گوشی، شارژر، تبلت، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل که شامل تجهیزات خانگی نیست، مشمول بیمه نمی‌شوند و تنها خسارت اجناس و کالا‌هایی توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود که تجهیزات خانگی (مانند تلویزیون) باشند.

در همین زمینه باید در نظر داشته باشید، طبق قانون چنانچه در صورت فرسودگی شبکه برق داخلی منزل، آتش‌سوزی ایجاد شده یا خسارتی به دستگاه‌های برق وارد شود، شرکت توزیع برق در پرداخت خسارت مسئولیتی را متوجه خود ندانسته و خسارتی به مشترک تعلق نخواهد گرفت.

بر اساس قانون خسارت برق، خسارات ناشی از عیوب شبکه داخلی برعهده مشترک بوده و مشمول دریافت خسارت نوسان برق نخواهد شد، به همین دلیل ضروری است تا مشترکین نسبت به رسیدگی و بررسی شبکه‌های داخلی ساختمان خود توسط متخصصان و کارشناسان خبره، اقدام و همچنین از دستگاه‌های محافظ برای وسایل برقی استفاده کنند.

بیمه‌گر خسارات شبکه برق کدام شرکت است؟

متولی ثبت نام مشترکین برق در کشور، شرکت توانیر است که به نمایندگی از همه شرکت‌های توزیع برق کشور نسبت به انتخاب بیمه‌گر داخلی اقدام کرده و پس از برگزاری مناقصه عمومی، شرکت بیمه‌گر انتخاب می‌شود.

با توجه به اینکه روند اداری دریافت خسارت نوسان برق ممکن است گاهی بیشتر از ۴۵ روز به طول انجامیده و گاهی حتی تا یک سال نیز ادامه پیدا کند، شرکت توانیر به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان، نسبت به راه اندازی سامانه بیمه مشترکان یا همان سامانه ثبت خسارت نوسان برق به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام کرده است. کلیه روند دریافت خسارت نوسان شبکه برق از طریق وبسایت سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری شرکت توانیر انجام می‌شود.

در این مرحله امکان اعلام خسارت نوسان برق یا پیگیری روند گرفتن خسارت از اداره برق وجود دارد، اما در نظر داشته باشید که برای پیگیری بهتر می‌توانید از همه وسایل و تجهیزات آسیب‌دیده عکس و فیلم تهیه کرده و در آن، طی اعلام زمان و ساعت بروز خسارت، مدارک و مستندات خود را کامل کنید.

کدام بیمه خسارات ناشی از نوسانات برق را پرداخت می‌کند؟

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر اعلام کرده که این شرکت در حال حاضر برای پرداخت خسارات برقی مشترکان صنعت برق با بیمه دی قرارداد بسته‌اند.

با چه روشی از شرکت برق خسارت بگیریم؟

بنابر اعلام سخنگوی صنعت برق، مشترکین زیان‌دیده می‌توانند ظرف ۱۵ روز از زمان وقوع حادثه، با رجوع به سامانه‌ خسارت مشترکین برق و بارگزاری مستندات پرونده خسارت، شامل تصویر آخرین قبض پرداختی یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کارت ملی و تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت، نسبت به دریافت دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند.

۱. برای ثبت، رسیدگی و دریافت خسارت به سامانه خسارات حوادث ناشی از برق مشترکین خانگی به نشانی http://bime.tavanir.org.ir/ وارد شوید.

۲. با ورود به قسمت اعلام حوادث و خسارت، صفحه حاوی کد امنیتی و محل وارد کردن شناسه قبض محل حادثه باز می‌شود. بعد از وارد کردن این اطلاعات و فشردن دکمه تایید، سامانه، صحت شناسه برق را بررسی و تایید می‌کند. سپس قادر خواهید بود به مرحله بعد پیش روید.

۳. اطلاعات نوع شخص حقیقی / حقوقی، نام و نام خانوادگی شخص خسارت دیده، کدملی، شماره تلفن همراه، نشانی و کدپستی خود را وارد کنید. سپس در صورت فشردن دکمه تایید، سیستم به بررسی اطلاعات شما می‌پردازد.

۴. در صورت تایید اطلاعات شخصی‌تان در مرحله قبلی، باید مدارک و فایل‌های محل حادثه و شخص حادثه دیده را وارد کنید. فایل‌ها باید کمتر از ۲۰۰ کیلو بایت و در فرمت‌های  PDF, JPG یا PNG وارد شوند.

۵. اطلاعات حادثه شامل تاریخ حادثه، زمان و نوع خسارت، شرح حادثه و مبلغ تخمینی خسارت را وارد کنید. سپس با فشردن دکمه به مرحله بعد هدایت می‌شوید.

۶. در این مرحله، کلیه مدارک مربوط به خسارت و حادثه ناشی از قطعی برق را بارگزاری کنید. در نهایت، بعد از ثبت درخواست، کد رهگیری به شما نمایش داده می‌شود. کد رهگیری را برای بررسی وضعیت پرونده خود در ارجاعات بعدی، نگه دارید.

شرکت بیمه پس از دریافت مدارک مشترک موردنظر، بررسی‌های لازم را انجام داده و سپس نتیجه اقدام‌های صورت گرفته را به اطلاع مشترک می‌رساند. در نهایت، پس از تایید خسارت، طبق دستورالعمل‌های قانون خسارت برق مبلغ به حساب مشترک واریز می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارات ناشی از نوسانات برق

آتش‌سوزی ناشی از نوسان برق

در خسارت آتش‌سوزی ناشی از نوسان برق، وسایل برقی تصویر محل حادثه (۲ عدد)، تصویر گزارش آتش نشانی، تصویر گزارش کلانتری و تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) برای اخذ خسارت از شرکت بیمه، نیاز است.

انفجار در وسایل برقی

در زمان اعلام خسارت ناشی از نوسانات برق، ارائه تصویر وسایل برقی که به علت اختلال در برق دچار خسارت شده‌اند، گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذیصلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات و تصویر محل حادثه (۲ مورد) ضروری است.

نقص عضو ناشی از نوسان برق

در خسارت نقص عضو ناشی از نوسان برق که منجر به ناقص شدن عضوی از اعضای بدن انسان می‌شود ارائه تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورتحساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم ضروری است.

هزینه پزشکی ناشی از نوسان برق

در خسارت مربوط به هزینه پزشکی ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر صورتحساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی و تصویر گزارش مقامات ذیصلاح بصورت کامل و جامع نیاز است.

در زمان بستری، ارائه تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان در صورت شکستگی اعضای بدن لازم است.

فوت ناشی از نوسان برق

به گزارش اقتصاد۲۴ ، در حادثه فوت ناشی از نوسان برق وسایل برقی، ارائه تصویر همه صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رأی محاکم قضایی و تصویر گواهی انحصار وراثت برای پرداخت حق بیمه ضروری است.

پس از ارائه مدارک و مستندات ذکر شده در سامانه خسارت مشترکین برق، یک کد رهگیری برای مراجعه‌کننده صادر می‌شود که باید تا پایان کار از آن نگهداری شود.

شرکت بیمه پس از دریافت مدارک مشترک مورد نظر، بررسی‌های لازم را انجام داده و سپس نتیجه اقدام‌های صورت گرفته را به اطلاع مشترک می‌رساند و پس از تایید خسارت، مبلغ به حساب مشترک مورد نظر واریز می‌شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نجیب
|
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
واقعا خسارت میدن؟
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون