کد خبر: ۶۴۸۲
۱۸:۳۷ -۲۶ تير ۱۳۹۶
ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان در گفت‌وگو با ورزش و جوان:
ناهید تاج‌الدین
ورزش و جوان- ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش و جوان راجع به دلایل اینکه چرا هنوز ورزش بانوان در ایران به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر جایگاه خود را پیدا نکرده و این روند همچنان کند پیش می‌رود و چه پیشنهاداتی را می‌توان به وزیر ورزش دولت دوازدهم داد گفت: پاره‌ای از مشکلات ورزش بانوان مشکلات سخت افزاری است و پاره‌ای از آن‌ها مشکلات نرم افزاری می‌باشد.

به نظر من مهمترین مشکل سخت افزاری در ورزش بانوان سرانه فضای ورزشی است. مثلا سرانه فضای ورزشی در تهران چیزی حدود 82 سانتی متر است در حالیکه طبق استانداردهای جهانی حداقل دو متر برای ورزش‌هایی که نیازمند حرکت متداوم است باید فضا اختصاص داد. وانگهی در کشورهای پیشرفته سرانه فضای ورزشی بانوان بالغ بر پنج متر است که ما با این استانداردها فاصله معناداری داریم. از طرف دیگر، رونق ورزش بانوان با موانع نرم افزاری زیادی هم مواجه است. متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم ورزش را برای بانوان تبدیل به یک شغل و بدینوسیله حرفه‌ای کنیم. هر وقت توانستیم ورزش را از سطح یک علاقه‌مندی به سطح یک حرفه ارتقا دهیم آنگاه ورزش حرفه‌ای را کلید زده‌ایم. برای این مقصود نیاز به رونق اقتصادی ورزش داریم؛ بخصوص اقتصاد ورزش بانوان باید رونق پیدا کند. باید ورزش بانوان را سرمایه‌پذیر کنیم تا باشگاه‌داری در ورزش بانوان صرفه اقتصادی پیدا کند. اگر باشگاه‌داری صرفه اقتصادی پیدا کرد آنگاه ورزش حرفه‌ای سر برمی‌آورد.

مانع نرم افزاری دیگر بر سر راه ورزش بانوان موانع فرهنگی و اجتماعی است. موانعی که باعث شده در  ورزش الگوی مصرفی مردانه حاکم باشد و زنان کمتر به برخی عرصه‌های ورزشی ورود کنند که این موانع در سال‌های اخیر کمتر شده است اما همچنان به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار، رخ نمایی می‌کند.

مهمترین پیشنهاد من به وزیر ورزش، رونق دادن اقتصاد ورزش بانوان است که این موضوع یک ضرورت می‌باشد. تاکید می‌کنم اگر ورزش بانوان سرمایه‌پذیر شود و باشگاه‌داری در ورزش بانوان رونق بگیرد آنگاه می‌توان به رشد این جایگاه امیدوار بود.

ما باید ورزش را تبدیل به بخشی از سبک زندگی بانوان کنیم به شرطی که فضای ورزشی برای آنان فراهم باشد و سرانه فضای ورزشی ارتقا یابد.

ممکن است دولت با محدودیت بودجه برای افزایش سرانه فضای ورزشی بانوان مواجه باشد اما اگر ورزش بانوان سرمایه‌پذیر شود بخش خصوصی انگیزه پیدا خواهد کرد که در زمینه افزایش سرانه فضای ورزشی بانوان سرمایه‌گذاری کند و بدین صورت دیگر لازم نیست دولت در این زمینه بودجه اختصاص دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون